Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@20:06:42 GMT

نشست‌های تفسیر و آموزش مفاهیم قرآنی گسترش یابد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۸۷۳۳

نشست‌های تفسیر و آموزش مفاهیم قرآنی گسترش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح سه‌شنبه در نشست تفسیر قرآن کریم با اشاره به سوره جمعه اظهار داشت: یکی از عنایت‌های ویژه خداوند بعثت انبیاء به ویژه خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) است.

وی اضافه کرد: همه حیوانات آموزش می‌بینند ولی محدودیت آموزش دارند و کاری را تقلید می‌کنند و رفتارهایشان بر اساس عقلانیت نیست ولی انسان کلیات قواعد را درک می‌کند و بر اساس آن محاسبه، استدلال می‌کند و موضوعی را نقد و یا رد می‌کند و نتیجه می‌گیرد و پیوند بین قواعد ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه اولین معلم انسان خداوند است، بیان کرد: فرق بین تلاوت و قرائت با تعلیم این است که در تلاوت فقط می‌خوانیم و بیان می‌کنیم، در تلاوت مفاهیم را بیان می‌کند و در تعلیم کتاب خداوند را آموزش می‌دهد.

وی در مورد اینکه چرا ستایش فقط شایسته خداوند است، گفت: چون همه مدح‌هایی که ما در مورد پدیده‌های مختلف داریم، اینها همگی مخلوق خداوند هستند و توان آنها از خداوند گرفته شده است و سبب همه این امور خداوند است.

آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) علاوه بر تلاوت و انتقال قرآن به مردم، آموزش قرآن هم می‌دهند. پیرامون تفسیر و آموزش قرآن فاصله داریم و باید جلسات تفسیر و آموزش مبانی قرآنی گسترش یابد و برای رسیدن به کمال و رستگاری باید انیس قرآن باشیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش حکمت از دیگر رسالت‌های پیامبر است افزود: حکمت یعنی دارای قدرت بالای تشخیص و درک و فهم مسائل بر اساس برهان و استدلال‌هایی که نمی‌شکند و نمی‌شود خللی بر آن وارد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه یکی از صفات خداوند حکیم است، گفت: پیامبر(ص) به جامعه اسلامی حکمت را می‌آموزد. مبانی قرآنی، مبانی رفتاری، اخلاق و مبانی معرفتی اسلامی که همه بر اساس برهان است و نمی‌شود آنها را دچار خدشه کرد آنها را به انسان می‌آموزد.

وی افزود: اولین ضربه افراد غیرصادق به خودشان وارد می‌شود و بعد هم به دیگران ضربه می‌شود. انسانی که دچار این صفات است همیشه در خود محصور است و می‌ترسد و هر لحظه گرفتار عذاب هستند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به تاکید پیامبر اکرم(ص) بر کنترل زبان، تصریح کرد: انسان‌هایی که از دیگران بدگویی می‌کنند بیانگر بدی خودشان است که بدی را می‌بیند و بیان می‌کند. حال هر کسی را از گفتارش می‌توان درک کرد.

وی گفت: پیامبر(ص) برای نجات بشریت آمد ولی برخودهایی همچون تهدید و تحریم و جنگ‌های متعدد با انجام دادند ولی در مقابل پیامبر(ص) مردم را از جاهلیت خارج کرد و از گمراهی به سمت روشنی برد.

کد خبر 4482110

منبع: مهر

کلیدواژه: امام جمعه بوشهر بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: اولین وحی خداوند متعال اشاره به معلم بودن خداوند دارد که نشان می دهد معلم بودن ارزش بسیار والایی دارد.

وی افزود: وقتی خداوند پیامبر را مبعوث می کند شان او را شان معلمی نشان می دهد. این جایگاه افتخار و حساسیت دارد. اگر بخواهیم جایگاه اصلی آن را در نظر بگیریم باید ببنیم خداوند و پیامبر او چگونه به تعلیم و تربیت مردم می پرداخت. اگر قرار است که شما وارث پیامبر باشید کار حساس خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: نرمخویی، مدارا، تواضع و غمخوار مردم بودن از خصوصیات پیامبر (ص) بود اگر قرار است که شما جانشین ایشان باشید اولین اقدام شما باید دلسوزی نسبت به کسانی باشد که در اختیار شما قرار داده شده که تربیت کنید. اگر قرار است که طلبه ای در تراز انقلاب و دین تربیت شوند باید مثل شهید مطهری نیاز شاگرد خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بیان کرد: شهید مطهری زمانی تشخیص می دهند که باید کتاب فلسفی بنویسند و یک زمان احساس می کنند باید شبهات را پاسخ دهند کتاب عدل الهی را می نویسند، یک زمانی احساس می کنند که حقوق زن رعایت نمی شود کتاب حقوق زن را می نویسند، یک زمانی هم احساس می کنند که باید برای کودکان کتاب بنویسند آن استاد که به حق باید قلم به دست گرفته و کتاب داستان و راستان می نویسند و این نشان می دهد که ایشان برای خود شان و جایگاه قائل نیست بلکه به نیاز جامعه توجه دارند و با توجه به آن کار می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما هم بخواهیم مثل استاد مطهری موفق و پاسخگو باشیم باید به نیاز جامعه توجه کنیم و شانی جز خدمتگزاری برای خود قائل نباشیم. اگر قرار باشد طلبه تراز تربیت کنیم باید علم خود را به روزرسانی کنیم که شبهات هر زمان را با توجه به آن زمان پاسخ دهیم. در این مسیر باید به تحقیق و پژوهش پرداخته و با جامعه در ارتباط باشیم و پاسخ های قانع کننده بدهیم. باید معارف الهی را به خوبی آموزش ببینیم و آن را به جامعه انتقال دهیم.

کد خبر 6093766 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود