Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام - ایرنا - مسیر زندگی هر انسانی پس از بدنیا آمدن با جنسیت او تعیین می شود این جنسیت اگر دختر باشد با روحیه ای خاص توام با لطافت همراه است و چنانچه پسر باشد این روحیه تفاوت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، اما مساله جنسیت زمانی وارد بحران می شود که تو دختر باشی ولی روحیاتت پسرانه باشد و یا با وجود پسر بودن ولی احساساتی زنانه داشته باشی!
برخی افراد در میانه زندگی به یکباره متوجه اختلالاتی در روحیات خود می شوند اگرچه بسیاری از افراد این روحیه را بروز نداده ولی برخی هم تحمل این سردرگمی را نداشته و خود را فارغ از این بحران می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترانس سکشوالیسم (TS) یا بیماری دو جنسیتی، عارضه ای است که در آن، فرد هویت جنسیتی خود را که با توجه خصوصیات جنسی بدنی اش از هنگام تولد برای او تعیین شده، نمی پذیرد و از لحاظ روانی خود را جزو جنس مخالف می داند.
این افراد بطور معمول به عنوان قشری از جامعه حق زندگی داشته و دارای حقوق شهروندی هستند، اما برخورد سایر افراد عادی جامعه با این افراد به عنوان بیمار باید چگونه باشد؟

*** بیماران جنسیتی از نظر روحی، روانی خود را به جنس مخالف تعلق می دانند
کارشناس دفتر آسیب دیدگان اداره کل بهزیستی ایلام در این خصوص می گوید: یکی از مهمترین وجوه انسانی هویت جنسی است که طی فرآیند جامعه پذیری در قالب نهادهای رسمی و غیر رسمی شکل می گیرد.
زهرا عبداللهی افزود: در خلال فرآیند جامعه پذیری، اعضای یک جامعه الگوهای ادراکی، عاطفی و رفتاری مربوط به جنس خود را فراگرفته و آنرا درونی می سازند.
وی ادامه داد: در این مسیر ممکن است اختلالاتی بوجود آید به این معنا که ممکن است فرد از نظر زیستی ویژگی های یک جنس خاص را دارا باشد اما از جهت روحی، روانی خود را به آن گروه متعلق نداند.
وی اظهار کرد: چنین فردی مانند یک نفر از اعضای جنس مخالف احساس و رفتار می کند و این پدیده در اصطلاح دگر جنس خواهی، نارضایتی جنسی یا تغییر جنس خواهی می گویند.
به گفته عبدالهی، افراد دگر جنس خواه هویت جنسیتی متناسب با فرهنگ جامعه را نداشته، در تشخیص هویت جنسیتی خود بلا تکلیف بوده و جنسیت ثابتی ندارند.

*** آماری از دگر جنس ها در دسترس نیست
عبداللهی در ادامه گفت: افراد دگر جنس با مشکلاتی نظیر افسردگی، انزوا، گوشه گیری، خودکشی، کمرنگ شدن روابط بین دوستان، آشنایان و اقوام، نگاه بی اعتمادی دیگران به این بیماران و طرد شدن از خانواده مواجه شوند.
وی با ذکر اینکه آمار دقیقی از افراد با اختلال دگر جنسی در دسترس نیست، افزود: با توجه به اینکه همه دگر جنس ها بیماری خود را بروز نمی کنند آمار دقیقی از این افراد در دسترس نیست.
به گفته کارشناس دفتر آسیب دیدگان اداره کل بهزیستی ایلام، در استان ایلام تاکنون 14 بیمار مبتلا به اختلال دو جنسیتی از طریق مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی پذیرش شده اند.

*** تغییر جنسیت پنج بیمار در ایلام
وی تاکید کرد: تغییر جنسیت بر خلاف عرف عمومی که فرد از روی علاقه این کار را انجام می دهد در واقع نوعی بیماری است که فرد باید تحت درمان قرار گرفته و با سیر مراحل درمانی از جمله رای دادگاه و غیره آنرا طی کند.
عبدالهی اظهار کرد: تاکنون پنج بیمار از شمار بیماران دارای اختلال دو جنسیتی شناسایی شده در استان به دلخواه عمل تغییر جنسیت را انجام داده اند.
وی با ذکر اینکه هزینه های درمانی دگر جنس ها سنگین بوده و مشکلاتی را برای این افراد بوجود آورده است، گفت: بیشتر دگر جنس ها در این استان توانایی تامین هزینه های درمانی را ندارند.
به گفته عبداللهی، در این زمینه این افراد نیازمند حمایت مالی هستند و چنانچه زیر پوشش بیمه قرار بگیرند بخش عمده ای از مشکلات آنها رفع خواهد شد.

***مداخله روانی، موثرترین روش درمانی برای دگر جنس ها
این کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: مهمترین روش درمانی برای این بیماران مداخلات روانی است که در دوره نوجوانی اقدام به انجام جراحی تغییر جنسیت کرده اند.
وی اظهار کرد: در این زمینه این افراد به عنوان بیمار باید مورد حمایت قرار گرفته و متناسب با نیاز روحیه شان مشاوره های لازم را دریافت کنند.
به گفته عبداللهی، تمامی مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی پذیرای این بیماران بوده تا خدمات لازم روحی، روانی و مالی را به دگر جنس ها ارایه دهند.

*** دگر جنس ها نباید از جامعه طرد شوند
وی با گلایه از برخورد نامناسب برخی افراد با دگر جنس ها گفت: خانواده ها در نخستین گام باید این نوع اختلال در فرزندان خود را به عنوان یک بیماری پذیرفته و برای درمان آن اقدام کنند.
عبدالهی تمرکز خانواده ها بر موضوع شکل گیری هویت جنسیتی و مشخص کردن رفتارهای زنانه و مردانه برای کودکان، پرهیز از برچسب زدن، تلاش برای فرآیند جامعه پذیری افراد و مراقبت بر سطح تعاملات اجتماعی را از جمله برخی راهکارهای موثر برای کاهش آسیب های مبتلایان به اختلال هویت جنسی برشمرد.

*** عمده دگر جنس ها بصورت خودمعرف به بهزیستی مراجعه می کنند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز گفت: این بیماران به شدت به عمل جراحی نیاز دارند تا با پیدا شدن هویت واقعی و مشخص شدن جنسیت درگیری های درونی آنها کاسته و آرامش روحی را کسب کنند.
شاپور کردی با بیان اینکه آمار دقیقی از این بیماران در استان در دست نیست، یادآور شد: افراد دو جنسیتی که به این اداره مراجعه می کنند پس از پذیرش و تشکیل پرونده از خدمات مشاوره ای و مددکاری، ارجاع به روانپزشک، حمایت مالی برای جراحی و ... برخوردار می شوند.
وی گفت: اگرچه این سازمان برای درمان این بیماران کمک مالی پرداخت می کند ولی با توجه به اینکه هزینه عمل جراحی این بیماران به نرخ آزاد حساب و زیر پوشش بیمه نیست، افراد خیر می توانند در درمان این افراد مشارکت کنند.
معاون بهزیستی ایلام تاکید کرد: با توجه به پر هزینه بودن جراحی این بیماران افراد خیر می توانند وارد کار شده و برای رفع مشکل جنسیتی این بیماران با بهزیستی مشارکت کنند.
به گفته کردی، هزینه جراحی این بیماران بالا و در برخی مواقع فرد تی اس مجبور به انجام چند مرحله جراحی می شود.
وی همچنین خواستار اصلاح نگاه مردم به این بیماران و پذیرش آنها شد و افزود: در درجه اول خانواده ها و در مرحله بعد جامعه باید این افراد را مورد پذیرش قرار داده چراکه به عنوان یک شهروند دارای حق و حقوقی در جامعه هستند.
به گزارش ایرنا، به افرادی تی اس یا اختلال دو جنسیتی گفته می شود که در حالتی میان دو جنس مذکر و مؤنث متولد شده باشد و بطور کلی یا جزئی اندام های تناسلی مردانه و زنانه داشته باشد.
به گفته بسیاری از پزشکان، جراحی آخرین راه علاج بیماران اختلال هویت جنسی است، ولی پس از رهایی از عمل چند ساعته و تولدی دوباره، تازه مشکلات بیشتری بر سر راه شان قرار می گیرد چرا که نه قبل از عمل و نه بعد از آن حمایت های درستی از این افراد صورت نمی گیرد.
امام خمینی(ره) در سال 1363 با صدور فتوایی، عمل تغییر جنسیت را مجاز اعلام کرد و این فتوا باعث شد که مریم ملک آرا، اولین ایرانی باشد که تغییر جنسیت دهد.
بر اساس آمار پزشکی قانونی از سال 1385 تا سال 1389 تعداد یک هزار و 366 جراحی تغییر جنسیت در ایران انجام شده که 56 درصد زن و مابقی مرد هستند.
طبق آمار رسمی در ایران بین 15 تا 20 هزار تراجنسی زندگی می کنند هر چند آمار غیررسمی این عدد را تا 150 هزار نفر نیز می دانند.
7171/6119

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهزيستي تي اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵ جامعه در سال جاری ادامه دارد.

به گزارش مشرق، محمد مهدی ناصحی افزود: همه افرادی که در سال گذشته در دهک یک تا ۵ جامعه بیمه رایگان شدند، همچنان از بیمه رایگان سلامت بهره‌مند خواهند بود. اعتبار بیمه نامه آنها به صورت خودکار و الکترونیک تمدید شده است.

وی ادامه داد: دهک‌های ۶ تا ۹ در سال جاری از تخفیف در پرداخت حق بیمه برخوردارند که در دهک ۶، ۲۰ درصد حق بیمه، در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه، در دهک ۸، ۴۰ درصد حق بیمه و در دهک ۹، ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

ناصحی با بیان اینکه افراد برای تمدید اعتبار بیمه سلامت نیازی به مراجعه حضوری ندارند، گفت: بیمه شدگان با مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت به نشانی bimesalamatiranian.ir می‌توانند از جزئیات بیمه همگانی خود مطلع شوند.

وی ادامه داد: هزینه حق بیمه افراد در کشور بسیار پایین است و افراد فاقد بیمه یا از طریق این سامانه اقدام کنند و یا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • تور‌های گردشگری غیرمجاز در انتظار برخورد قانونی
  • مراحل برخورد با افراد بی‌حجاب بر اساس لایحه عفاف و حجاب
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