Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه ­نقد و بررسی کتاب لبنان‌زدگی توسط کانون کتابخوانی پروانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، در اولین روز از آخرین هفته آذر ماه، جلسه ­نقد و بررسی کتاب لبنان‌زدگی، توسط کانون کتابخوانی پروانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی با حضور سید حسین مرکبی، نویسنده کتاب لبنان زدگی برگزار و با استقبال خوب دانشجویان مشهدی و لبنانی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لبنان ­زدگی روایتی است پر از تحلیل­‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سیاحتی از سفر چند روزه سید حسین مرکبی به لبنان؛ که در این کتاب در مورد عروس خاورمیانه توضیح داده شده است.  

جلسه ­نقد و بررسی این کتاب با خواندن بخش­‌های جذاب کتاب، توسط رضا رزاقی، دانشجوی شیمی کاربردی و مجری برنامه آغاز شد، سپس مرکبی، نویسنده کتاب، اندکی درباره خود و رزومه ­اش توضیح داد و اعلام کرد که این کتاب را در سال ۹۳ نوشته است.

مرکبی درباره چرایی نوشتن این کتاب توضیح داد و گفت: می‌خواستم با نوشتن این کتاب؛ میخ محکمی که در ذهن­‌ها کوبیده شده را مقداری شل کنم!

پس از آن، مجری برنامه پرسش و پاسخ را شروع می­‌کند و از لبنانی که ۱۸ فرقه مذهبی و اقلیت فکری دارد،  می­‌پرسد و می‌گوید این که در لبنان همگی در اقلیت اند، چطور ممکن است که هیچ فرقه و مذهبی مزاحم دیگری نباشد؟

نوسنده کتاب لبنان زدگی در پاسخ می­‌گوید که آخرین انتخابات پارلمانی ­که در لبنان صورت گرفت، بعد از مدت­‌ها رفت و آمد سیاسی به دموکراسی تناسبی صورت گرفت.

سپس رزاقی می­‌گوید که در قسمتی از کتاب اشاره شده که مجرای ولایت در غرب اقتصاد است، در ایران سیاست و در لبنان اجتماع؛ این موضوع به لحاظ عملیاتی چطور هست؟ چه قدر نسخه لبنان جواب­گو است؟   مرکبی در پاسخ می‌گوید: می‌خواهم قسمتی از سوال را تصحیح کنم؛ ما چیزی به نام نسخه­‌ی لبنان نداریم. اسم کتاب لبنان ­زدگی است، ما مطالعه لبنان داریم، اما نسخه لبنان نداریم و عملا باید بگویم لبنان لبنان است و ایران، ایران! همانطور که نسخه‌­ ایران نداریم، اصلا ما نسخه‌­ واحد نداریم.

وی ادامه می دهد: ما مطالعه‌­ لبنان داریم همانطور که می‌شود مطالعه­‌ عراق، افغانستان یا آمریکا و یا هرجای دیگر دنیا را داشت؛ این مطالعه قطعا تجربه است، در قرآن داریم سیروا فی الارض؛ لذا من اصلا مدعی نسخه لبنان نیستم، اسم کتاب هم به خاطر همین متواضعانه انتخاب شده است و این کتاب قرار نیست چیزی را به مخاطب القا کند.

در این جلسه به خاطر کتابی که برای نقد و بررسی انتخاب شده دانشجویان لبنانی مقیم ایران هم حضور دارند، یکی از این دانشجویان پس از پرسش و پاسخ­‌های مجری و سید حسین مرکبی می­‌گوید که با عجله کتاب را خوانده است و اطلاعات نویسنده را در رابطه با لبنان تحسین می­‌کند.

مرکبی در پایان صحبت­ هایش اضافه می‌­کند که راه حل همه‌­ مشکلات­ در مسئولیت­ پذیری و فکر کردن است، ما باید فکر کنیم، مطالعه کنیم و زحمت بکشیم؛ ممکن هست شما تا آخر عمر زحمت بکشید و نتیجه­ اش را نبینید، ولی بچه­‌های شما در شرایط بهتری زندگی خواهند کرد.

وی به دانشجویان توصیه‌ای می‌کند و می‌گوید: مطالعه کنید، همه­‌ی چیز­هایی را که لازم هست بدانیم، قبلا در کتاب‌­ها نوشته اند، اما لای کتاب‌­ها پنهان شده اند و ما فقط باید بخوانیم، ولی نباید در کتاب غرق شوید.

پس از صحبت­‌های نویسنده و پاسخ به سوالات دانشجویان، این جلسه که حدودا دو ساعتی به طول انجامیده پس از امضای کتاب توسط نویسنده به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب که هشت مقطع مهم تاریخ ایران را مورد بررسی قرار داده تالیف عباس سلیمی نمین و کاری از دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران است. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی