کاهش سن تنفروشی و فرار دختران/ آمار سقطهای غیرقانونی در کشور بالاست/ ایجاد گروههایی برای رصد مجلات
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۱۹۸۴
فرشته روحافزا (مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی مخالفتش با ممنوعیت ازدواج کودکان گفت: بیشترین رنج سنی دختران فراری در سنین ۱۳ الی ۱۵ سال است و قطعا آمار دختران فراری ما بیش از دخترانی است که در کودکی ازدواج میکنند. همه صحبت من این است که با این قوانین اکثریتی فدای یک اقلیتی میشوند که این منطقی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری در خصوص فرار دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله دارید؟ گفت: آمارها موجود است اما بهتر است؛ اعلام نشود، چراکه گفتن آمار موجب میشود، افرادی که در این سنین هستند نیز جرأت انجام این کار را پیدا کنند و معتقدم ارائه برخی آمارها باعث آسیب بیشتر در جامعه میشود.
متاسفانه سن تنفروشی دختران براساس آمارهایی که ارائه میشود، پایین آمدهاست.
سن دوستی دختر و پسرها به سنین دبستان رسیدهاست
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: متاسفانه سن تنفروشی دختران براساس آمارهایی که ارائه میشود، پایین آمده است. همچنین سن دوستی دختران و پسران نیز کاهش پیدا کرده و به سنین دبستان رسیده است. بنابراین دختران در سنین ۱۳ سال موضوعات جنسی را متوجه میشوند و به دنبال آن نیز میروند و قطعا در این سن نیاز به جنس مخالف و زوج دارند.
اگر یک دختر ۱۵ ساله دست در دست دوست پسرش در خیابان برود، کسی اعتراض نمیکند، اما اگر قرار باشد، همین دختر ۱۵ ساله ازدواج کند، همه سر و صدا میکنند.
مظاهر جنسی در جامعه بسیار بالاست
وی ادامه داد: مظاهر جنسی در فضای جامعه به شدت بالاست تا آنجا که در تلویزیون درباره معایب و محاسن خودارضایی صحبت میکنند. متاسفانه تحریکات جنسی برای جوانان در جامعه بالاست و در مجلات، روزنامهها، موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و ... مظاهر زیادی از تحریکات جنسی وجود دارد. در بسیاری از تبلیغات در فضای مجازی موضوعات جنسی آمده و در آن درج شده زیر ۱۸ سال نبینند، در حالی که در هیچ کشوری در دنیا اینگونه نیست، چراکه این باعث میشود؛ بیشتر انسان ترغیب به دیدن شود.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که این مظاهر جنسی در کشورهای دیگر هم وجود دارد، پس چرا در آنجا ازدواج کودکان مطرح نمیشود؟ گفت: افرادی که به دنبال قانون منع ازدواج کودکان هستند، فقط کاری را انجام میدهند که از طرف جامعه بینالملل به آنها گفته میشود و خودشان چیزی نمیدانند.
روحافزا ادامه داد: وقتی مظاهر جنسی در جامعه زیاد میشود و دختران جوان آن را میبینند و احساس نیاز میکنند، اگر بخواهد ازدواج کنند، برخی میگویند اشتباه است، اما اگر همان دختران بخواهند، تنفروش شوند، همان عده میگویند، باید کارت سلامت برایشان صادر شود.
یک گروهی مشخص کردیم تا مجلات و کتابها را رصد کنند و در صورت لزوم جلوی انتشار برخی از آنها را بگیرند.
گروههایی برای رصد مجلات ایجاد کردیم
وی با بیان اینکه تبلیغات در زمینه بیحجابی در کشور وجود دارد و متاسفانه مظاهر آن را صدهزار برابر بالا بردهایم، خاطرنشان کرد: یک گروهی مشخص کردیم تا مجلات و کتابها را رصد کنند و در صورت لزوم جلوی انتشار برخی از آنها را بگیرند، چراکه محتویات برخی مجلات باعث میشود، خانواده و جوان سالم نباشند.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: باز هم تاکید میکنم وقتی مظاهر جنسی در جامعه بسیار زیاد است، چرا باید برای ازدواج مانع گذاشته شود، بلکه معتقدم مجلس باید قانون تسهیل ازدواج را پیگیری کند.
آرایش چه غلیظ و چه غیر غلیظ از نظر اسلام پسندیده نیست
روحافزا درباره این باورش که عملهای مختلف و آرایشهای سنگین باعث میشود، هویت زنان گرفته شود، گفت: اینکه زنان دوست دارند، زیباتر باشند، یک امر طبیعی است و مطابق فطرت یک زن است، اما آیا جای زیبا کردنهای مصنوعی در خیابان است؟ البته جراحیهای زیبایی در صورتی که ضرری برای سلامتی فرد نداشته باشد، عیبی ندارد چراکه دوست دارد زیباتر باشد، اما وقتی که مکمل آن جراحی زیبایی، آرایش هم میکنند و با عشوهگری در خیابان ظاهر میشوند، درست نیست. زن باید زیبایی داشته باشد و زیباتر شود، اما اگر از این زیبایی در جای مناسب خود استفاده کند، بسیار خوب و قابل ارزش است.
استاندارد مشخصی برای حداقل آرایش زنان وجود ندارد و از نظر هر فردی حداقل آرایش متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: اگر زن زیبایی خود را در خانواده و برای همسر و فرزندانش عرضه کند و برای زیباتر شدن در چنین فضاهایی تلاش کند، بسیار ارزشمند و پسندیده است، اما مشکل ما این است که این زیبایی را به خیابان میآورند. آرایش چه غلیظ و چه غیر غلیظ از نظر اسلام پسندیده نیست. حتی اگر زن آرایش هم نداشته باشد، نباید در رفتارش تبرج داشته باشد، چراکه قرآن کریم خطاب به زنان میفرماید به گونهای سخن نگویید که مردان بیمار تحت تاثیر قرار بگیرند یا اینکه در راه رفتن تبرج نداشته باشید.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه کسی با تمیز بودن و مرتب بودن در جامعه مخالفتی ندارد، خاطرنشان کرد: اسلام دین پاکیزگی است، اما مخالف این است که در زن جاذبهای وجود داشته باشد. میگویند زن با آرایش کم در جامعه ظاهر شوند، اما حداقل و کف این آرایش کم چیست؟ استاندارد مشخصی برای حداقل آرایش وجود ندارد و از نظر هر فردی حداقل آرایش متفاوت است.
روحافزا خاطرنشان کرد: در حال حاضر میخواهند چادر را بردارند و میگویند در کشوری مانند ترکیه به دلیل اینکه حجاب اجباری نیست، میزان علاقهمندی زنان به حجاب سالیانه در حال افزایش است. من میگویم شما در ترکیه تضمین میکنید که زنان ترکیه حجاب را با روسری و مانتو رعایت میکنند، اما من در ایران ضمانت نمیکنم در صورتی که چادر و حجاب را برداریم، زنان با با لباسهای نامناسب در خیابان حضور نداشته باشند.
آمار سقطهای غیرقانونی در کشور بالاست
یکی از پزشکان درباره سقط غیرمجاز در یکی از بیمارستانها میگفت؛ سرایدار بیمارستان اقدام به سقطجنین یک زن باردار کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره سقط جنین گفت: آمار سقط قانونی در کشور در سال نسبت به سقطهای غیرقانونی و غیرمجاز بسیار پایین است و سقطهای غیرمجاز آمار بالایی در کشور دارد و افرادی که این کار را انجام میدهند، افرادی هستند که هیچ تخصصی در این امر ندارند. یکی از پزشکان درباره سقط غیرمجاز در یکی از بیمارستانها میگفت؛ سرایدار بیمارستان اقدام به سقط جنین یک زن باردار کرده است. این نوع سقطها خطر مرگ برای زنان به همراه دارد، این زنان دیگر نمیتوانند زایمان طبیعی هم داشته باشند.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: نباید برخی آمارها را در کشور اعلام کرد، چراکه اثر سوء در کشور دارد.
روحافزا همچنین به وضعیت مادران شاغل اشاره کرد و گفت: باید سیاستگذاری ما به گونهای باشد که زنان در زمان بچهدار شدن شغل خود را از دست ندهند و زمانی که فرزندانشان کمی بزرگتر شدند، بتوانند دوباره شغل خود را داشته باشند. ما که همه چیز را از غرب الگوبرداری میکنیم، چرا در این زمینه از غرب الگوبرداری نمیکنیم. در برخی از کشورهای اروپایی زنان تا سه فرزند و تا سه سالگی هر فرزند مرخصی با حقوق دارند، چرا اینگونه خدماتی به زنان ما داده نمیشود.
دولت به مادران شاغل حق نگهداری فرزند بدهد
در برخی از کشورهای اروپایی زنان تا سه فرزند و تا سه سالگی هر فرزند مرخصی با حقوق دارند، چرا اینگونه خدماتی به زنان ما داده نمیشود.
وی ادامه داد: زنی که درس خوانده حق دارد که شغل داشته باشد و باید هم شغل داشته باشد، چراکه دولت برای تحصیل این فرد در مقاطع تحصیلی بالا سرمایهگذاری کرده است. حال این فرد نباید کار کند و باید بین بچه و کار یکی را انتخاب کند یا بچه به دلیل شاغل بودن مادر باید آسیب ببینند.
معتقدم بودجههایی را که صرف حقوقهای نجومی میکنند، بهتر است برای این موارد بکار بگیرند.
مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: معتقدم بودجههایی را که صرف حقوقهای نجومی میکنند، بهتر است برای این موارد بکار بگیرند. آیا نمیشود این اقدامات را برای زنان شاغل فراهم کرد. پتانسیلهای بسیار بالایی در کشورمان وجود دارد. چرا برنامهریزی صحیحی در کشور وجود ندارد تا بتوان از این همه پتانسیل بالا استفاده کنیم تا زنان هم بتوانند درس بخوانند، اشتغال داشته باشند و بچهداری کنند و بچهها در آغوش مادر در کمال آرامش بزرگ شوند. در برخی از کشورهای اروپایی به مادران شاغل هزینه نگهداری فرزند پرداخت میشود و مادر این مبلغ را به فردی که از بچه پرستاری میکند مانند مادربزرگ میپردازد.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: بیمارستان خانواده دولت سقط جنین فرار دختران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاد، اما خسته!
این بخش کوتاهی از یکی از برنامههای شبکهای فارسیزبان است که بهتازگی تعطیل شده است اما فارغ از همه پیشزمینهها و قصاوتهایمان نسبت به اهداف این شبکه و زیرسؤال بردن نهاد خانواده، واقعا تحقیقات علمی چنین نظری دارند؟ زنان بدون فرزند، زندگی شادتری نسبت به مادران دارند؟ این سؤالی است که مرور برخی از پژوهشهای علمی و گفتوگو با کارشناسان این حوزه، میتواند به آن پاسخ بدهد! «این نتایج علمی، از کدام دادههای بهدست آمده حرف میزنند؟ کدام مادران؟ در کدام مناطق؟ با کدام ساختار شخصیتی؟» این را فیروزه روستا، متخصص و مشاور سلامت مادران میگوید که تحقیقاتی اینچنینی را رد میکند و معتقد است که بدون شک، تعریف شادی در آدمهای مختلف، متفاوت است: «برخی افراد، ساختار شخصیتیشان بهگونهای است که انرژی بالایی دارند و بهطور کلی شخصیتی برای مادری کردن دارند؛ این افراد اگر مادر نباشند و مادری نکنند، غمگین خواهند بود. اما از طرف دیگر، برخی افراد استقلال بیشتری دارند، انرژیشان را از تنهایی و سکوت میگیرند و ممکن است با مادری کردن، آنچنان که باید، ارتباط برقرار نکنند.» در واقع خانم روستا میگوید که نمیتوان خوشحالی از مادر بودن یا نبودن را به همه آدمها و همه زنان ارتباط داد؛ بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی به ویژگیهای شخصیتی آن زن دارد. پس تحقیقاتی که همه زنها یا قریب بهاتفاق آنها را در یک دسته جای میدهد و راضی یا ناراضی از مادری خود میداند، تحقیقات جامع و کاملی نیستند و نمیتوان به آنها استناد کرد.چیزی شبیه گرسنگی
آنچیزی که نمیتوان آن را پنهان و کتمان کرد، غریزه مادری است که نهفقط در وجود انسانها، بلکه در وجود حیوانها هم به شکلی ویژه وجود دارد. موضوعی که فیروزه روستا آن را به گرسنگی و نیاز به غذا خوردن تشبیه میکند: « خب بر کسی پوشیده نیست که اگر انسان از نیازهایش عبور کند و به آنها پاسخ بدهد، حالش بهتر و انسان شادتری خواهد بود.» به نظر میرسد که اگر از منظر علمی و پژوهشی هم بخواهیم تبعات خوشحالی یا ناراحتی مادر بودن را بررسی کنیم، پاسخ دادن به نیاز و غریزه مادری، باعث میشود که آن زن، فردی شادتر از کسی باشد که این غریزه را نادیده گرفته استکلیشهای است اما واقعیت دارد؛ اینکه دختران از همان دوران کودکی و در بازیهایشان هم همیشه نقش مادر را دارند؛ آنها برای بچههای کوچکتر از خودشان یا عروسکهایشان نقش مادر را ایفا میکنند. اتفاقی که البته صرفا مختص به کشور ما نیست که آن را محصول سنت و فرهنگ ایران بدانیم بلکه عروسکبازی و مادری کردن، یک بازی بینالمللی برای دخترانی در هرکجای این جهان است. موضوعی که نشاندهنده ریشه ذاتی دختران به مادر بودن و فرزند داشتن است.این ماجرا تا آنجا پیش رفته است که حتی بهزیستی هم یکی از بندهای قوانینش را به دختران مجردی اختصاص داده است که تمایل به فرزندخواندگی دارند؛ دخترانی که نیاز به مادری کردن در وجودشان ریشه دارد و حالا بههر دلیلی، شرایط ازدواج و فرزنددار شدن برایشان مهیا نشدهاست! حالا چه میشود کرد؟ بهزیستی دومین اولویت درخواستهای فرزندخواندگیاش بعد از زن و شوهری که هیچوقت صاحب بچه نشدهاند را به این دختران مجرد و سپس به زن و شوهری که بچهای دارند و تمایل دارند فرزند بعدیشان، فرزند خونی خودشان نباشد اختصاص داده است. در واقع این نیاز آنقدر جدی است که در اولویت دوم قرار گرفته است و اتفاقا خبرها و آمارهای بهدست آمده نشان میدهد که استقبال و تقاضای دختران جوان از این قانون، بیشتر از آن چیزی که پیش از این تصور میشد؛ انگار که حالشان با داشتن بچه، بهتر است!
این ظاهر نهچندان شاد!
اما چرا آنچه ما در جامعه از یک مادر میبینیم، چندان شاد و خوشحال به نظر نمیرسد؟: «واقعیت این است که انتظاری که جامعه امروز از زنان و مادران دارد، با ۴۰سال پیش فرقهایی جدی و اساسی دارد. زنان در چنین جامعهای باید زیبا و خوشاندام باشند، از منظر علمی و اجتماعی، حرفی برای گفتن داشته باشند، مادری ایدهآل باشند، از همسرشان حمایت کنند، حواسشان به پدر و مادرشان باشند، اوضاع خانه را همیشه در بهترین حالت خود نگه دارد و...خب همه اینها باعث میشود که زن، انرژی زیادی صرف کند، خسته شود و نتواند از مادری کردن که حالا به همه مسئولیتهای قبلیاش اضافه شده، آنطور که باید لذت ببرد و شاد و خوشحال به نظر برسد.» خانم روستا به «جامجم» میگوید که زنان بهواسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایتهای بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند: «آنوقت است که میتوانیم بگوییم مادران، به سبب پاسخ به غریزهشان و از طرف دیگر بهدلیل حمایتهایی که از آنها میشود، افراد شادتری نسبت به کسانی هستند که فرزندی ندارند.» اما این حمایت چقدر عملی میشود؟ به نظر میرسد که در روزگاری که همه دولتها به سمت افزایش جمعیت میروند، لازم است که فکری به حال ارتباط عاطفی و پیوند عمیق و امنیتی که فرزند از مادرش میگیرد، بکنند. آنوقت است که اگر مادری بداند بعد از بچهدار شدن و استراحت لازم، سرکارش برمیگردد و صندلیاش برای او حفظ خواهد شد، خوشحال خواهد بود. در غیر این صورت، از مادری که همه مسئولیتها بر دوش اوست، شغلش را از دست داده، بیخوابی میکشد، خسته است و... چه انتظاری برای شاد بودن داریم؟: «در این میان فراموش نکنید که بخش قابلتوجهی از این حمایتهای لازم، از سمت پدران و همسران است که تامین میشود و زمینه را برای حال خوب مادر فراهم میکند.»
نرگسخانعلی زاده - گروه جامعه