Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@17:36:17 GMT

روبات خزنده ای که روی یخ حرکت می کند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۴۱۶۴

روبات خزنده ای که روی یخ حرکت می کند

یک شرکت آمریکایی، نوعی روبات خزنده ارائه داده که می‌تواند در محیط‌ ها و روی سطوح گوناگون از جمله زمین‌های یخ‌زده حرکت کند.

در طول سال‌های اخیر، طراحی‌های جالبی برای روبات‌ها وجود داشته‌اند اما یک شرکت آمریکایی موسوم به "پلاینت انرژی سیستمز"(Pliant Energy Systems) به تازگی روباتی ارائه داده که سبک متمایزی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روبات موسوم به "ولوکس"(Velox) می‌تواند با استفاده از یک سیستم رانشی دارای نوسان، به شکل موثری از میان آب و روی زمین ناهموار حرکت کند و حتی توانایی اسکیت روی یخ را نیز دارد.

قابلیت‌های منحصر بفرد ولوکس، حاصل پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه انرژی تجدیدپذیر است. "پیترو فیلاردو"(Pietro Filardo)، میرعامل شرکت سازنده این ربات تصمیم داشت از دانش خود در زمینه زیست‌شناسی دریایی برای مهار موج و انرژی جزر و مد استفاده کند. این انگیزه، او را به سوی ابداع ابزارهای انعطاف‌پذیر بیوفرمیک هدایت کرد که نه تنها در جذب انرژی بلکه برای کمک به حرکت وسایل نقلیه در محیط دریا نیز کاربر دارند.

ولوکس به جای داشتن تیغه‌های چرخشی محکم که می‌توانند نیروی زیردریایی را تامین کنند، باله انعطاف‌پذیری دارد که با نوسانات خود، به حرکت رو به جلوی ربات کمک می‌کند. یک واحد پردازش مرکزی آنبرد، نیرو را به محرک‌هایی می‌رساند که حرکات موج را در امتداد باله‌ها کنترل می‌کنند و به روبات امکان می‌دهند مانند یک لقمه‌ماهی در میان آب شنا کند.

هنگامی که ولوکس به خشکی نزدیک می‌شود، می‌تواند با چرخاندن 90 درجه باله‌ها، خود را بالا نگه دارد و روی سطوح جامد حرکت کند. این روبات قادر است حرکت خود را روی ماسه، برف، سنگریزه و سطوح یخ‌زده نیز کنترل کند.

از روبات ولوکس می‌توان برای کاربردهای گوناگون از جمله جابه‌جایی تجهیزات پزشکی یا مهمات در میان آب و رساندن آنها به نیروهای نظامی که در ساحل هستند، استفاده کرد. همچنین این روبات به خاطر توانایی اسکی روی یخ، برای ماموریت‌های نواحی قطبی مناسب است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن

صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران ایفا می کند و به عنوان منبع اصلی انرژی و سوخت برای بخش های مختلف عمل می کند. با این حال، در سال‌های اخیر، این صنعت دستخوش دگرگونی قابل‌توجهی به سمت دانش محور شدن بوده است. این تغییر به سمت شیوه‌ها و فن‌آوری‌های مبتنی بر دانش به دلیل نیاز به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن هدررفت انرژی و افزایش رقابت کلی انجام شده است.

یکی از حوزه های کلیدی که صنعت نفت و گاز به کارگیری شرکت های دانش بنیان است. این شرکت ها که در توسعه فناوری ها و راه حل های نوآورانه تخصص دارند، در خط مقدم رشد بهره وری، کاهش اتلاف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن گازهای مرتبط در فرآیندهای تولید و توزیع بوده اند.

در ایران، صنعت نفت و گاز نقش پیشرو در استفاده از شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد رشد اقتصادی را بر عهده گرفته است. ایران با بیش از 650 شرکت دانش بنیان فعال در بخش نفت، فناوری و نوآوری را با موفقیت در عملیات نفت و گاز خود ادغام کرده است. این شرکت ها نقش مهمی در افزایش بهره وری، بهینه سازی فرآیندها و توسعه راه حل های پایدار برای صنعت داشته اند.

همچنین رویکرد فعال دولت ایران به ویژه دولت سیزدهم در تمرکز بر توسعه میادین گازی کشور در رشد و نوآوری در بخش نفت و گاز موثر بوده است. ایران با اولویت‌بندی جمع‌آوری و استفاده از گازهای مشعل، نه تنها تولید گاز خود را افزایش داده، بلکه در بازار جهانی گاز نیز پیشتاز است. دستاوردهای این کشور در تولید گاز از میانگین نرخ رشد سایر کشورهای تولیدکننده گاز پیشی گرفته است و رتبه برتر را در مجموعه گازهای مشعل در میان کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز کسب کرده است.

ادغام شیوه‌های مبتنی بر دانش در صنعت نفت و گاز، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری‌های پیشرفته را اتخاذ کنند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهند. با بهره گیری از تخصص و راه حل های نوآورانه ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بر چالش ها غلبه کند، بهره وری را افزایش دهد و رشد پایدار را هدایت کند.

علاوه بر این، تغییر به سمت رویکرد دانش محور در صنعت نفت و گاز فرصت های جدیدی را برای همکاری، تحقیق و توسعه باز کرده است. با تقویت مشارکت بین بازیگران صنعت، دانشگاه ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است به نوآوری سرعت بخشد، مهارت ها را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر را تقویت کند.

در نتیجه، گذار صنعت نفت و گاز به سمت دانش محور شدن نشان دهنده نقطه عطف مهمی در تکامل آن است. با پذیرش فناوری، نوآوری و تخصص ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بهره وری را افزایش دهد، اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و رشد پایدار را هدایت کند. ادغام شیوه های مبتنی بر دانش نه تنها صنعت را به سمت کارایی و رقابت بیشتر سوق داده است، بلکه آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم انداز انرژی جهانی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد (فیلم)
  • وقتی روبات‌ها به کمک شرکت‌های پست می‌آیند + فیلم
  • آینده‌ی انرژی و سوخت در جهان
  • حرکت سیلاب به سمت شهر راور
  • اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار
  • برگردید تا غرق نشوید
  • عکس| خشم عربستانی‌ها از حرکت جنجالی یزدانی