Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:09:16 GMT

فروش عطر با قیمت های اندک و عیار نامشخص

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۰۸۷۰

فروش عطر با قیمت های اندک و عیار نامشخص

مشهد - ایرنا - استشمام بوی عطر از تکه کاغذ هایی که فروشندگان کنار خیابان ها به دستتان می دهند شاید برای لحظه ای حال و هوای شما را تغییر دهد اما عیار آن دستتان نیست تا رضایت شما را از هزینه ای که می کنید جلب کند.

این روزها حاشیه خیابان ها و مجتمع های تجاری مشهد پر شده است از فروشندگانی که در دکه های کوچک به صورت مجزا یا همراه با بدلیجات و نقره، عطر می فروشند و با در دست داشتن کاغذهای کوچک آغشته به انواع اسانس ها، در تلاش برای فروش چیزی هستند که از عیارش اطمینان ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دیگر دورانی که عطر زدن به طبقه خاصی از جامعه اختصاص داشت و آنهایی که بضاعت مالی بهتری داشتند از آن برخوردار بودند، گذشته است و امروزه عطرهای متنوع با قیمت هایی اندک به فروش می رسند که اغلب در ایستگاه های مترو، کنار خیابانها، دست فروشی ها، خرازی ها و حتی سوپرمارکت ها یافت می شود.
مردم بطور دقیق نمی دانند عطر خوب چیست، به باور عامه، عطری که ماندگاری بسیار داشته و روی لباس ایجاد لک نکند، عیار خوبی داشته و میزان خلوص آن بالا باشد مرغوب است اما از دیدگاه کارشناسان این معیارها نمی تواند شاخص درستی برای تعیین عیار عطر باشد.
به نظر می رسد درصد تقلب در چنین رسته ای زیاد است و فراوانی فروش آن احتمال تقلب در عرضه را افزایش می دهد لذا برای محک زدن عیار عطر به سراغ متولیان و فروشندگان این بخش رفتیم تا میزان مرغوبیت عطر و تناسب آن با قیمتی که عرضه می شود را از زبان آنان بشنویم.
از سخنان متولیان امر اینگونه برمی آید که آنچه به عنوان عطر در بازار مشهد و کشور به فروش می رسد وارداتی است لذا در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت این کالا نیز مانند بسیاری از کالاهای مشابه در نوسان بوده و به همان نسبت میزان تقلب در عرضه نیز افزایش یافته است.

* عطرها از کجا تامین می شوند؟
یکی از مدیران شرکت های واردکننده عطر که به عنوان مسئول بازرسی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز فعالیت دارد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عطر باکیفیت مطلوب خلوص بسیار در داخل کشور تولید نمی شود، آنچه که تولید می شود نیز به دلیل کیفیت ناچیز مواد اولیه آن، قابل رقابت با مدل های خارجی نیست.
مجید روحانی یزدی افزود: اسانس عطرها را مواد اولیه می سازد و ایران هنوز موفق نشده است همه مواد اولیه برای تولید یک عطر خوب را در کنار هم به دست آورد و تنها پنج یا 6 کشور هستند که موفق شده اند همه مواد اولیه برای عطر را در اختیار بگیرند.
وی اظهار داشت: چند هزار نوع مواد اولیه در دنیا وجود دارد که ترکیب آنها رایحه های مختلف برای عطر را تشکیل می دهند و تهیه کنندگانی که دانش لازم را در این زمینه کسب کرده اند، با بهره گیری از فناوری به تولید عطرهای خوشبو و برند اقدام می کنند.
وی گفت: در ایران زنجیره تامین و مواد اولیه برای تولید رایحه های خوشبو وجود ندارد و مواد اولیه برای تولید عطر بسیار گران است و از کشورهای آمریکا و اروپا وارد می شود.
روحانی یزدی افزود: تحریم های اقتصادی بر روی واردات اسانس ها به عنوان مواد اولیه تولید عطر تاثیری ندارد، در این شرایط قادر به واردات عطرها و اسانس ها از کشورهای دیگر هستیم اما همه مواد اولیه برای تولید عطر را نمی توان وارد کرد.

* عیار عطر چگونه تعیین می شود؟
این واردکننده عطر در مشهد اظهار داشت: زمانی که عطر وارد کشور می شود خلوص خود را حفظ کرده و چیزی به آن اضافه نمی شود اما زمانی که از دست بنکدار خارج می شود، احتمال افزودن هر نوع ماده ای به اسانس توسط فروشندگان خرد وجود دارد و نمی توان خلوص آن را تضمین کرد.
وی گفت: پیشتر به دلیل اندک بودن میزان عطر در بازار و گرانی آن، فروشندگان خرد به عطرهای وارداتی، پارافین می افزودند که این امر باعث کاهش کیفیت و خلوص آن می شد.
وی افزود: به مرور زمان با تولید عطرهایی با کیفیت نازل و قیمت اندک، دیگر نیازی نیست که فروشندگان به عطر، پارافین اضافه کنند لذا عطرها با کیفیت های درجه بندی شده و در قیمت های مختلف در بازار یافت می شود و هر فرد با هر بضاعت مالی می تواند عطر را خریداری کند.
این واردکننده عطر اظهار داشت: اسانس های عطر رنگ های مختلف دارند و به برخی عطرها نیز رنگ اضافه می شود لذا ایجاد لک بر روی لباس هنگام استفاده از عطر نیز به همین دلیل است.

* تقلب در عطر
روحانی یزدی گفت: کیفیت عطرها براساس ماندگاری آنها تعیین نمی شود بلکه عیار عطرها براساس شفافیت بو و و تازه بودن بوی آنها مشخص می گردد.
وی افزود: تقلب در اسانس به نحوی نیست که بازرسان بتوانند فروشنده را به عنوان عرضه کننده کالای تقلبی محکوم کنند، مصرف کننده نیز قادر به تشخیص تقلبی بودن عطر نیست جز آنکه قبلا به رایحه نوع اصلی عطر مورد نظر خود کاملا آشنا باشد و بتواند تقلبی و اصلی آن را از هم تمیز دهد.
وی اظهار داشت: تخلف در عرضه عطر توسط فروشنده زمانی محرز می شود که فرد اسانس مورد درخواست خریدار را به وی نفروشد و اسانس دیگری را جایگزین کند یا یک اسانس با توجه به کیفیت آن گرانتر به فروش برسد.
مسئول بازرسی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: تعداد اسانس های تقلبی در بازار بسیار محدود است و اغلب اسانس هایی هستند که به صورت قاچاق از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند و برای سلامتی مردم مضر هستند.
وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر فروش اسانس تقلبی در بازار مشهد دریافت نشده و تخلفات صنف فروشندگان عطر نیز مربوط به گران فروشی بوده است.

* منعی برای واردات عطر یا اسانس ها نیست
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: واردات عطر یا اسانس ها با کسب مجوز از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعی ندارد.
علی باخرد افزود: اسانس های وارداتی باید مجوزهای بهداشتی لازم را کسب کرده باشند زیرا این اسانس ها جزو کالاهای سلامت محور به شمار می روند و باید کد بهداشتی مورد نظر را دریافت کنند.
وی اظهار داشت: عطرهایی که در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی یا دکه های کوچک کنار خیابان ها به فروش می رسد، اغلب جزو عطرهای دارای کیفیت درجه 2 یا سه هستند و کسانی که مایل به خرید عطرهای باکیفیت مطلوب می باشند می توانند آن را از مغازه های معتبر شهر خریداری نمایند.

* نظارت بر خلوص عطر
نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت بر کیفیت عطرهای وارداتی که به آن پارافین افزوده می شود، بسیار دشوار است.
محمد کیوانفر افزود: تشخیص میزان پارافین در عطر نیاز به دستگاه های خاص دارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مسئول نظارت بر این بخش و تعیین خلوص عطر است.
وی اظهار داشت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستگاه مورد نظر برای تشخیص خلوص عطر یا تعیین وجود پارافین در آن را در اختیار ندارد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: طبق ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت برای ورود عطرها و ادکلن ها از مجاری قانونی شرکتهای وارد کننده باید مدارک و مستندات لازم و کافی از جمله برگه آنالیز و همچنین کروماتوگرام های معتبر و تایید شده مرتبط با هر فرمول را به مسئولین مربوطه ارائه کرده و پس از انطباق و تایید به واردات آن اقدام کنند.
عباس اخگری افزود: در مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هچنین مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو دستگاه های مختلف از جمله دستگاه گازکروماتوگرافی نیز موجود است.
وی اظهار داشت: با توجه به برگه های آنالیز وکروماتوگرامهای تایید شده فنی، می توان طبق موازین علمی آزمایشات مربوطه را انجام داد.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عطر افشاني درصد خلوص مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط فروش قسطی جک J۴ و کی ام سی T۸ اعلام شد

در این طرح شرکت کرمان موتور ، کی ام سی T۸ با قیمت مصوب یک میلیارد و ۶۹۷ میلیون تومان با موعد تحویل ۹۰ روز در رنگ های سفید، مشکی، قرمز و آبی زنگاری عرضه می شود.

همچنین جک J۴ اتوماتیک با قیمت مصوب ۷۹۱ میلیون تومان با موعد تحویل ۶۰ روز کاری و در رنگ های سفید، مشکی، خاکستری، طوسی روشن، قرمز، آبی زنگاری و قهوه ای عرضه می شود.

بخشنامه فروش و مشخصات خودرو جک J4

بخشنامه فروش و مشخصات خودرو کی ام سی T8

 

دیگر خبرها

  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • شرایط فروش قسطی جک J۴ و کی ام سی T۸ اعلام شد
  • جدیدترین قیمت طلای ۱۸ عیار و انواع سکه در بازار؛ سکه یک گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کاهش قیمت طلا و سکه
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / سکه لب مرز حساس ایستاد