افسار ادبیات دست کسانی میافتد که تعهدی ندارند/ جایزه جلال و بقیه جوایز ابتر هستند و با اختتامیه هم تمام میشود!
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۸۴۸۶
این رماننویس گفت: جشنواره جلال در دوره فعلی، نماینده هیچ اندیشهای نیست. فقط یک بازی میان گفتمانهای مختلف است تا جایی که آثار برگزیدهاش؛ یکی اندیشههای امام (ره) را مطرح میکند و دیگری دقیقا نقض فقه ماست.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه زنده تلویزیونی «شب روایت»، شامگاه گذشته در گفتگویی با «احمد شاکری»، پژوهشگر و رماننویس برگزیده جوایز ادبی کشور، در کنکاشی بر کارنامه و عملکرد یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاکری در ابتدا به کارکرد جوایز ادبی در کشورمان پرداخت و عنوان کرد: ادبیات پس از انقلاب، دو جریان عمده را به خود دیده است؛ یکی ادبیات داستانی متعهد و دیگری روشنفکر. البته هرکدام نیز طیفهای مختلفی از جوایز و داستاننویسان را دور خود جمع کردهاند که این دستهبندیها همچنان وجود دارد.
وی همچنین افزود: اگر جریانات ادبی پس از دهه 60 را ببینید، چه بسا بودهاند کسانی که حتی در آن دهه از دفاع مقدس گفتند اما بعدا تغییر رویه دادند. اما آیا در ادبیات متعهد باید به اینها توجه کرد؟ نگاه جایزه جلال، گویا این است که قائل به مرزبندی نباشد، بطوریکه هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز بگیرد را وارد گود جایزه میکند.
برای چهرههایی خرج کردهایم که امروز از اروتیک مینویسند
نویسنده رمان «انجمن مخفی» در توجه به دو نکته، اینچنین گفت: اولا به سبک و سیاق مجوزگیری کتابها از وزارت ارشاد ایراد وارد است، و دیگری هم تفاوتی است که باید میان اثری که مجوز میگیرد و اثری که قرار است آن را کاندیدا کنیم یا جایزه دهیم، گذاشته شود.
وی ادامه داد: طوری رفتار میکنیم که انگار در مبانی نظری ادبیات انقلابی دچار تردید هستیم؛ چنانکه حتی برای حفظ آدمها، مرزبندی تعهد را جابجا میکنند و به هر زوری میخواهند برخی را در دایره انقلاب بقاء دهند. درحالیکه مرز انقلاب مشخص است و این نویسندگان هستند که باید خودشان را با این محدوده تطبیق دهند.
شاکری با نقد نویسندهسالاری و تکیه ادبیات متعهد به چهرهها، گفت: این رویه باعث شده سالیانی حتی برای چهرههایی هزینه کنیم که به تدریج با تغییر رویه به سمت داستانهای اروتیک هم رفتهاند، کسانی که با پول بیتالمال شهرتی بدست آوردند و انتظار دارند همچنان ادبیات انقلاب، دنبال آنها برود. واقعا چرا باید روی این نویسندگان، وقت و هزینه گذاشت؟
غلط است که حاکمیت فرهنگ را به دست بازیگر و نویسنده بدهیماین داور جوایز ادبی عنوان کرد: ادبیات انقلابی از آثار و شخصیت جلال فراتر است، چنانکه افرادی داریم که همهجوره از جلال هم بالاترند. اگر جلال بر زبان افتاد به این دلیل بود که روشنفکرها انقلاب را تحریم کردند و ما باید چهرهسازی میکردیم. این سیاست غلط در این چهل سال ادامه یافته تا جایی که حاکمیت را به دست بازیگر و نویسنده دادهایم.
به گفته این داستاننویس؛ قرار نیست چون برخی رمان و داستان خوبی مینویسد، پس سیاستهای کلی را هم تعیین کنند. سیاست نویسندهمحوری اشتباه است و جوایز ادبی را هم تحت تأثیر گذاشته است. خیلی از افرادی که درباره ادبیات مینویسند اصلا اهل پژوهش نیستند.
افسار ادبیات دست کسانی میافتد که تعهدی ندارندشاکری مدعی شد که از دلایل عدم موفقیت جوایز ادبی به نبود نقدهای ادبی و منتقد متعهد است و بدینگونه تاکید داشت: متاسفانه در سیاستهای ادبی، جایی برای منتقد متعهد وجود ندارد. پس در خلأ نقد، شبه نقدها رشد میکنند و افسار ادبیات دست کسانی میافتد که امور دیگری غیر از ادبیات و تعهد مدنظرشان است.
نویسنده رمان «عریان دربرابر باد» توضیح داد: برخی جریانات هستند که ادبیات ناب دفاع مقدس ما را تحت تأثیر گذاشته است. البته روشنفکرها که جنگ ندادهاند و یک شهید هم ندادهاند که بتوانند در اینباره حرفی بزنند. اما هستند کسانی که مفهوم امثال جهاد را به جنگ تبدیل کردهاند.
وی در ادامه تصریح کرد: جایزه جلال تا حدودی آئینه ما در این چهل سال است. هرچند معتقدم در اعلام برترینها دستور و سفارشی در کار نیست و اسامی حاصل کار رای داوران است. اما به نظر میرسد چهار دهه اخیر در حوزه سیاستگذاری و کلان، اشتباه رفتهایم. چنانکه همه جوایز ادبی دنبال رمان هستند و کاری به آثار پژوهشی و غیره ندارند.
جایز جلال همه جور برگزیدهای دارد از ادبیات ضددینی تا قصه تجاوز ...
این برگزیده جوایز ادبی در عین حال معتقد بود: وقتی سیاستی در کار نباشد، به خودی خود منجر به رویکردی میشود که شاهد حضور آثاری با ادبیات ضدینی تا تجاوز و غیره هم در آثار نامزد جایزه جلال هستیم. خطر در همین اندیشه چینش داوران و هیأت برگزاری است.
به گفته شاکری؛ جایزه ادبی جلال در هیچ دورهای جریانساز نبوده است. همانطور هم که عملکرد وزارت ارشاد با جریانی بدون تفکر که فقط دنبال راهاندازی جشنواره است و دولت را رقیب جوایز خصوصی گذاشته، اشتباه است.
وی با تصریح بر اینکه جایزهای همانند جلال، تفاوتی با دیگر آثار دارد، گفت: در قبال این همه جوایزی که لیبرالها و روشنفکرها در همین مملکت ما راه انداختهاند، باید اصل را بر این گذاشت که جایزه جلال، جایزه انقلاب و حاکمیت است و نه متعلق به یک گروه.
جایزهای که یک بازی میان گفتمانهاستاین رماننویس همچنین اذعان داشت: جشنواره جلال اما در دوره فعلی، نماینده هیچ چیز و هیچ اندیشهای نیست. فقط یک بازی میان گفتمانهای مختلف است تا جایی که آثار برگزیدهاش؛ یکی اندیشههای امام (ره) را مطرح میکند و دیگری دقیقا نقض دین و قواعد فقهی ماست. این تناقضها نشان از این دارد که فکر و تئوری پشت این رویداد نیست.
وی در این راستا توضیح داد: بخاطر همین دلایل است که نتایج این جایزه ادبی، را نه جریان متعهد ادبی و نه روشنفکرها نمیپسندند؛ هیچ گروهی هم آن را تأیید نمیکند. هرچند اشکال استفاده در مورد افراد تکراری در داوری و برگزیدگان جشنواره نیست بلکه اشکال در نداشتن فکر است.
جایزه جلال و بقیه جوایز ابتر هستند و با اختتامیه هم تمام میشودشاکری در بخش دیگری از گفتههای خود در برنامه «شب روایت» عنوان کرد: امروز کسانی آثار نقد ادبی را داوری میکنند که سردمدار آثار سکولار در داشگاهها هستند. جلال تأثیری ندارد چون باب میل مدیرانی است که میخواهند خودشان در ویترین و در اخبار باشند. جلال و بقیه جوایزی ابتر هستند و با اختتامیه هم تمام میشود.
وی در نقد عملکرد بنیاد ادبیات داستانی هم گفت: قرار بود این بنیاد مبدل به بنیاد فارابی ادبیات شود. بر بنیاد لازم است که از جریان نقد ادبی و پژوهش حمایت کند، اتاق فکری داشته باشد که برای ادبیات چشمانداز تعیین کند. اما آن چیزی که مسیر را تعیین میکند جایزه جلال نیست.
وی ادامه داد: امروزه جریان روشنفکری، حلقههایی را به خود اختصاص داده از کتابفروشیهای انقلاب تا ترجمه و زایش مدرس ادبیات و غیره. درحالیکه جریان متعهد این حلقهها را تکمیل نکرده و قرار هم نیست به صرف برگزاری جوایز ادبی مثل جلال این کارها را پیریزی کنیم.
این جایزه آیا ملی است یا محفلی؟شاکری اعتقاد داشت: مدیران ما به آراء عمومی توجه نمیکنند. چنانکه در مقایسه با انجمن قلم، هیچ مرکزی نزدیکتر به اهداف انقلاب، نداریم اما وقتی از همین مرکز به وزیر ارشاد نام مینویسند و تذکر میدهند که دبیر جایزه جلال از دبیری ساقط است چون هیچ کارنامهای ندارد، اما هیچگونه تغییری در نظر وزیر محترم حاصل نمیشود. پس این جایزه ملی است یا محفلی؟
احمد شاکری با طرح این مسأله که قبلهنمای نویسنده باید مخاطب باشد نه جایزه، گفت: خطری که ادبیات متعهد را تهدید میکند نه ادبیات روشنفکری؛ بلکه تهدید جریان نفوذی است که حق را با باطل درمیآمیزد و ما را دچار فتنه ادبی میکند. تهدید دیگر تهدید نه امثال هوشنگ گلشیری و احمدمحود بلکه شاید از طرف نویسندگانی است که مثلا مدعیاند حتی به راهپیمایی اربعین هم رفتهاند!
گفتنی است در نظر سنجی برنامه ادبی «شب روایت»، از مخاطبان درباره رضایت از برگزیدگان یازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد سوال شد که 73 درصد از عملکرد جایزه ناراضی بوده و 27 درصد نیز اعلام رضایت کرده بودند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شاکری احمد شاکری شب روایت برنامه شب روایت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
مدرسه ملی روایت سمنان با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و دیگر مسوولان ملی و استانی افتتاح و حکم ریاست این مدرسه به حسینعلی جعفری از نویسندگان برجسته این استان تحویل شد.
روایت موثر در جهتگیری افکار و جریانسازیمدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: روایت چیزی است که با آن میفهمیم چطور و چگونه عمل کنیم، درک ما را از زندگی بهبود میبخشد و در جهتگیری افکار موثر است.
بهزاد دانشگر با اشاره به تحقق وعده صادق، افزود: در آستانه تحقق این دستاورد ۲ روایت شکل گرفت یک روایت باید پاسخ داده شود و روایت دیگر در برابر ظلم باید ایستاد.
وی با بیان اینکه روایت اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: روایت میتواند عامل پویایی، ایستادگی و مقاومت باشد.
مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در توصیف ارزشمندی و جایگاه روایت اظهار کرد: از عواملی که فلسطین همچنان ایستادگی و مقاومت میکند دلگرمی آنان به روایت پایداری است.
ادبیات پایداری سرمایه یک ملت استپیشکسوت حوزه ادبیات پایداری گفت: روایت یا داستان معماری دارد که در ذهن میماند، این ماندگاری زمینهساز اشاعه آن روایت یا داستان است.
مرتضی سرهنگی در این آیین افزود: ادبیات پایداری از دارایی ملی هر کشوری محسوب میشود و باید این ادبیات حفظ و به نسل آینده منتقل شود، زیرا گردآوری و حفظ روایتها با هدف اطلاعرسانی به نسل آینده جامعه تلاش برای حفظ نظام جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه روایت رشادتها و جانفشانیها برای حفظ کشور در حدانتظار نیست، اضافه کرد: وقتی که جامعه بداند کشور با چه سختی و قیمتی حفظ شد، بدون شک آحاد جامعه به ویژه نسل جوان در حفظ آن بیش از پیش تلاش میکنند و قدر میدانند.
پیشکسوت حوزه ادبیات پایداری گفت: مدرسه ملی روایت بستری برای بیان روایتها و جانفشانیهاست، شاید بتوان با کتابها قیمت تمام شده جنگ را در آورد، این قیمت هنوز درنیامده است.
رمز ماندگاری روایت انقلاب اسلامی استفاده از زبان هنر استمعاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: اگر در جنگ روایتها، روایت درست ارائه نشود، روایتها تحریف خواهد شد.
سعید لشکری در این آیین افزود: روایت انقلاب اسلامی با زبان هنر رمز ماندگاری آن است و مدرسه ملی روایت این راهبرد را دنبال میکند.
وی ادامه داد: مدرسه ملی روایت خلاصه در انقلاب و دفاع مقدس نیست و رویکرد بومگرایانه نیز در این مدرسه مورد توجه است و سمنان میراثدار بزرگانی، چون شیخ علاءالدوله سمنانی، بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی است و با تکیه بر میراثداری و ظرفیتها و توانمندیهای نیروی انسانی، این دیار برای راهاندازی مدرسه ملی روایت انتخاب شد.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: پیشبینی میشود طی پنج ساله آینده کتابهای زیادی در روایت بزرگان و شهدای استان سمنان نوشته شود.
حفظ هویت و اصالت ملی در سایه روایت درستسرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: مدرسه ملی روایت یک ظرفیت ذهنی ارزشمند برای معرفی اصالت و پیشینه این دیار است.
فرجالله شوشتری در این آیین افزود: جنگ امروز، جنگ روایتهاست و افتتاح مدرسه ملی روایت اقدامی ارزشمند برای ارایه درست روایتها و معرفی هویت و خنثیسازی دسیسه دشمنان است.
رییس حوزه هنری سمنان گفت: سمنان استانی روایت نشده در هنر انقلاب است و با وجود ظرفیتهایی که دارد در کشور ناشناخته است.
محمداصغرزاده در این آیین افزود: راهاندازی مدرسه ملی روایت در خانه تاریخی خطیبی سمنان اقدامی ارزشمند در معرفی ظرفیتهای این استان است.
وی ادامه داد: خانه تاریخی خطیبی در تملک شهرداری سمنان است که با مرمت مشارکتی این بنا برای چندین سال در اختیار حوزه هنری قرار گرفته و مکان مدرسه ملی روایت است.
باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان