Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - متوسط روزهاي آفتابي يزد سالانه سه هزار و 200 ساعت است، وجود چنين طرفيتي زمينه را براي فعاليت سرمايه‌گذاران در ايجاد و توسعه نيروگاه‌هاي خورشيدي در استان فراهم کرد، اما اين روند از چندي قبل با چالش مواجه و براي رفع آن پيشنهادهايي در بودجه سال 98 ارائه‌ شد.

به گزارش ايرنا ، يزد به‌عنوان بهشت انرژي خورشيدي کشور به علت وسعت و گستردگي جغرافيايي و تعداد روزهاي آفتابي مطرح است و با ورود بخش خصوصي براي ساخت نيروگاه‌هاي آفتابي، سال‌هاي آينده ميزان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي در اين منطقه از کشور کاهش محسوسي خواهد يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازگاري با طبيعت، نداشتن آلودگي، استهلاک کم و عمر زياد، عدم نياز به فناوري بالا و نيروي متخصص، رايگان و در دسترس بودن از جمله مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي است.
همين عوامل موجب شد تا دولت تدبير و اميد توجه ويژه‌اي به سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي خورشيدي و جذب سرمايه‌گذاران در اين بخش داشته باشد.
هم‌اکنون حدود 2 هزار و 600 مگاوات نيروگاه خورشيدي در حال بهره‌برداري در استان وجود دارد که يک هزار و 500 مگاوات آن از سوي بخش خصوصي و مابقي از سوي دولت ساخته و راه‌اندازي ‌شد.
پنج‌خط 400 کيلوولت از اين استان به پنج استان براي تأمين برق سراسري متصل است و امکان ترانزيت انرژي با خارج از کشور هم در منطقه وجود دارد.
** پيشتازي يزد در جذب سرمايه‌گذاري نيروگاه‌هاي خورشيدي
مديرکل امور اقتصادي و دارايي و نايب‌رئيس مرکز خدمات سرمايه‌گذاري يزد درباره وضعيت استان در اين نوع انرژي ، مي‌گويد: اين منطقه در جذب سرمايه‌گذاري براي ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.
علي نمازي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هم‌اکنون پنج واحد نيروگاه خورشيدي 10 مگاواتي و يک واحد نيروگاه 3.5 مگاواتي با سرمايه‌گذاري 55 ميليون يورو در استان فعال است.
وي بابيان اينکه برق توليدي اين نيروگاه‌ها به شبکه سراسري انتقال مي يابد ، افزود: توان بالاي سرمايه‌گذاري و توليد، يزد را در بالاترين رتبه جذب سرمايه‌گذاري و توليد برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي در کشور قرار داد.
** تنوع سرمايه‌گذاران خارجي در بخش انرژي خورشيدي
نايب ‌رئيس مرکز خدمات سرمايه‌گذاري يزد، استقبال سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي فعاليت در اين بخش را مطلوب ارزيابي کرد و ميزان برق توليدي نيروگاه‌هاي يادشده را 53.5 مگاوات اعلام کرد و اظهار داشت: تا پايان سال 10 مگاوات ديگر به ظرفيت نيروگاه‌هاي موجود اضافه خواهد شد.
نمازي بابيان اينکه يکي از مهم‌ترين ويژگي شرکت‌هاي توليدکننده برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي استان، تنوع سرمايه‌گذاران خارجي است، خاطرنشان کرد: بيش از 80 درصد پروژه‌هاي به بهره‌برداري رسيده داراي سرمايه‌گذار مستقيم خارجي است و آن‌ها از کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه‌گذاري در يزد کرده‌اند.
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي يزد هم مي‌گويد: تا پايان سال 97 ظرفيت نيروگاه‌هاي بهره‌برداري شده به 70 مگاوات خواهد ‌رسيد و با بهره‌برداري از اين نيروگاه‌ها ، بيشترين تعداد واحدها را در کشور خواهيم داشت.
محمدحسين صباغ زادگان مي‌افزايد : هم‌اکنون متقاضي براي ساخت نيروگاه به قدرت 735 مگاوات در استان وجود دارد که براي حدود 200 مگاوات قرارداد منعقد شد که 33.5 مگاوات آن در حال بهره‌برداري است.
علاوه بر يزد در کشور نيز بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري ، هميشه پيشرو بود، طوري که 92 درصد از مجموع سرمايه‌گذاري ها در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير از سوي اين بخش بود.
اما طي چند ماه اخير سرمايه‌گذاران بخش خصوصي که در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير و به‌ويژه خورشيدي فعاليت دارند با چالش‌هايي همچون نوسان نرخ ارز و کاهش درآمدها مواجه شدند.
تعدادي‌شان معتقدند که به دليل افزايش نرخ ارز و افزايش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري در ساخت سامانه‌هاي تجديد پذير، ساخته نيروگاه‌هاي آفتابي ديگر مقرون به صرفه اقتصادي نيست.
