Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@09:44:35 GMT

نظام پژوهشی همسو با نیازهای جامعه نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۵۶۶۳

نظام پژوهشی همسو با نیازهای جامعه نیست

رضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه سیاستگذاریِ مبتنی بر پژوهش در زمینه مسائل مختلف نیازمند برنامه‌ریزی‌های جامع‌تری است، اظهار کرد: در حال حاضر تصمیم‌گیری‌ها کمتر مبتنی بر پژوهش است، به‌دلیل اینکه پژوهش جایگاه بالایی در نظام بودجه‌ای کشور ندارد، البته تلاش بر این است که سهم پژوهش در بودجه کشور به شاخص یک درصد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی با اشاره به شکاف میان نظام تصمیم‌گیری و نظام اجرایی گفت: این شکاف موجب شده است که تصمیمات و برنامه‌های طراحی شده مبتنی بر یافته‌های علمی و پژوهشی نباشد، به این دلیل که پژوهش‌های مسئله‌محور جایگاه ضعیفی در کشور ما دارد، یعنی ارتباط میان صنعت و بازار با چالش‌های زیادی مواجه است که کمتر مورد توجه نظام علمی و پژوهشی قرار می‌گیرد. وقتی نظام پژوهشی مسئله‌محور نباشد و میان صنعت و بازار یا جامعه و دانشگاه فاصله وجود داشته باشد، پژوهش‌هایی که انجام می‌شود، متناسب با نیازهای جامعه نیست و همین مسئله‌محور نبودن موجب می‌شود که پژوهش بخشی تزئینی قلمداد شود.

پژوهش‌های دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: نظام مسئله‌یابی که در حوزه صنعت و بازار وجود دارد، به دانشگاه منعکس نمی‌شود و دانشگاه تصمیم‌گیری‌های خاص خود را انجام می‌دهد، یعنی گروه‌های حاضر در مجامع تصمیم‌گیری دانشگاه عناوین پژوهشی را تعیین می‌کنند و رایج‌ترین قالب‌های این حوزه، پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی است که نظام مسئله‌یابی آن معطوف به علایق و خواسته‌های دانشجویان و مبتنی بر انگیزش فردی است و یک نظام جمعی بر آن حاکم نیست؛ به همین دلیل یافته‌های پژوهشی عمدتاً زینت‌بخش قفسه‌های کتابخانه‌ها است و کمتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
اسماعیلی اظهار کرد: اگر نظام‌های کلان تصمیم‌گیری در دولت، مجلس و قوه قضائیه، پژوهش‌محور و مبتنی بر یافته‌های علمی باشد و همین را از دانشگاه تقاضا کند و به سیستم‌های پژوهشی و پژوهشگران اعتبار ببخشد، از این حالت تسلسل خارج خواهیم شد؛ به همین دلیل هر بهایی که نظام‌های کلان تصمیم‌گیری برای پژوهش‌محوری قائل شوند، شاهد شکوفایی بخش پژوهش در عرصه کلان خواهیم بود. از طرف دیگر، سهم اقتصاد پژوهش از کل بودجه کشور باید مورد بازنگری قرار گرفته و حمایت بیشتری از نهادهای پژوهشی به عمل آید، ضمن اینکه حضور بیشتر بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در بخش پژوهش می‌تواند خلاقیت و نوآوری‌های جدیدی را به آن تزریق کند؛ همچنین باید وارد فرایند تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش پژوهش شویم تا این افراد بتوانند جامعه را متناسب با یافته‌های جدید به حرکت درآورند، چنانکه شاهد حرکت‌های ارزشمندی در زمینه پژوهش‌های مربوط به تکنولوژی‌های پیشرفته نظیر نانو تکنولوژی هستیم که جایگاه علمی ارزشمندی را به کشور بخشیده و آن را وارد فرایند جدیدی ساخته است که قابلیت رقابت جهانی دارد.
وی اضافه کرد: کلیت نظام آموزش عالی پژوهش‌محور و تربیت‌کننده نیروی پژوهشگر نیازمند بازنگری جدی‌تر است تا بتواند دانش‌ها و مهارت‌های مختلف را به دانشجویان به‌ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا آموزش دهد.

دنیای امروز نیازمند پژوهش‌های جمع‌گرایانه است
این پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی باید از حالت حافظه‌محوری و تدریس‌های مبتنی بر جزوه خارج شود، گفت: دانشجویان باید از طریق آموزش‌های جمع‌گرایانه و فعالیت‌های جمعی آموزش داده شوند، چون در دنیای امروز پژوهش فردی دیگر پاسخگو نیست و نیاز به پژوهش‌های جمع‌گرا وجود دارد، یعنی افراد و گروه‌های مختلفی باید با یکدیگر همکاری کنند تا پژوهشی به سرانجام برسد. در عرصه‌های پژوهشی معمولا با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان می‌توان از پژوهشگران بیشتر استفاده کرد و از موضوعاتی که ریسک بالایی دارند، حمایت کند. در واقع حمایت از ایده‌های پژوهشی خلاقانه که موجب رشد و شکوفایی و رونق اقتصاد می‌شود، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، علاوه بر این، حمایت از ایده‌پردازان در این زمینه نیز می‌تواند راهگشا باشد.
وی تصریح کرد: اگر نظام دانشگاهی ارتباطات قوی‌تری با بخش بازار و صنعت داشته باشد و به دل آنها برود، یا نمایندگان بخش بازار و صنعت وارد سیستم دانشگاهی شده و حتی عناوین دروس آموزشی و نیازهای خود را اعلام کنند، می‌توان شاهد شکوفایی بیشتری در این زمینه بود، ولی آنچه مهم است، گذر از آموزش حافظه‌محور و فردگرایانه به آموزش مبتنی بر خلاقیت، مسئله‌محور و جمع‌گرایانه است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان پژوهش مسئله محوری دانشگاه صنعت بازار جمع گرایی رضا اسماعیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار در نشست نخبگان حوزه های علمیه اصفهان که به مناسبت پاسداشت مقام معلم برگزار شد با اشاره به شخصیت برجسته شهید مرتضی مطهری(ره) اظهار داشت: در عظمت شهید مطهری(ره) همین بس که حضرت امام(رع) درباره این شخصیت فرمود "حاصل عمر من بود" و این بیان بسیار بالایی است که نشان از عظمت این شهید دارد و نشانگر این است که شهید مطهری برای خدا عمل کرد و آنچه که وظیفه داشت انجام داد و درباره ارزشمندی آثار این شهید والامقام امام فرمود "همه آنها بدون استثنا مفید است".

وی افزود: این گلایه وجود دارد که در سالروز شهادت این شهید می باید نشست های علمی بزرگی برگزار می شد و نظام فکری این شهید به جامعه معرفی می شد و این یکی از نشانه ها آن است که ما نسبت به سرمایه های خود توجه نداریم.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حمایت از جامعه نخبگانی حوزه های علمیه را امری مهم بیان کرد و گفت: امروز وظیفه همه است که این حمایت ها را نسبت به نخبگان حوزه داشته باشند و البته مرکز خدمات حوزه های علمیه در حمایت از جامعه نخبگان عملکردی قابل توجه داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون نیز حمایت های خوبی در عرصه های مختلف معیشتی، خانوادگی و علمی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ علاوه بر خدماتی که داشتیم چند طرح مهم که جزء زیرساخت های حوزه های علمیه است پیگیری شد از جمله بیمه که اصل آن به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: در بخش معیشت نیز امسال تلاش شد جهشی اتفاق بیفتد و هم چنین در طرح ایتام حوزویان تلاش شد بیمه خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های با تاکید بر حل مسئله و توجه به نیازهای جامعه توسط نخبگان و برگزیدگان حوزه تصریح کرد: حل مسئله و دیدن نیازها بسیار اهمیت دارد و نخبه فردی است که به سراغ حل مسئله برود و نیازها را بداند.

وی افزود: هم اکنون در حال تهیه طرح و پیش نویس دستورالعملی هستیم تا افرادی که اقدام به حل مسئله و تشخیص نیازهای جامعه می کنند مورد حمایت خاص قرار گیرند و اصل حمایت نیز باید به این افراد تعلق گیرد.

دیگر خبرها

  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • یاوری: دانش‌آموزان در نمایشگاه پژوهشی سمپاد ظرفیت نهفته خود را آشکار می‌کنند
  • یاوری: دانش آموزان در نمایشگاه پژوهشی سمپاد ظرفیت نهفته خود را آشکار می‌کنند
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود