Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@14:23:19 GMT

میرزایی: شاعران جهان را دوباره خلق می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۲۹۲۹

میرزایی: شاعران جهان را دوباره خلق می‌کنند

محمدسعید میرزایی گفت: ذهن شاعر با استعاره‌ها جهان را سازماندهی می‌کند و یک جهان دوباره و جهان‌های موازی را با شعر می‌آفریند. ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ مراسم رونمایی از مجموعه شعر«6410 روز تنهایی» اثر پونه نیکویی با حضور نعمت‌الله سعیدی، محمدسعید میرزایی و میلاد عرفان‌پور از شاعران کشور در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیدی در ابتدای این نشست با اشاره به ویژگی‌های مجموعه جدید نیکویی گفت: با خواندن این مجموعه شعر با هنرمندی مواجه می‌شویم که تکلیفش با جهان مشخص است. تردیدی در این نیست که او می‌تواند شعر خود را تثبیت کند. اگر موسیقی به این کتاب بپیوندد، کارکرد اجتماعی آن بسیار متفاوت می‌شود. این روزها بنا به دلایل مختلف موسیقی از شعر جا مانده است و فاصله بسیاری بین شعر و موسیقی وجود دارد.

«6410 روز تنهایی» ریتم ملایمی دارد

وی با اشاره به دیگر آثار منتشر شده از نیکویی افزود: شاید بتوان این ایراد را به مجموعه گرفت که شاعر به یک قدمی قله می‌رسد، اما پرواز نمی‌کند. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه مضامین جدید و نگاهی نو به شعر دفاع مقدس است. در این اثر با شاعری مواجهیم که معشوق یک رزمنده و شهید است. به ندرت شاهد چنین اثری هستیم که از زبان معشوق یک رزمنده صحبت کند. بارها گفته شده است که صدام از مادران شهدا و همسر شهدا شکست خورد؛ حالا باید بگویم آن آدمی که صدام را شکست داد، الان مقابل ماست و خانم نیکویی می‌تواند برای ما آن ویژگی‌ها را ترسیم کند. شعر حکمت، عاطفه، احساس، ادبیات، فلسفه، سیاست، جامعه‌شناسی و... را به نقطه تعادل می‌رساند. مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» ریتم ملایمی دارد و همین موضوع تمایل این مجموعه به موسیقی را نشان می‌دهد.

جهان بی‌شاعر جهان جن زده‌هاست/ دقیق‌ترین دوربین‌ها جلوی چشم شاعر کم می‌آورنددرس‌هایی از زندگی سیدالاسرا/ یک لیوان آب خنک؛ بهترین عیدی شهید لشکری در 18 سال اسارت بود+ فیلم

محمدسعید میرزایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» چند گفتمان دارد، اضافه کرد: ذهن شاعر با استعاره‌ها جهان  را سازماندهی می‌کند و یک جهان دوباره و جهان‌های موازی را با شعر می‌آفریند و باعث می‌شود گفتمان‌هایی را  وارد زندگی مردم کنیم. شاعر در این مجموعه این امکان را داشت که برخی از بیت‌ها را حذف کند یا اینکه قافیه و ردیف را تغییر دهد. ما می‌توانیم دو جنس شعر پیشرو و همراه داشته باشیم. ما در این مجموعه با شعر «همراه» روبرو هستیم .

مادران و همسران شهدا در زمان جنگ تحمیلی حضور منفعل و تماشاگر نداشتند

نیکویی نیز در بخش پایانی این نشست گفت: ادبیات پایداری هر کشوری می‌تواند آینه تمام‌نمای فراز و نشیب‌های آن جامعه باشد. سعی کردم زن را در این مجموعه یک نقش محوری  باشد و نشان بدهم  مادران و همسران شهدا حضور غیر مستقیم  در جنگ داشتند و تأثیرگذار بودند. مادران و همسران شهدا در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور منفعل و تماشاگر نداشتند، ایستادگی آنها برای آزادی برای من بسیار تأثیرگذار بود.

پونه نیکوی  شاعر جوانی است که «6410 روز تنهایی» تازه‌ترین اثر وی در 69 صفحه است. این مجموعه شامل 30 قطعه شعر در حوزه دفاع مقدس است. اشعار این کتاب، گاه از دید یک زن به عنوان همسر، مادر و یا خواهر شهید روایت می‌شود و گاه چشم انتظاری یک همسر و مادر شهید، مفقودالاثر و یا آلام یک همسر جانباز را به زبان شعر حکایت می‌کند. مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» حکایت جانسوز تنهایی و شیدایی و رنج‌های همسر شهید یا جانباز است که به زبانی شاعرانه روایت شده است.

پونه نیکویی شاعر جوان شناخته شده اهل بندرانزلی متولد سال 1364 است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناس امور دانشجویی فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان است که تاکنون کتاب‌های «انار سبز زیتون سرخ»، «مسافر کوچولو»، «دست‌های تو جوانه می‌زنند»، «گیلان بیابان ندارد»،«6410 روز تنهایی» از وی منتشر شده است.

وی علاوه بر سرودن شعر در زمینه ترانه‌سرایی نیز فعال است. نیکوی کاندیدای دریافت جایزه قلم زرین در سال 93، نامزد دریافت جایزه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر محاوره در سال 93 بود. وی همچنین در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز فعال است.

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۲۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم

محمد شالویی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت آموزش و پرورش به طور رسمی درخواست کرده تا نوجوان را در مدارس با سعدی و آثارش همچنین شاعران و ادبیان دیگر این مرز و بوم نظیر فردوسی و مولانا آشنا کند.
وی افزود: لازم است زندگی نامه، اوضاع و احوال شاعران برای معرفی بیشتر در کتاب‌های درسی گنجانده شود تا نوجوانان این شخصیت‌ها را به حافظه خویش بسپارند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: سعدی از شاعران نام دار و از یکه تازان زبان و ادب فارسی است که در جهان با همین نام و عنوان شناخته می‌شود.
مریم حامدی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • اصفهان برترین استان در استعدادیابی کشتی
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود