Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، در این روزها که دائماً از هر سویی طبل اختلاف در جامعه قرآنی دمیده می‌شود، حضور نهادی همچون پدری دلسوز و مهربان برای رفع تنش ها و یک حرف واحد در این بین بسیار احساس می شود، اما شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این میان منفعلانه برخورد کرده است.

عدم حضور فعال این شورا زمانی پررنگ شد که اختلافات در خصوص ادغام اتحادیه های قرآنی بالا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجامعی برگزار شد که در آن دیگری را محکوم به غیر قانونی بودن کردند و هیچ کس این میان حضور نداشت که تکلیف آخر را مشخص کند و گروهی را که تخلف می‌کنند بازدارد.

در این اوضاع مجمع قم با عنوان مجمع اتحادیه مدغم اتحادیه موسسات مردمی و اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور ۷ و ۸ آذرماه جاری برگزار شد.

یکی از خبرگزاری ها با میان تیتری با عنوان«برگزاری دو مجمع؛ یکی غیر قانونی و دیگری قانونی» به بیان برخی سخنان حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف پرداخت که وی به نامه چند هفته قبل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که درصدد برگزاری مجمعی در مشهد در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه بودند، اشاره و اظهار کرد: در آن نامه صریحاً اشاره شده بود با توجه به پیشروی روند ادغام، جلسه مجمع اتحادیه تشکلهای قرآنی برگزار نشود، اما مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در شهر مشهد در عین منع شورای توسعه برگزار شد. این در حالی است که مجمع ادغام اتحادیه‌های کشوری در قم نه تنها هیچ منعی از سوی شورای توسعه نداشت، بلکه روند چند سال گذشته شورای توسعه بر همین موضوع بوده است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اینجا چیست؟ مگر یک شورا در صورت غیرقانونی بودن مجمع نباید با آن برخورد کند؟ بعد از کنکاش های فراوان به مستنداتی رسیدیم که در یک نامه محرمانه مجوز مجمع اتحادیه تشکل های قرآن و عترت از مراجع ذی صلاح تنها با هدف انتخاب هیات مدیره اخذ شده است و بدین نحو آن هم هیچ منع قانونی ای نداشتهT اما سکوت شورای توسعه به شبهات و اختلافات در این خصوص دامن زد.

همچنین تا زمانی که اساسنامه اتحادیه مدغم مصوب این شورا نبوده باشد، هرگونه برپایی جلسه و مجمعی تحت عنوان«مدغم» خلاف قانون است، اما باز هم هیچ واکنشی از سوی شورای توسعه مشاهده نمی شود و ما شاهد عملکرد دوسوگرایانه این شورا بوده ایم. به طوری‌که هنوز اساسنامه ای به تصویب نرسیده و رییس آن نیز  با جلسه ای در سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب شده است.

یکی دیگر از مصادیق عدم پویایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دامن زدن به اختلافات سکوت بیجا در خصوص فرآیند هیأت رسیدگی به موسسات قرآنی بود. در چهل و دومین جلسه فوق العاده این شورا صدور مجوز موسسات مردمی که تا قبل از آن بر عهده هیات رسیدگی به امور موسسات بود به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد که علاقه مندان می‌توانند جهت اطلاع از مصوبات جلسه چهل و دوم اینجا  را مشاهده نمایند.

بر اساس نامه ای با شماره ابلاغ ۱۸۹۰۵/۹۳/دش، کلیه وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت و تعیین ضوابط و نحوه حمایت از این موسسات به این هیات واگذار شد که با توجه به  تصمیمات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آخرین جلسه، عملاً عملکرد این هیأت مورد سوال  تمامی خبرنگاران قرار گرفت. با توجه به این مصوبه شورا و بازگشت صدور مجور از هیأت به دو سازمان مربوطه به نظر می‌رسد این هیأت عملاً هیچ فعالیتی نخواهد داشت.

اهتمام کافی مدیران شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای رفع وضعیت موجود به چشم نمی‌خورد چه از این سو که در مسأله ادغام ما با تیم سازی و دو دستگی در جامعه قرآنی مواجه شدیم و چه سویی که متأسفانه مُهر تایید شورا به هردو گروه خورده است. عدم قانون مداری و مولفه هایی از جنس قانون نیز در عملکرد شورای توسعه به چشم می‌خورد.

در همین راستا محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عضوسابق هیأت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن وعترت کشور، گفت: متأسفانه منشأ دعواهای ایجاد شده بی‌توجهی به قانون و موارد قانونی توسط اعضای «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و فرهنگی» از همان زمان آغاز به‌ کار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوستان و حتی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمان تشکیل هیئت رسیدگی به امور موسسات در بحث ادغام یک بی‌توجهی حقوقی جدی داشته‌اند، افزود: اینکه تعمدی در کار بوده است، مشخص نیست، اما این بی‌توجهی با اطلاع یا بی‌اطلاع منشأ اختلافات شده است.

فریدونی در خصوص دعواها و اختلافات شدید  افزود: یکی از آرزوهای من حضور یک بزرگ برای از بین رفتن اختلافات جامعه قرآنی بوده است که ریشه ای قدیمی دارد. برادران ما متدین و همگی اهل کار قرآنی هستند، اما در رقابت هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند. با این حال شورای توسعه به عنوان برترین نهاد قرآنی تصمیم گیر کشور باید بتواند مسائل را مدیریت کند.

 سوال این است که نقش شورای توسعه قرآنی در شرایط حساس کنونی که اختلافات زیادی مبتلابه فضای قرآنی موجود شده است، چیست.

چه کسی حاکم تر از شورا برای حل اختلافات امروز جامعه قرآنی خواهد بود؟ اگر این حکمیت به درستی انجام شود، اختلافات پایانی خوش خواهد دید و اگر به همین روند ادامه یابد آتش اختلافات هر روز بیش از قبل شعله خواهد کشید و قرآن روز به روز مهجورتر و مظلوم تر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۸۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه نفوذ از بیرون باعت اختلاف در شورا می‌شود گفت: از شوراها انتظار داریم که علاوه بر نظارت بر فعالیت و برنامه‌های شهرداران، از آن‌ها حمایت کنند نه اینکه در کار شهرداران سنگ‌اندازی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان علی‌اکبر حسینی‌محراب امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش ملی شوراها ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: شوراها سابقه دیرینه‌ای در کشورمان داشته و نشان‌دهنده حضور مردم در صحنه‌های مختلف است؛ بنابراین باید به نحو احسن و با کار صالح از شوراها پاسداری کرد، شوراها بهترین امین و طرف مشورت مدیران، بهترین اتاق فکر برای مسئولان بوده و می‌توانند یار بخش اجرایی باشند البته باید توانایی خود را برای راه‌اندازی مراکز اندیشه‌ورز نشان دهند.

وی افزود: شوراها باید نمادهای دینی و ارزشی ملی و قرآنی ما را در شهرها و روستاها متبلور کنند به گونه‌ای که وقتی وارد شهر یا روستایی شویم، نمادهایی از فرهنگ دینی و ملی ما نمایان و چهره‌های بزرگ عشایر و طوایف دیده شود، اگر نمادهای ارزشی استان را به خوبی نمادین نکنیم، فرهنگ اصیل استان توسط بیگانگان به مردم تشریح داده می‌شود. شوراها باید نیازهای جامعه به ویژه تردد افراد معلول را در سطح شهر و اماکن عمومی برقرار کنند.

استاندار خوزستان با تاکید بر احداث پارک بانوان در شهرهای استان، خاطرنشان کرد: این اقدام سبب می‌شود تا دختران و خواهران ما به راحتی تردد کرده و اوقات فراغت خود را طی کنند همچنین انتظار داریم که حتی یک نفر مرد در پارک‌های بانوان نباشد، در صورتی حرکت ما اثرگذار خواهد بود که به معنویت و فضل خدا توجه کنیم و ما باید مشکلات خود را با توسل به ائمه و انسجام و همبستگی برطرف کنیم‌.

حسنی محراب ادامه داد: از شوراها انتظار داریم علاوه بر نظارت بر فعالیت و برنامه‌های شهرداران، از آنها حمایت کنند نه اینکه در کار شهرداران سنگ اندازی کنند؟ شورایی نمونه بوده که کمترین تغییرات مدیریتی را داشته و یک کار اثرگذار انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر نیت اصلی شوراها خدمت به مردم باشد دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف، هیچ مشکلی در کار آنها ایجاد نمی‌کند؛ همه ما سرباز انقلاب بوده و باید کاری کنیم که تمام ابعاد دژ جمهوری اسلامی با هم رشد کنند، نباید اختلاف بین اعضای شوراها نمود پیدا کند که متأسفانه در برخی از شهرهای ما رنگ و بوی بدی پیدا کرده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اعضای شورا متعلق به تمام مردم بوده و همه جمعیت آن منطقه را باید در نظر بگیرند نه اینکه متوجه یک حزب و جریان خاصی باشند همچنین قومیت گرایی و اختلاف را کنار گذاشته چرا که رمز بدبختی و عقب ماندگی است، نفوذ از بیرون باعث اختلاف در بین شوراها می‌شود لذا اتحاد و وحدت باید مورد توجه باشد و اعضای شورا اگر به یک جریان و باندی گرایش داشته باشند مقبولیت خود را در بین مردم را از دست می‌دهند.

حسینی محراب گفت: شوراها نباید در امور اجرایی مدیریت شهری دخالت کنند زیرا باعث تعلل در کارها شده و یک آسیب است؛ کار شوراها نظارت بر روند کاری شهرداران است و نباید دخالت بیشتری داشته باشند همچنین قانون گریزی و توجیه قانون یکی از آفت‌های شورا است.

وی با اشاره به فعالیت شورا در بحث جهاد تبیین افزود: در یک سال باقیمانده باید رضایت خدا را در نظر گرفته و یک کار ماندگار انجام دهیم تا در اذهان ماندگار شود و همچنین باید ورودی‌های شهر و روستا اصلاح و چهره شهر تغییر کند.

کد خبر 748788

دیگر خبرها

  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • نظامیان آمریکا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین دست بکشند
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است