Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عرصه چاپ و نشر کشور با مسائل مختلفی از جمله قاچاق کتاب و رعایت نشدن قانون معافیت مالیاتی ناشران رو به روست. خبر‌های مختلفی می‌شنویم درباره اینکه محموله قاچاق کتاب کشف شد. وقتی عمیق‌تر شویم در می‌یابیم این اقدام باعث ریشه کن شدن قاچاق کتاب نمی‌شود و باید کار‌های ریشه‌ای تری در این زمینه انجام شود تا زمینه‌های قاچاق کتاب را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از هر اقدامی برای حل این مشکل باید ابتدا پدیده قاچاق کتاب در کشور به طور عمیق بررسی و سپس برای از بین بردن آن برنامه ریزی شود تا اینکه طرح‌های ظاهری و ضربتی برای حل معضل قاچاق کتاب انجام دهیم. از سوی دیگر درباره معافیت مالیاتی ناشران حرف‌هایی زده می‌شود، اما میان حرف تا عمل تفاوت زیادی وجود دارد و شکاف میان حرف تا عمل در این زمینه بسیار زیاد است.

عابدینی: معافیت مالیاتی ناشران کشک است

حسین عابدینی، مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معافیت مالیاتی ناشران گفت: معافیت مالیاتی ناشران کشک است. سال گذشته هفت میلیون تومان مالیات دادم و هر سال به بهانه‌های واهی برای ناشران مالیات در نظرمی گیرند. ماموران مالیاتی اصل قضیه را قبول نمی‌کنند. یک سال به ناشر می‌گویند باید دفتر داشته باشید سال بعد به شیوه دیگری بهانه تراشی می‌کنند. هر سال به یک بهانه ناشران را در منگنه قرار می‌دهند و از وی مالیات می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه ماموران مالیاتی پرینت خانه کتاب را می‌گیرند و از روی میزان تیراژ و صفحات کتاب مالیات ناشر را حساب می‌کنند، اظهار داشت: ماموران مالیاتی پس از محاسبه میزان مالیات ناشران براساس تیراژ و تعداد صفحات کتاب ۱۵ میلیون مالیات برای ناشر درنظر می‌گیرد ناشر هم پس از رفت و آمد‌های زیاد در نهایت ۸ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند. تمام این سال‌هایی که انتشاراتی داشتم از ما مالیات گرفتند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط حرفش را می‌زند و در عمل نمی‌تواند قانونی را که وضع کرده است اجرا کند. نمونه آن را در بحث قیمت کاغذ دیدیم.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: ناشران تنها در زمینه بیمه کارکنانشان مشکلی ندارند و درصورتی که بیشتر از پنج نفر در لیست بیمه انتشاراتی باشند از پرداخت حق بیمه معاف هستند.

عابدینی با اشاره به آمار ناامیدکننده کارکرد سامانه ثبت نشر در مجوز و فیپا گرفتن، بیان کرد: سامانه ثبت نشر نمی‌تواند جلوی ناشرانی را بگیرد که آثار مولفان یا انتشاراتی‌های دیگر را به صورت قاچاقی منتشر می‌کنند. چراکه کتاب به صورت زیرزمینی منتشر می‌شود و سامانه ثبت نشر در این زمینه ناتوان است. بهترین راه مقابله با قاچاق کتاب برخورد با قاچاقچیان است.

مجید باشعور، مدیر مسئول انتشارات تایماز در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معافیت مالیاتی ناشران گفت: در حرف می‌گویند ناشران از معافیت مالیاتی برخوردارند، اما در اداره مالیات خلاف این است. می‌گویند به شرطی از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوید که اظهارنامه مالیاتی را پر کرده باشید. پس از پر کردن اظهار نامه مالیاتی هم برای من مالیات تعیین کردند دلیل دیگرشان این بود که دفاتر مالیاتی را پرنکردید.

وی با اشاره به نبود قانون مشخص در پر کردن دفاتر مالیاتی برای معافیت مالیاتی، افزود: انتشاراتی‌ها نمی‌توانند دفاتر را بگیرند، برهمین اساس مالیات زیادی برای ناشران تعیین می‌کنند. نحوه تعیین مالیات اصلا مشخص نیست چراکه در دو منطقه مالیاتی تهران بودم یکی برای من مالیات تعیین کرد و دیگری نوشت به طور کامل از دادن مالیات معاف هستم. پیامکی از طرف اداره مالیات برایم آمد مبنی بر اینکه مالیات شما در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ صفر ریال است اما چند روز بعد دوباره در پیامکی برای من مالیات تعیین شد.

مدیر مسئول انتشارات تایماز اظهار داشت: مشکلات مالی کشور با وضع مالیات برای ناشران برطرف نمی‌شود. اتحادیه ناشران و کتابفروشان با وزارت دارایی مکاتبه کند و از آن‌ها بپرسد وضعیت مالیات ناشران چگونه است؟ حتی وضعیت کتابفروشان هم که قرار بود از سال ۹۵ از پرداخت مالیات معاف شوند، مشخص نیست و پا در هوا هستند. در این وضعیت هم ناشر و هم کسی که در اداره مالیات است، اذیت می‌شود.

باشعور بیان کرد: تا زمانی که قانون مدونی در زمینه قاچاق کتاب در کشور وجود نداشته باشد، این مسئله همچنان دیده خواهد شد. در حال حاضر در تهران آثار ناشران شهرستانی و بالعکس قاچاق می‌شود. مقابله با قاچاق کتاب به یک راهکار خاص نیاز دارد. با افزایش قیمت کتاب، ناشران چسب قیمت کتاب را عوض می‌کنند و هر روز کتاب را با یک قیمت در بازار عرضه می‌کنند. کتابفروشی مثل بقالی شده است، هرکسی کتاب را به هر قیمتی که بخواهد، می‌فروشد. قاچاق کتاب ربطی به ایجاد سامانه ثبت نشر ندارد و این مردم هستند که کتابی را اسکن و دوباره چاپ می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۰۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود

 سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در راستای خدمت رسانی به اصناف و کسبه و بازاریان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۰ برابر میز‌های خدمت ما افزایش یافته است گفت:  مسئله اصلی ما  استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ برای انجام تکالیف و رویکرد در امور وصول مالیات از اصناف بوده که تمام سعی خود را انجام داده ایم که عدالت مالیاتی در بین اصناف برقرار شود و به سادگی و سهولت و سرعت تکالیف مربوط به اخذ مالیات صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به این رویکرد موفق شدیم احکام خوبی نسبت به گسترش ظرفیت تبصره ۱۰۰ اخذ کنیم به طوری که  سقف فروش در تبصره ماده ۱۰۰ را تا سقف ۱۸ میلیارد تومان رساندیم، بیش از ۳ برابر نسبت به سال گذشته  افزایش پیدا کرده است.

سبحانیان بیان کرد:  در راستای توسعه مشوق‌ها  تقسیط‌های بلند مدت  برای کسبه و فعالین اقتصادی که از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده می‌کنند  در نظر گرفته شده که این از موضوعات اصلی مطرح شده در جلسه با اصناف بوده و مقرر شده بخش نامه‌های تبصره ماده ۱۰۰ با نظر و مشارکت اصناف ارائه شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با توجه رویکرد‌های جدید مالیات ستانی به سمت سیستمی شدن مالیات در حرکت هستیم و در مراحل دادرسی به سمت استفاده از ضرایب کاهشی رفته ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • داستان حذف معافیت مالیاتی باشگاه‌های ورزشی
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد