Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولیعهد سعودی با اشاره به بحران پیش آمده پس از قتل «جمال خاشقچی»، گفته تا سال‌ها دیگر کسی در پروژه «نئوم» سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی اخیرا در یک محفل خصوصی به صراحت به آثار منفی جنجال به وجود آمده پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی اذعان کرده و گفته است که می‌داند این مسئله امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه بلندپروازانه «نئوم» را با دشواری روبرو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از حاضران در این جلسه، نوشته که بن سلمان در این جلسه گفته است: «تا سال‌ها، هیچ‌کس [در این پروژه]سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.»

پروژه نئوم که پارسال با سر و صدای زیادی توسط بن سلمان رونمایی شد، قرار بود با جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به ساخت شهری مدرن و به فناوری‌های جدید در سواحل شمال غربی عربستان سعودی منجر شود. سعودی‌ها برای جذب گردشگر و رونق تجارت خارجی، حساب ویژه‌ای روی این پروژه باز کرده بودند.

به نوشته فایننشال تایمز، با بروز بحران پس از قتل خاشقچی، این پروژه به حاشیه رانده شده و توانایی پادشاهی سعودی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و نیرو‌های فعال در زمینه فناوری‌های نوین با مانع روبرو شده است. افراد مطلع می‌گویند بن سلمان ناامید از جذب سرمایه‌گذار خارجی اکنون به اتکا به سرمایه‌گذاران داخلی روی آورده است.

یکی از مشاوران بخش خصوصی در این مورد به این نشریه گفته است: «قطعا نئوم با تردید روبرو شده است. بدون شک، نگاه وکلای ما [در دولت]فعلا به بیرون [از کشور]نیست.»

از زمانی که قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول افشا شد، شمار زیادی از شرکت‌ها و تجار بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در روابط خود با سعودی‌ها تجدید نظر می‌کنند. «نورمن فوستر» طراح بین‌المللی که قرار بود شهر نئوم را هم طراحی کند، از جمله این افراد بوده است.

بنا بر این گزارش، «ماسایوشی سان» بنیانگذار مجموعه «سافت بانک» که برای صندوق فناوری «ویژن» خود روی سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری سعودی‌ها حساب کرده بود، به بن سلمان گفته که بحران خاشقچی او را در وضعیت دشواری قرار داده است. به گفته افراد مطلع از محتوای این جلسه، گفته‌اند که، ولی عهد سعودی از این بابت، عذرخواهی کرده است. همزمان، افراد مطلع می‌گویند پروژه ۲۰۰ میلیارد دلاری تولید برق خورشیدی هم که قرار بود با مشارکت سافت بانک در عربستان سعودی انجام شود، در مقیاسی کوچکتر از آنچه پیشتر قرار بود، اجرا می‌شود.

«ریچارد برنسون» کارآفرین انگلیسی هم گفت‌وگوهایش با سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری فضایی‌اش را به حال تعلیق درآورده و برنامه‌های عربستان سعودی برای راه‌اندازی در پروژه حمل و نقل «ویرجین هایپرلوپ وان» را هم مختل کرده است.

فایننشال تایمز در پایان به لغو چندین پروژه سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین ناکامی سعودی‌ها در مزایده سهام شرکت «آرامکو» نیز اشاره کرده و نوشته است که این موارد همگی منجر به آن شده که پروژه نئوم اکنون به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بن سلمان پروژه نئوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : پیوستن شرکت‌های کرمانشاهی به بازار بورس کشور، یک فرآیند چندین مرحله‌ای و چندین ساله است که با پیگیری‌های استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برای استان کرمانشاه به یک فرآیند با بازده زمانی کوتاه تبدیل شد و توانستیم با بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم چرا که طی ۱۵ سال گذشته هیچ شرکتی در سازمان بورس پذیرش نشده است.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، شرکت ذوب آهن بیستون به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سازمان بورس مورد پذیرش، درج نماد و معارفه قرار گرفت و تنها عرضه این شرکت باقی‌مانده که ان‌شاءالله با ارائه مجوز عرضه سهام از سازمان بورس، عرضه این سهام آغاز خواهد شد.

بهمن با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در بازار بورس، اذعان کرد: در استان کرمانشاه یک شرکت دانش‌بنیان برای بازار بورس پذیرش شده که در حال طی مراحل درج نماد هستیم و این شرکت هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ در آخرین روز‌های سال گذشته، پذیرش شرکت مانیزان در سازمان بورس صورت گرفت که از طرف سازمان این شرکت پذیرش شد و اکنون در حال رفع شروطی هستیم که فروش اوراق بهادار تهران برای این شرکت در نظر گرفته شده و پس از رفع این شروط، نماد آن درج و عرضه خواهد شد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ابراز کرد: اتفاق خوب دیگری که برای استان کرمانشاه و کشور در سال ۱۴۰۲ افتاد، این بود که اولین سهام پروژه کشور در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پذیره‌نویسی شد و این بازار برای پذیره نویسی شرکت بیواتانول کرمانشاه یا همان سوخت سبز زاگرس ایجاد شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی آن انجام شده است.

بهمن از پیگیری شرکت‌های بیشتر برای ورود به بازار بورس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول بورس شده را در بازار بورس افزایش دهیم و در این راستا در حال مذاکره و بررسی شرایط دو عدد از شرکت‌های استان برای پذیرش در بازار بورس هستیم؛ علاوه بر این یک شرکت‌پروژه دیگر را هم پیگیری می‌کنیم تا پذیره‌نویسی آن در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انجام شود.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در رابطه با تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که معمولاً واحد‌های صنعتی و تولیدی برای گسترش فعالیت و افزایش ظرفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند تسهیلات بانکی است، لذا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات بانکی محدود شده، شرکت‌ها می‌توانند با پذیرش سهام خود در بازار سرمایه و عرضه، تأمین مالی مورد نیاز خود را از بازار بورس انجام دهند و از مابقی مشوق‌های بازار سرمایه به نفع خودشان استفاده کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس بیان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله با توجه به حضور شرکت‌ها در بازار بورس و سرمایه‌گذاری، تأمین مالی لازم است که به راحتی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به تسهیلات ندارند و حتی با این امتیاز می‌توانند پروژه‌های جدیدی اجرا کرده و در فاز توسعه شرکت مشکل نداشته باشند.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در مورد آمار شرکت‌های بورسی کرمانشاه اذعان کرد: با وجود سه شرکت و سهام پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ اضافه شد، تعداد شرکت‌های بورسی استان کرمانشاه از سه به هفت شرکت افزایش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز در بازار فرابورس داریم که جمعا تعداد شرکت‌ها پروژه‌های استان در بورس و فرابورس از ۵ مورد به ۹ مورد افزایش پیدا کرد است.

بهمن با اشاره به میزان معاملات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملاتی که توسط مردم استان کرمانشاه صورت گرفته است حدودا ۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰ درصد فروش سهام و ۴۰ درصد خرید سهام بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • تشکیل شرکتهای واسطه برای جذب سرمایه خارجی قانونی شد
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر