Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در شرايط کنوني بزرگترين توقع فعالان بخش خصوصي از دولت بايد ايجاد ثبات در اقتصاد باشد.

تيمور رحماني پنجشنبه شب در دومين روز از ششمين همايش توسعه ملي پايدار با رويکرد بهبود فضاي کسب و کار در مشهد افزود: غيرممکن است که با افزايش نقدينگي، تسهيلات و اشتغال ايجاد شود، تنها بايد اقتصاد به ثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: تنها با رشد پايدار اقتصاد است که امکان رفع فقر و حتي ايجاد برابري وجود دارد، در غير اين صورت تنها توزيع فقر رخ مي دهد، از سوي ديگر با ثبات اقتصاد کلان مي توان رشد پايدار اقتصادي ايجاد کرد.
وي گفت: وظيفه ايجاد ثبات برعهده حکومت به عنوان برنامه ريز اجتماعي است اما توقع همکاري در ايجاد ثبات از مردم و فعالان اقتصادي نيز وجود دارد.
رحماني افزود: نرخ بهره قيمتي است که از تعادل عرضه و تقاضاي وجوه مالي تعيين مي شود و ملاحظات ريسک و سررسيد قراردادها و ابزارهاي مالي انواع نرخ بهره را تعيين مي نمايد، در آن صورت، بالا و پايين رفتن نرخ بهره انعکاس عوامل بنياني موجود در عرضه و تقاضاي وجوه مالي است.
وي اظهار داشت: نرخ بهره بهاي استفاده از پول است و به صاحبان سرمايه تعلق مي گيرد اما چون پيامدهايي به شکل ايجاد نابرابري و تضعيف فعاليتهاي توليد به همراه دارد بايد نرخ بهره پايين نگه داشته شود و ماليات بر درآمد وضع شود.
اين استاد دانشگاه گفت: در واقعيت اقتصادهاي کنوني نرخ بهره کليدي توسط بانک مرکزي هدفگذاري و تعيين مي شود که در تعيين آن اهداف نهايي اقتصاد کلان نقش اصلي را دارند، ساير نرخ بهره ها نيز متاثر از اين نرخ بهره کليدي و براساس ملاحظات ريسک و سررسيد تعيين مي شوند لذا بانک مرکزي نقش اصلي در تعيين نرخ بهره کوتاه مدت دارد.
وي افزود: بانک مرکزي با مشاهده انحراف تورم و انحراف توليد نرخ بهره سياست اقتصادي را براي ثبات اقتصاد کلان تعيين مي کند.
وي اظهار داشت: نرخ بهره حقيقي (نرخ بهره منهاي نرخ تورم) برابر با رشد اقتصادي، در بلند مدت مطلوب است لذا اگر نرخ بهره حقيقي به طور قابل توجهي پايين تر از رشد بلندمدت اقتصادي باشد، انعکاس انباشت سرمايه نابهينه در اقتصاد و نوعي ناترازي در عرصه و تقاضاي وجوه مالي اتفاق مي افتد.
رحماني گفت: اگر نرخ بهره حقيقي به طو قابل توجهي بالاتر از رشد اقتصادي باشد، انعکاس آن، شکل گيري نوع ديگري از ناترازي در اقتصاد است که قابل دوام نيست.
وي افزود: نرخ بهره بسيار پايين بدان معني است که هزينه تامين مالي براي انجام مخارج متکي به استقراض بسيار پايين است و اين موضوع سبب افزايش تمايل به بدهکاري در اقتصاد مي شود که تداوم آن صرفا با انتشار پول ممکن است.
وي اظهار داشت: نرخ بهره بسيار بالا يا حکايت از بالا بودن نرخ تورم دارد يا انعکاس ريسک و تنگناي مالي در اقتصاد است که هر دو بيانگر وجود بي ثباتي در محيط اقتصاد کلان و لذا تهديدي براي سرمايه گذاري و رشد بلند مدت اقتصادي است.
اين استاد دانشگاه گفت: از انجا که بي ثباتي اقتصاد کلان به معني افزايش ريسک در اقتصاد کلان است و از آنجا که ريسک يکي از عوامل شکل دهنده نرخ بهره ها مي باشد، انتظار اين است که افزايش بي ثباتي به افزايش نرخ بهره بيانجامد و افزايش نرخ بهره خود تبديل به عاملي براي تشديد بي ثباتي و تهديدي براي رشد بلند مدت مي شود.
وي افزود: داده هاي 92 کشور توسعه يافته يا در حال توسعه حکايت از آن دارد که ثبات اقتصاد کلان با نرخ بهره رابطه مستقيم دارد و بي ثباتي اقتصاد کلان با نرخ بهره بالا همراه است.
وي اظهار داشت: بي ثباتي تورم ارتباط شديد با نرخ بهره بالا دارد پس هر برنامه کاهش بي ثباتي اقتصاد کلان بايد با کاهش نرخ بهره همراه شود.
رحماني گفت: اقتصاد ايران فقط دهه 40 داراي يک ثبات اقتصادي همراه با رشد بالا و تورم پايين بود و در دوره هاي ديگر شرايط بي ثباتي يا ناکارآمدي را داشته است.
ششمين همايش ملي توسعه ملي پايدار با رويکرد بهبود فضاي کسب و کار که از 21 آذر به ميزباني اتاق بازرگاني مشهد آغاز شده بود عصر امروز پايان يافت.
سلسله همايشهاي ملي توسعه پايدار به همت اتاق بازرگاني خراسان رضوي و دانشگاه فردوسي مشهد برپا شده اند.
در برگزاري اين همايش اتاقهاي بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استانهاي تهران، اصفهان، شيراز، کرمان و تبريز نيز همکاري و فعاليت داشتند.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۶۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند

شهردار اصفهان با بیان اینکه بازار زرین، یک پاساژ نوساز است که از گذشته روایت گرفته و به زبان امروز ترجمه شده است، گفت: این موضوع به معنای حفظ شخصیت شهر بوده، زیرا در راستای روایت گذشته در حال احداث است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید از گذر کمرزرین و ایستگاه‌های فاز نخست خط دو قطار شهری اصفهان اظهار کرد: در گذر کمر زرین به یافته‌هایی دست یافتیم که بخشی از هویت شهر است، از این‌رو تیم کاوش در این گذر حاضر شده‌اند و در حال بررسی آثار کشف شده هستند.

وی افزود: در حال حاضر برای مرحله نخست در تلاش هستیم تا این گذر به سرعت در مسیر استفاده شهروندان قرار گیرد، از این‌رو عوامل در حال رسیدگی و آماده‌سازی گذر هستند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: پاساژ زرین واقع در این گذر یکی از درست‌ترین اتفاقات معماری در این کلان‌شهر است، زیرا معماران در طراحی این بازار با نگاه به گذشته و هویت شهر، اقداماتی انجام داده‌اند که صدمه‌ای به شخصیت شهر وارد نشود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه بازار زرین، یک پاساژ نوساز است که از گذشته روایت گرفته و به زبان امروز ترجمه شده است، گفت: این موضوع به معنای حفظ شخصیت شهر است، زیرا در راستای روایت گذشته در حال احداث است.

وی با بیان اینکه حفظ روایت کلان یا کلان روایت شهر یکی از مصادیق درست و موفق ساخت بنا است، ادامه داد: پاساژ زرین نیز با همین موضوع شکل گرفته است.

اکتشافات گذر کمرزرین با فرضیه‌های زیادی مواجه است و باید مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گیرد

شهردار اصفهان با اشاره به یکی دیگر از موضوعات مهم درباره گذر کمر زرین خاطرنشان کرد: زندگی در این محور باید جریان پیدا کند، زیرا این میدان، شلوغ‌ترین، پویاترین و حیاتی‌ترین میدان شهر بوده، اما سال‌های زیادی است که این میدان توسط گرد غربت اذیت می‌شود، از این‌رو هرچه سریع‌تر باید زندگی در این محور جریان پیدا کند.

قاسم‌زاده گفت: اکتشافات گذر کمرزرین با فرضیه‌های زیادی مواجه است و باید مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گیرد، همچنین با این اکتشافات، نشانه‌ای از گذشته خود را پیدا کردیم و معبر نیز با حفظ نشانه‌ها باید هرچه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اوراق مشارکت، بخشی از این تأمین مالی این پروژه است

وی در جریان بازدید و بررسی روند پیشرفت ایستگاه‌های فاز نخست خط دو متروی این کلان‌شهر نیز گفت: در صدد هستیم بخشی از خط دو متروی اصفهان تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و ایستگاه دارک تا قدس در اولویت نخست قرار دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز از ایستگاه‌های فاز نخست خط دو قطار شهری بازدید شد، تاکید کرد: روند پیشرفت این ایستگاه‌ها بسیار خوب بوده و عملیات نازک‌کاری بعضی از ایستگاه‌ها از جمله عمان‌سامانی شروع شده است.

قاسم‌زاده گفت: روند پیشرفت دیگر ایستگاه‌های خط دو قطار شهری، قابل قبول است و امیدواریم تا پایان سال جاری بخشی از خط دو قطار شهری این کلان‌شهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به تأمین مالی قطار شهری این کلان‌شهر ادامه داد: اوراق مشارکت، بخشی از این تأمین مالی این پروژه است که سال گذشته رقم خوبی در این زمینه به این کلان‌شهر اختصاص یافت و بخش دیگر آن از طریق درآمدهای شهری تأمین می‌شود، همچنین تیم مالی شهرداری به‌صورت جدی پیگیر هستند تا با تأمین منابع مالی وقفه‌ای در اقدامات پیمانکاران ایجاد نشود.

کد خبر 750484

دیگر خبرها

  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • تکریم معلم از واجبات الهی است