Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته قبل از حضور اصحاب رسانه، تعدادی از جوانان فعال اجتماعی به صورت خودجوش با دف به سرای سالمندان آمده بودند تا موسیقی گرم و اصیل ایرانی را در شب یلدا گوش نوازی کنند؛ آنها آمده بودند بلکه لبخندی بر لبان سالمندان تنها بنشانند.

سرای سالمندان صالحین در کوی ۲۲ بهمن اهواز با بیش از ۹۰ سالمند تنها خانه سالمندان دولتی در اهواز است که با نظارت سازمان بهزیستی خوزستان فعالیت می کند؛ این روزها اما مشکلات اقتصادی گویی بر کمک های خیرخواهانه مردم هم تأثیرگذار بوده و کمتر از این سرا بازدید و یا اهالی اش را مورد مرحمت قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از سالمندان روی صندلی ها به ردیف شده، برخی با ویلچر و عصا آمدند و در این بین اما برخی زانوی غم بغل کرده و در راهروی سرای خود به افق خیره و معلوم نبود که در چه فکری هستند.

روزگار آنها را پیر و فرتوت کرده بود؛ خط های چروک بر دستان و صورتشان دردی مشترک بود و در این میان یکی قدش خمیده و دیگری دست ها یا پاهایش متمایز از هم اتاقی هایش بود.

جشن برپا شده ولی برخی گل دوست ندارند، شادی را نمی خواهند و دوست دارند که تنها باشند چون خبری از خانواده هایشان نشده؛ یکی از آنها نیز که غبار فراموشی بر خاطراتش سایه انداخته، قبله را شناسایی و به نماز ایستاده است. پرستارش می گوید: همیشه اینگونه است و حتی صبح ها قبل از اینکه داروهایش را از ما بگیرد ابتدا به نماز ایستاده و بعد کارهای روزمره اش را شروع می کند.

برخی هم گویی به پیشواز خواب زمستانه رفته اند؛ اصلا برایشان مهم نیست که یلدا آمده تا وصال پاییز و زمستان را رقم بزند؛ غرق در خواب هستند و گویی صدای دف های شادی بخش جشن یلدا به گوش هایشان نرسیده و در دنیای خود خوابیده اند.

پدری پشت پنجره های طبقه دوم ایستاده و شاید با خود فکر می کند این سرا سلول انفرادی است؛ شاید اصلا متوجه وسعت زیربنای ساختمان نمی شود و برای همین تکیه بر پنجره داده و دودستی میله های آن را در هم فشار می دهد.

اهالی رسانه خوزستان همه با هم گل های رُز قرمز را به دست گرفته و به گوشه گوشه سرای سالمندان صالحین می روند تا به پدر و مادرهای فراموش شده این سرا شب یلدا را تبریک بگویند.

یکی از خبرنگاران حاضر در این برنامه می گوید: مطابق با دیگر برنامه های خیرخواهانه ای که اصحاب رسانه در کنار یکدیگر تدارک دیده اند، باری دیگر به سرای سالمندان صالحین آمدیم تا ادای احترامی به پدر و مادرانی داشته باشیم که امروز شاید نوه هایشان هم پدر و مادر شده اند ولی کسی از آنها یادی نمی کند.

کوثر کریمی ادامه می دهد: خیلی سخت است که شب یلدا را کنار لبخند سالمندانی اشک بریزیم که باید در حریم امن خانه های خود روزگار بگذرانند.

وی در ادامه گلایه می کند: بنا به اعلام برخی از کارکنان سراهای سالمندان، متأسفانه حضور مردم نیک اندیش در سرای سالمندان نسبت به سنوات قبل کاهش چشمگیری داشته که این مسئله نشان دهنده تأثیر مستقیم مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم دارد ولی با هر قطره می توان شاهد جاری شدن رودخانه های محبت شهروندان بود؛ بنابراین انتظار می رود که مردم با اندک هدایای خود دستان گرم سالمندان را به مهر نوازش دهند.

کریمی در پایان از همه خبرنگاران خوزستانی خواست که حضور پررنگ تری در برنامه های خیرخواهانه داشته باشند تا همه بدانند اصحاب رسانه رسالتی فرای انتشار اخبار روزمره داشته و در امر فرهنگ سازی نیز نقشی بی بدیل دارند.

کد خبر 4491499

منبع: مهر

کلیدواژه: خانه سالمندان سالمندی شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین،مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

تسنیم در خبری نوشت:نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آن‌ها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آن‌ها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899246

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • فیلم | تلاش راه آهن برای حمایت از بخش خصوصی
  • احداث قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • ایجاد قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان