Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه قطعنامه 2231، ایران را از آزمایش موشکی منع نکرده است خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت اقدامات یکجانبه را رها کنید؛ تاریخ نشان داده است آنها محکوم به شکست هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واسیلی نبنزیا روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نبنزیا با حمایت از بخش مربوط به برجام در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که خروج از برجام و بازگرداندن تحریم هی یکجانبه علیه ایران مشکل جدی است که به دستیابی به اهداف تعیین شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل کمک نمی کند.
وی افزود: ما با درخواست دبیرکل از جامعه جهانی برای حفظ این توافق منحصر به فرد که برای امنیت بین الملل و منطقه ای اهمیت اساسی دارد، همسو می شویم و موافقیم که مسایل خارج از برجام نباید دلیلی برای فروپاشی این توافق شود.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به مسایل امنیت جهانی گفت: مسائل امنیتی و ثبات جهانی نباید گروگان فرایندهای سیاسی داخلی کشورها باشند. متاسفانه در حال حاضر با یک تضاد مواجه هستیم، یکی از اعضای شورا نه تنها آشکارا از اجرای قطعنامه 2231 تصویب شده توسط خودشان امتناع می کند، بلکه تلاش می کند همه کشورهای عضو دیگر را برای اجرای تصمیمات شورا و کمیسیون مشترک برجام مجازات کند.
نبنزیا تاکید کرد در حال حاضر تنها راه حفظ برجام اجرای تعهدات همه طرف ها است و ادامه داد: در حال حاضر پایبندی ایران به طور کامل به همه تعهدات خود تحت برجام نه تنها از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بلکه از سوی دبیرخانه سازمان ملل هم تایید شده است.
وی با انتقاد از برخی مفاد گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که به موارد نقض قطعنامه 2231 پرداخته شده بود، تصریح کرد این دبیرخانه هیچ ماموریتی از سوی شورای امنیت برای یافتن موارد نقض قطعنامه ندارد. گزارش ها نشان داد که آنها از عواملی که از طرف های ثالث دریافت کرده اند استناد می کنند.
سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: اقدامات نظارتی غیرمسئولانه دبیرخانه سازمان ملل، هرچه که باشد؛ یکبار برای همیشه باید متوقف شود. ما هنوز اصرار داریم که این گزارش نباید شامل اطلاعاتی از منابع عمومی باشد و همچنین نباید اطلاعاتی تایید ناشدنی که از سوی کشورهای مختلف ارائه می شود به ویژه زمانی که شورای امنیت آنها را مطالبه نکرده، مورد استفاده قرار گیرد.
نبنزیا بار دیگر یادآوری کرد که درخواست قطعنامه 2231 از دبیرخانه سازمان ملل برای ارائه گزارش، شامل همه بخش ها و نه تنها یک بخش می شود و گفت: ما امروز بارها درباره موشک بالستیک شنیدیم و به پاراگراف 3 پیوست ب اشاره شد در حالی که آن تنها از ایران درخواست می کند که فعالیت های مرتبط با موشک هایی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی می شود را انجام ندهد.
وی تاکید کرد: این قطعنامه آزمایش موشک را منع نکرده و هیچ شواهدی هم دال بر اینکه این موشک ها برای فعالیت های هسته ای طراحی شده باشند، وجود ندارد.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام نه تنها به نظام منع گسترش سلاح اتمی آسیب زده بلکه امنیت منطقه را در خطر انداخته است و گفت: اقدامات یکجانبه را رها کنید؛ تاریخ نشان داده که آنها محکوم به شکست هستند. برعکس، یکپارچگی واقعی تلاش دولت ها در مقابله با چالش های منطقه ای می تواند نتایج درازمدت را در حل بحران ها و تثبیت وضعیت ایجاد کند.
نبنزیا با تاکید بر اینکه روسیه برای حفظ برجام ایستاده است، ادامه داد: ما می خواهیم شرایط خاصی را که برخی از کشورهای عضو برای کلاهبرداری از دیگران ایجاد می کنند، نباشد. این مساله نه تنها مشکلات منطقه را حل نمی کند بلکه به ایجاد موارد جدیدی منجر می شود.
وی با بیان اینکه برای کاهش ظرفیت بحران باید از تلاش های بین المللی در چارچوبی فراگیر با محوریت نقش سازمان ملل و شورای امنیت بهره گرفت، افزود: برخی از همکاران ما از نشست امروز برای اینکه بگویند رفتار ایران مشکل منطقه ای است، سوء استفاده کردند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: اینها در حالی است که ایران همیشه برای گفت و گو اعلام آمادگی کرده است. تا کنون هیچ پیشنهاد اساسی برای غلبه بر مشکلات منطقه ارائه نشده است و گاهی اوقات به نظر می رسد که تنها هدف این همکاران، تشدید ایران هراسی است، که فقط باعث تشدید وضعیت دشوار در خاورمیانه می شود.
نبنزیا با بیان اینکه روسیه به دنبال برنامه مثبت و یکپارچه برای شورای امنیت و کل جامعه بین المللی در خاورمیانه است تا همه کشورها از جمله ایران بتواند به منافع مشروع خود دست یابند، اظهار کرد: کلید کار مشترک ما در منطقه باید ایجاد شرایطی باشد که باعث تقویت فضای کلی اعتماد می شود.
وی افزود: این مساله در روابط بین کشورهای عربی، اسرائیل و ایران مهم است. به یاد آورید در قطعنامه 598 سال 1988، شورای امنیت به دبیر کل دستور داد تا با طرف های منطقه ای اقدامات لازم را برای تقویت امنیت و ثبات انجام دهد.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: اگرچه این کار، سخت است ما باید آغاز شود و ما آماده هرگونه کمک به شرکای منطقه خود در این زمینه هستیم.
نبنزیا در پایان اظهارات خود بار دیگر بر تعهد روسیه در اجرای بی قید و شرط قطعنامه 2231 و برجام تاکید کرد و گفت این کار بر خلاف محدودیت هایی که آمریکا ایجاد کرده است، با تمام وجود ادامه خواهد یافت.
قطعنامه 2231 در سال 1394 پس از آن با اجماع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید که جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه 1+5 توانستند به توافقی به نام برنامه جامع اقدام مشترک دست یابند.
آمریکا با اقدامات یکجانبه، در هجدهم اردیبهشت ماه امسال، خروج خود را از این توافق اعلام و تحریم های ثانویه خود را که به موجب این توافق، اسقاط کرده بود، بازگرداند.
دبیرکل سازمان ملل متحد به موجب قطعنامه 2231 موظف است هر 6 ماه، گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند.
اروپام*1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شوراي امنيت قطعنامه 2231 نماينده روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نواف ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با برنامه راهبرد شرقی با بیان این که ایران و روسیه در سوریه فعالیت و همکاری را شروع کردند، یادآوری کرد: به برکت همین همکاری گروه‌های تروریستی عقب رانده شدند و باید خاطرنشان کرد که ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در دستگاه سیاست خارجی روسیه دارد.

در این‌ رابطه گفتگویی درباره موضوعات مختلف میان ایران و روسیه شکل‌گرفته است و با نگاه همه‌جانبه دو کشور، در سوریه نقطه عطفی را بر جا گذاشتند.

 مدیر بخش بین‌الملل "راسیا سگودنیا" افزود: طی دو سال اخیر که در دنیا تحولات عجیب‌وغریب را می‌بینیم، همکاری دو کشور تا حدودی ادامه دارد و روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای شدت خود را نگه داشته و سطوح مختلفی پیدا کرده است.

ابراهیم ادامه داد: در چند سال اخیر ایران از طریق تحریم ایزوله شده و لذا روابط ایران و روسیه در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان این که پس از دو سال، اتفاقات در سوریه متوقف شده، گفت: امروز شاهد هستیم که دو کشور هم صدا شدند و نظرات مشترکی در مورد سوریه دارند.

ابراهیم با اشاره به بخشی از سخنان پوتین گفت: پوتین طی یک سخنرانی اعلام کرده بود روسیه در مقابل سوریه نگرانی خاصی ندارد؛ بلکه بر مسائل این کشور متمرکز است. ایران به‌عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای در داخل سوریه فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ ما هم شانه‌به‌شانه ایران فعالیت خود را در این کشور ادامه خواهیم داد.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: در دنیا نگرانی‌هایی وجود دارد که می‌تواند همکاری ایران و روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و یکسری مسائل پدیدآمده که بر روابط دو کشور در زمینه‌های ژئوپلیتیک، فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ خاصه در موضوع برهم‌زدن نظم تک قطبی در دنیا!

ابراهیم در این باره توضیح داد: مثلاً روسیه همکاری‌هایی را با رژیم صهیونیستی دارد که ممکن است مشکلاتی را در زمینه همکاری ایران و روسیه پدید آورد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیرون‌راندن گروه‌های تروریستی از جمله جبهة النصره از منطقه گفت: نقش ایران به‌گونه‌ای است که روسیه نمی‌تواند بین منطقه و سوریه یکی را برگزیند.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در دنیا شکل‌گرفته که تعارض و همپوشانی منافع را پدید آورده و موجب شده کشورها صفر و صدی به مسئله نگاه نکنند.

در این‌ بین بسیاری معتقدند برای تسلط بر منطقه باید سوریه را در اختیار بگیرید و نگاه دیگر می‌گوید اگر روسیه را از آن خود کنید، بر کل دنیا مسلط خواهید شد و این همپوشانی منافع قدری بر پیچیدگی مسائل افزوده است.

ابراهیم در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه که تأکید کرد روسیه برای ماندن در منطقه باید با ایران بماند، گفت: بنده با این موضوع هم نظر هستم. در سوریه با مثلث ایران، ترکیه و روسیه روبه‌رو هستیم و دیگر کشورها کمتر نقش کلیدی را ایفا می‌کنند؛ از جمله امریکا و فرانسه. همچنین ایران و روسیه با ایفای نقش، امنیت ملی را فراهم کرده و صلح را برای مردم خود آوردند و روسیه به‌نوعی کمک‌های بشردوستانه را به سوریه آورد.

وی افزود: همه از ارتباط ایران و روسیه برای حفظ ثبات در سوریه اطلاع دارند؛ ولی پس از اتفاقاتی که برای ایران در پی تحریم افتاد، ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و آمریکا پرداخته و متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است