** ارائه راهکارهاي توسعه سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديد پذير به وزير
همين امر موجب شد تا اعضاي هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديد پذير (اتاق بازرگاني ايران) با وزير نيرو و رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) ، 6 آبان ماه گذشته جلسه‌اي برگزار کنند که بر اساس آن نتيجه زير اعلام شد.
مقرر شد، ساتبا با کمک انجمن انرژي‌هاي تجديد پذير، و با در نظر گرفتن افزايش نرخ ارز و کاهش هزينه EPC، ميزان افزايش نرخ‌هاي خريد برق را (به‌صورت درصد افزايش در نرخ و بدون تغيير شديد در ساختار) ظرف 2 هفته از برگزاري اين جلسه ، تعيين کنند و نرخ‌ها تا پايان آبان ماه توسط وزير نيرو ابلاغ شوند.
لزوم اصلاح ضريب تعديل نرخ‌هاي خريد برق و ارسال پيشنهاد به هيات وزيران ، لزوم تخصيص کامل بودجه خريد تضميني برق با اصلاح قانون بودجه براي سال 98 و تفاهم‌نامه ساتبا و توانير براي سامانه‌هاي خورشيدي کيلوواتي( زير 100کيلووات) در سال 98 از ديگر مصوبه‌هاي اين جلسه بود.
** جوانمردي بخش خصوصي براي ساخت نيروگاه‌هاي تجديد پذير
در اين خصوص معاون وزير نيرو و مديرعامل سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) نيز 12 آبان ماه در حاشيه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت برق ايران در جمع فعالان بخش خصوصي گفته بود: در 2 سال گذشته حتي يک کيلووات برق توسط دولت به ظرفيت بخش انرژي تجديد پذير افزوده نشد و در واقع اين بخش را که دولت سرمايه‌گذاري کرد، را حذف کرديم.
محمدصادق زاده بابيان اينکه نرخ رشد سرمايه‌گذاري در اين بخش در سال 96 نسبت به سال 95 بيش از 70 درصد بود، افزود : بخش خصوصي باوجود تمامي مشکلات، جوانمردانه وارد عرصه ساخت نيروگاه‌هاي تجديد پذير شد.
وي بابيان اينکه نوسان‌ نرخ ارز موجب کندي توسعه تجديدپذيرها شد، ادامه داد: راهکار نخست اين بود که بخش خصوصي را آزاد بگذاريم تا از ظرفيت دشت‌هاي کشور در زمينهٔ باد و خورشيد براي توليد برق استفاده کند و برق توليدي را بتواند براي صادرات در نظر گيرد.
معاون وزير تصريح کرد: با توجه به برآوردهاي اقتصادي صورت گرفته، هزينه توليد برق تجديد پذير در بلندمدت به 2 تا سه سنت در کيلووات ساعت مي‌رسد که با توجه به وجود بازار 10 سنتي در منطقه، جذابيت زيادي براي سرمايه‌گذاري در اين بخش و صادرات برق توليدي وجود دارد.
** 60 ميليارد دلار ظرفيت سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير
همچنين نايب رئيس اول کميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران هم پيشنهاد کرد که نرخ خريد تضميني انرژي‌هاي تجديد پذير 10 درصد افزايش يابد.
حميدرضا صالحي در برنامه «روي خط اقتصاد» راديو اقتصاد، اظهار داشت: کرمان،يزد و اصفهان از مکان‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاري توليد برق خورشيدي است.
وي تصريح کرد: 60 هزار مگاوات معادل 60 ميليارد دلار در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير ظرفيت سرمايه‌گذاري در کشور وجود دارد.
با توجه به اين مشکلات و چالش‌هاي موجود ، هفته قبل، برخي اعضاي انجمن انرژي‌هاي تجديد پذير ايران و فعالان سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي خورشيدي يزد جلسه‌اي با اعضاي مجمع نمايندگان استان ، سرپرست استانداري ، معاون امور اقتصادي استانداري و مديرعامل مرتبط داشتند.
رئيس مجمع نمايندگان يزد در مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه گفته بود: اين استان با 330 روز آفتابي، رتبه نخست توليد انرژي تجديد پذير و خورشيدي را در کشور داراست.
محمدرضا صباغيان افزود: براي پيگيري مشکلات اين بخش، بايد نماينده‌اي از سوي دستگاه‌هاي دولتي و استانداري معرفي شود.
** پنج درصد توليد برق کشور سهم انرژي‌هاي نو خواهد شد
در ادامه اين جلسه عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس و نماينده اردکان در مجلس شوراي اسلامي گفت: به‌تازگي در اصلاحيه بودجه براي تخصيص هزينه‌هاي توليد انرژي‌هاي نو به توليدکنندگان، تصميماتي گرفته شد که مي‌تواند راهگشا باشد.
محمدرضا تابش افزود: تا پايان برنامه ششم توسعه ظرفيت توليد برق بايد به 100 هزار مگاوات برسد که سهم انرژي‌هاي نو پنج هزار مگاوات پيش‌بيني‌شده است.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي انرژي خورشيدي در کشور يادآور شد: کمتر از 20 درصد تأمين انرژي در دنيا توسط انرژي‌هاي تجديد پذير مخصوصاً خورشيدي تأمين مي‌شود.
نماينده اردکان درباره مشکلات اين نوع انرژي هم اظهار داشت: سرمايه‌گذاران در بخش انرژي‌هاي نو به دليل تکليفي بودن قيمت برق توليدي از سوي دولت، ارزان بودن سوخت‌هاي فسيلي، لحاظ نکردن قيمت‌هاي واقعي توليد و نوسان اخير نرخ ارز تمايل کمتري به حضور در اين عرصه دارند.
تابش افزود: تا پايان سال 96 بازگشت سرمايه در بخش انرژي‌هاي نو حدود پنج سال بود اما با افزايش نرخ ارز بسياري از سرمايه‌گذاران بومي اين عرصه را ترک کردند.
وي در اين ‌ارتباط ارائه وام به توليدکنندگان خانگي، تجديدنظر در نرخ تعرفه‌ها و امکان تخصيص ارز 4200 توماني را از راهکارهاي قابل‌بررسي براي حمايت از سرمايه‌گذاران عنوان کرد.
سرپرست استانداري يزد هم گفت: ظرفيت‌ توسعه واحدهاي فعال در بخش انرژي تجديد پذير و خورشيدي و شرايط صدور مجوزهاي سرمايه‌گذاري در استان بايد شفاف شود.
محمدعلي طالبي افزود: اين نوع انرژي‌ها در يزد به‌اندازه‌اي ظرفيت دارد که مي‌تواند مرتباً در يکي از کارگروه‌هاي استان بررسي شود.
وي افزود : درعين‌حال ، شفافيت اطلاع‌رساني درباره تسهيلات ارائه‌شده به بخش انرژي‌هاي تجديد پذير به مردم ، موجب پاسخگويي به بسياري از مشکلات و ترديدهاي موجود خواهد شد.
در ادامه معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني يزد هم با اشاره به مصوبات اين جلسه مي گويد: تجديدنظر در زمان بازپرداخت تعرفه‌ها که از 3.5 سال تا حدود 6 ، هفت سال افزايش‌يافته است که بايد متناسب با گراني‌ها ، اصلاح شود.
علي زيني وند ، معافيت براي فعالان و سرمايه‌گذاران مناطق محروم ، پرداخت مطالبات در تمامي بخش‌هاي صنعتي به‌ويژه انرژي‌هاي تجديد پذير ، اصلاح مابه‌التفاوت ارز در گمرک ، واقعي شدن تعرفه پنل ها و تجهيزات وارداتي انرژي‌هاي نو تفويض اختيار به استان‌ها درباره ثبت سفارش را از ديگر مصوبات برشمرد.
وي ارائه مشوق براي بخش‌هاي مختلف انرژي‌هاي تجديد پذير به‌ويژه در مقياس کوچک را خواستار شد و افزود: سرمايه‌گذاران در بازپرداخت تسهيلات صندوق توسعه ملي با مشکل مواجه هستند که بايد دولت و سران قوا در اين خصوص تدبيري اتخاذ کنند.
براي حل اين مشکلات رئيس هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديد پذير ايران هم ، آبان ماه در نامه‌اي به معاونت فني سازمان برنامه و بودجه پيشنهاد کرد تا عوارض برق که امسال هشت درصد تعيين شد در لايحه بودجه سال 98 به 10درصد افزايش يابد و تا سقف 18 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شود.
اکبر اديب فر، تأکيد کرد که سهم تجديد پذير (ساتبا) از عوارض 70 درصد و سهم برق‌رساني روستايي (توانير) 30 در نظر و نيز عوارض برق به‌صورت درآمد اختصاصي در بودجه سال آينده در نظر گرفته شود.
وي همچنين پيشنهاد کرد تا وجوه حاصل از فعاليت بخش‌هاي سرمايه‌گذار نيروگاه‌هاي تجديد پذير در مناطق محروم به لحاظ ايجاد اشتغال در اين مناطق ، از تمامي کسورات معاف شود تارنماي فروش برق به مديريت شبکه نيز محاسبه و به‌حساب عوارض برق پرداخت تا صرف خريد برق تجديد پذير شود.
به نظر مي‌رسد در صورت اجراي اين پيشنهاد‌ها ، بسياري از مشکلات سرمايه‌گذاران اين بخش رفع خواهد شد و فعاليت در بخش انرژي‌هاي خورشيدي که با حمايت دولت تدبير و اميد گسترش قابل‌توجهي در کشور يافته بود، بار ديگر رونق يابد.
گزارش از : محمود رضا رحماني
1968/ 2047
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور