Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی بیجار با بیان اینکه پرداختن به نوآوری ها فرصتی برای ایجاد شغل های جدید است، گفت: آموزش و پرورش عمق استراتژیک نوآوری و شکوفایی شهرستان بیجار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اهمیت ارتباط آموزش با پیشرفت و توسعه انسانی و اقتصادی امری انکارناپذیر است که نقش موثری در پیشرفت یک جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی نقش موثری در توجه به ایده و تبدیل آنها به راهکاری برای پیشرفت های علمی، اقتصادی، اجتماعی در چند سال اخیر داشته است و مهمترین دستاورد آنها بهاد دادن به ایده پردازان و افراد خلاق جهت تبدیل ایده به راه و روش علمی است.

 

 برای آشنایی بیشتر با این مرکز تازه تاسیس و اهداف آن مصاحبه ای تفصیلی با سهیل جمشیدپور مدیر این مرکز در شهرستان بیجار انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

آقای جمشیدپور رابطه بین ثروت و ایده پردازی رو چگونه ارزیابی می کنید ؟

 

سوال خوبی پرسیدی ، هر چند جواب این سوال خودش می تواند یک مقاله کامل در خصوص ایده پرداری باشد ،اما رابطه بین ثروت و ایده ، رابطه ای طولی است ، و باید آن را ابتدا به ساکن در تعامل دو واژه ایده و عمل مورد بررسی قرار داد ، ثروت به خودی خود امری ایستا است ، آن هنگام که ثروت با نیروی کار پیوند و تعیُن می گیرد به سرمایه تبدیل می شود ، ثروت دارایی افراد است که در رابطه با نیروی کار پویا می شود و دینامیزم خاص خود را رقم می زند ، اما در این رابطه چندین پارامتر دیگر اثر گذار است ، ایده به مثابه ی نیروی کار ذهنی افراد در فرآیندها و روندهای منتج به تولید ثروت و یا سرمایه ، عبارت از تسهیلِ عینیت بخشی نیروی کار از صورت ذهنی به صورت عملی است.

 

 ایده پردازی نتیجه ی شناخت ، تجارب ، محیط ، دانش ، احساس نیاز و تخیل است ، ایده پرداز فردی است که در یک لحظه که محصول روندی به لحاظ اجتماعی تاریخی است ، فرآورده ای متمایز و مورد نیاز را در ذهن خود تولید و بصورت مداوم ویرایش نموده و در فرآیندی عینی بوسیله نیروی کار ذهنی (مجدد خود و یا دیگران) و نیروی کار جسمی به محصولی برای مبادله تبدیل می کند.

 

 ایده بر روی پدیدارها و اشیا عمل نموده و آنها را از متریال خام به کالایی قابل خرید و فروش تبدیل کرده و در نهایت به سرمایه مبدل می سازد، در یک نگاه کلی باید گفت : چرخه ای فنری از الهام از محیط ، تولید و بازتولید این الهام در ذهن ، تولید و باز تولید این الهام در عمل و تکرار چرخه را شامل می شود ، پس ایده به دنبال سرمایه و سرمایه به دنبال ایده می گردند ، اما در این بین کیفیت ایده ، نیاز بازار و آینده شناسی به روز رسانی آن ، محیط پرورش و حمایت از ایده ، حمایت های دولتی ،  ارزش ها و کانال های ارتباطی نهفته در نقشه کسب و کار ،  درک تکنولوژی های جدید  و... همگی از آیتم های تبدیل ایده به عمل و در نهایت سرمایه است .

 

 هر ایده ای قدرت تبدیل به سرمایه را ندارد و باید پروسه ای مشخص را طی کند ، ایده پرداز بودن ، صرفا به دانش آکادمیک بستگی نداشته و به سن ، جنس و تحصیلات خاصی ارتباط ندارد ، برای ایده پردازی ابتدا تخیل و درک و سپس برای تبدیل آن به محصول مورد تقاضا و رقابت کننده به تلاش ، تیم سازی و دانش و تجربه نیاز است.

 

مهمترین وظیفه مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی چیست ؟

 

مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی که همکار پارک علم و فن آوری کردستان نیز هست یک نهاد در سه سطح عمل کنندگی است که قبل از اشاره به آنها در یک جمله می توان مهمترین وظیفه ی این مرکز را ایجاد اکوسیستم نوآوری در شهرستان در راستای توسعه ی کسب و کار فن آورانه دانست که در سطح دانش آموزی با فعالیت های انگیزشی ، در سطح دانشجویی با فعالیت های کارگاهی و در سطح آزاد با حمایت های مشاوره ای ، آزمایشگاهی ، استقراری ، تسهیلاتی و... فرآیند عقبه سازی ، شکوفایی و تبدیل ایده به ارزش افزوده را در سیستمی روشمند به منصه ی ظهور می رساند.

 

 امروزه مراکز نوآوری و پارک های علم و فن آوری برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در تمام دنیا مورد توجه اند و در آسیا مالزی و قطر دارای چنین زیر ساخت هایی هستند ، در ایران نیز در اسناد بالا دستی لزوم حمایت از این نهادها پس از تاکید رهبری مبنی بر قطبیت علمی ایران در منطقه و جهان و ابلاغ مقامات عالی کشور مورد عنایت دوچندان قرار گرفت و جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و نیز وزارتخانه های چون وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری - کار، تعاون و رفاه اجتماعی ، صنعت، معدن و تجارت ، معاونت فن آوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مامور محقق ساختن این امور شدند ، جهاد دانشگاهی نیز در این میان بعنوان نهادی ارزشی در مرزهای علم و فن آوری جهان قرار دارد و با پژوهشگاه هایی چون رویان ، اجرای پروژه هایی عظیم در سراسر کشور و ایجاد پارک های علم و فن آوری مفتخر به دریافت جمله ای ماندگار از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی شد که برای آینده علمی کشور چشم امید من به جهاد دانشگاهی است.

 

تا کنون چه اقداماتی انجام داده آید؟

 

در بحث اقدامات انجام شده باید گفت که با توجه به نوپا بودن این نهاد در راهبرد کلی عمل را ، معرفی مرکز در سطح تبلیغی و اجتماعی ، رایزنی با مسئولین و نهادهای مختلف ، شناسایی همکاران مرکز ، رویدادهای مختلف و دنبال کردن فرآیند جذب و پذیرش شرکت های دانش بنیان را در بر می گیرد و این امید وجود دارد که فعالیت های مرکز گسترده تر و قوی تر شود ، مرکز با تکیه بر توان همکاران و نخبگان شهرستان که سرمایه ای ارزشمند را فراهم آورده اند سعی در گفتمان سازی های علمی و اقتصادی دارد و فعالیت های آن در کانال تلگرامی به آدرس : @BijarInnovationCenter

 

منعکس شده و رویدادها و اقدامات بیشتری را نیز در دستور کار قرار داده تا در ماموریت سازمانی خود ، سرویس بیشتر و با کیفیتی تری را ارائه نماید.

 

 بطور اجمالی برگزاری کارگاه ها ، گپ های فن آورانه ، تیم سازی ، جذب و پذیرش ، شرکت نخبگان مرکز در جشنواره های استانی، برگزاری رویدادهای علمی در سطح دانش آموزی با همکاری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان از اقدامات مرکز نوآوری بوده و در آینده اقدامات مرکز معطوف به طراحی فرآیندهای خروجی نگر  ، پیگیری جذب شرکت های دانش بنیان ، تورها و همایش های علمی ، ورود به لکه های نوآوری روستایی با عنایت به اصل عدالت اجتماعی و... در دستور کار خواهد بود تا مرکز نوآوری به مرکز رشد تبدیل شده و بتواند کیفیت و کمیت خدمات خود را ارتقا بخشد و از اعتبارات ملی بهره مند گردد که خدمتی ماندگار خواهد بود.

 

وضعیت نوآوری و ایده پردازی را در شهرستان بیجار چگونه ارزیابی می کنید ؟

 

شهرستان بیجار یک ناحیه ی نوآوری جدی و توانمند است که مشاهدات عینی ما تا این لحظه ، استعدادهای شگرف و اراده های قوی در این راستا را نشان می دهد که با خودباوری بیشتر مردم و حمایت های بیشتر مسئولین این امید و افق وجود دارد که از معادن و منابع بکر و بی مانندِ سرمایه ی اجتماعی شهرستان دریایی از ایده و ارزش افزوده را استخراج کرد، ما باید آسیب مدرک گرایی ، عدم خودباوری و حلقه ی مفقوده همکاری و نگاه مشارکتی را به فرصت بی بدیل شکوفایی تبدیل کرده و در آزمون اراده ها ، دیارمان را سربلند کنیم و در این راه به حمایت همگان نیاز داریم.

 

برای بنیانگذاری نوآوری و ایده پردازی در مدارس چه اقداماتی دارید ؟

 

در بحث مدارس ، همکاری های بی بدیل مدیریت آموزش و پرورش شهرستان و دیدار چهره به چهره با مدیران، معلمان، اولیا و دانش آموزان از روز نخست در دستور کار مرکز بوده و ما آموزش و پرورش را عمق استراتژیک نوآوری و شکوفایی شهرستان بیجار می دانیم.

 

سخن پایانی شما؟

 

در پایان از نماینده محترم مردم شریف شهرستان در مجلس شورای اسلامی ، مجموعه فرمانداری و ادارات و نهادهای شهرستان ، دانشگاه های شهرستان بویژه پیام نور مرکز بیجار ، مدیریت و همکاران جهادی مجموعه جهاد دانشگاهی در استان و شهرستان ، مدیریت و مجموعه پارک علم و فن آوری کردستان و همکاران نخبه ی مرکز نوآوری بنا به وظیفه و نیز به رسم ادب سپاسگزاریم و متقاضی عنایت دو چندان این عزیزان به مرکز نوآوری و شکوفایی کما فی السابق هستیم ، از مدیریت پایگاه خبری بیجار بام ایران نیز به خاطر فرصت اختصاص داده شده تشکر و قدردانی می نماییم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: معلم در مکتب اسلام رسالت و جایگاه ویژه‌ای دارد. توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، کشور و استان را سروسامان می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی بعدازظهر امروز در بازدید از اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان و دیدار با مدیرکل و شورای معاونین ضمن تبریک روز و هفته معلم به همه معلمان اظهار داشت: این دیدار با هدف عرض ادب و قدردانی از زحمات فرهنگیان انجام شد.

وی با اشاره به روایتی گفت: هر کس که بیاموزاند و بیاموزد در آسمان و ملکوت آسمان بزرگ انگاشته می‌شود، معلم چنین جایگاهی دارد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان کردستان به نقش و جایگاه معلم در دین اسلام و نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در روایتی دیگری آمده یا عالم باش، یا معلم باش، یا متعلم باش و یا محب اینها باش. غیر از اینها نباش چراکه هلاک می‌شوید.

وی تصریح کرد: ارزش، جایگاه و مقام معلم بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه انسان‌ها به نوعی مدیون زحمات معلمان خود هستند.

پورذهبی با تأکید بر لزوم احترام به معلم و پاسداشت جایگاه علم‌آموزی بیان کرد: معلم در مکتب اسلام رسالت و جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از محوری‌ترین و اصولی‌ترین کارهای ما در استان تمرکز بر اداره آموزش و پرورش است که همواره مورد توجه است.

وی با بیان اینکه بنده معتقدم که توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، کشور و استان را سروسامان می‌دهد، علی‌رغم زیرساخت‌های زیاد، اما آن چنان که باید و شاید این اماکن مورد توجه قرار نگرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان خاطر نشان کرد: باید به مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی تقویت و توجه ویژه‌تر شود و دانش‌آموزان با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند و اگر سؤال و دغدغه و شبهه‌ای نیز وجود دارد، برطرف شود.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ۱۷۳۴ کلاس درس در آذربایجان‌غربی در حال احداث است
  • استاندار زنجان: به آموزش و پرورش بی‌توجه بود‌ه‌ایم
  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه