Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:16:32 GMT

پژوهش رمز تربیت دانش آموزان خلاق و متفکر است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۷۶۲

پژوهش رمز تربیت دانش آموزان خلاق و متفکر است

کرج - ایرنا-مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: پژوهش رمز تربیت دانش آموزان خلاق و متفکر است لذا به عامل اصلی پژوهش که همان مطالعه کردن است باید در خانه و مدرسه اهمیت ویژه ای داده شود.

به گزارش ایرنا، سالار قاسمی روز سه شنبه در آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهنده استان البرز که در کانون شهید فهمیده برگزارشد، اظهارداشت: مطالعه کردن موجب روحیه پرسشگری و جستجو گری در دانش آموزان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تحولات تربیتی است، تصریح کرد: مدیران و معلمان در مدارس باید اهل پژوهش باشند تا دانش آموزان در مسیر پژوهش حرکت کنند.
قاسمی خاطرنشان کرد: مدرسه ای بانشاط و پویا است که در آن مدیر، معلم ، دانش آموز و اولیا اهل مطالعه و پژوهش باشد.
وی یادآورشد: محتوای کتاب ها ی آموزشی نیزباید پژوهش محور باشد تا دانش آموزان از دوره ایتدایی با فلسفه پژوهش در رشد و تعالی جامعه آشنایی پیدا کنند.
قاسمی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی پارک علم و فناوری دانش آموزی در البرز هستیم، اضافه کرد: این پارک با هدف جمع آوری و نگهداری آثار دانش آموزان پژوهشگر، دادن ایده به دانش آموزان علاقمند و الگو برداری از طرح های پژوهشی انجام شده ایجاد می شود.
وی ادامه داد: نظام آموزشی کشور باید به سمت پژوهش برود زیرا امروز آموزش و پرورش با پژوهش فاصله زیادی دارد.
وی تاکید کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که ما باید به دنبال تربیت دانش آموزان در این حوزه مهم باشیم.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش هم در این آیین افزود: مبنای توسعه ملی کشور را توسعه علمی تشکیل می دهد.
حسین رحمانیان بیان داشت: دانش آموزان البرز 256 ایده پژوهشی در طول سال تحصیلی گذشته انجام داده اند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش عامل پیشرفت جامعه است که در مدارس باید به عنوان یک اولویت به آن پرداخته شود.
وی اضافه کرد: پژوهش باوری را باید در جامعه گسترش دهیم تا هر سال شاهد رشد پژوهش در بین فعالان عرصه تعلیم و تربیت در جامعه باشیم.
وی تاکید کرد: دانش آموزان و معلمان البرزی امسال موفق به کسب رتبه های برتر پژوهشی در کشور شدند.
در این آیین از 100 دانش آموز برتر پژوهشی در مرحله استانی و کشوری تجلیل شد.
استان البرز460 هزار دانش آموز دارد.
2819/6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجليل از دانش آموزان پژوهش البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها

به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالش‌های آموزش‌ دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمی‌شود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:

۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.

۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.

۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشه‌های دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.

۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخ‌های فکری محتوا را بازتولید کنیم.

۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاه‌ها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.

۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغه‌ها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد

۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیده‌ای احساس کنند که دیده و شنیده می‌شوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانش‌آموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاه‌ها نیاز داریم.

۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوت‌های زیادی با نیازها و اولویت‌های دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا می‌کنیم پس قطعاً این محتوا را نمی‌توان به دانش آموز رساند.

۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزش‌های مدرسه‌های دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندی‌هایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندی‌ها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.

۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم می‌شود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیط‌های بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901584

دیگر خبرها

  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • اساسی‌ترین کار هر جامعه تعلیم‌ و تربیت است
  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای