Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ،  بامداد 5 دی ماه 1382 بم لرزید. در اثر این زمین‌لرزه علاوه بر تخریب ۷۰ درصد از سازه‌های شهر، ارگ بم نیز که با ۲۵۰۰ سال قدمت، بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد. تصور می شد که برای همیشه این اثر تاریخی را از دست داده ایم اما امروز شاهد برپایی مجدد این سازه باشکوه و منحصر بفرد تاریخ جهان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمینه فعالیت های صورت گرفته برای احیای مجدد ارگ بم، گروه اجتماعی خبرگزاری برنا با سرپرست پایگاه جهانی ارگ بم به گفتگو نشسته است.

محسن موحدی مراحل آواربرداری ارگ بم را  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا تشریح کرد و گفت: در فاجعه جانگداز زلزله بم، ارگ بم هم ویران شد و متاسفانه دو کارگر نگهبان هم حین انجام وظیفه جان باختند. با توجه به اینکه ارگ بم یک ساختار خشتی است، به صورت توده ای از خاک فرو ریخت و کار آواربرداری را مشکل کرد.

در روزهای اول سعی شد آواربرداری با تلاش همکاران میراث فرهنگی در اولویت قرار گیرد. با توجه به حساسیت ارگ، آواربرداری باید به گونه ای انجام می شد که به ساختار اصلی آن لطمه وارد نشود و  بخش های باقیمانده از زلزله صدمه نبینند؛ به همین دلیل آواربرداری همراه با دقت، کاوش و پژوهش صورت گرفت.

وی از کمک های کشورهای دیگر یاد کرد و افزود: تعدادی از کشورهای اروپایی کمک کردند، همچنین ژاپن با ارسال تجهیزاتی مانند نقاله ها و ماشین آلات پیشرفته به بهبود آواربرداری کمک شایانی کرد. هنوز هم پس از سال ها همچنان از ماشین آلات آنها استفاده می کنیم.

سرپرست پایگاه جهانی ارگ بم در زمینه مراحل آواربرداری و مرمت ارگ گفت: آواربرداری از بخش عام نشین شروع شد و کم کم به بخش حاکم نشین رسید. بعد از پایان آواربرداری فعالیت های حفاظتی آغاز شد و خوشبختانه در سال های گذشته قسمت های زیادی از مجموعه حفاظت و استحکام بخشی شده است.

زمانی که یک مجموعه تاریخی ارزشمند اینگونه در اثر زلزله فرو می ریزد، بسیاری از شواهد تاریخی درون مجموعه ناگهان هویدا می شوند و باید مورد مطالعات پژوهشی قرار بگیرند. به همین دلیل باستان شناسان و هیئت های کاوش و محققین هم حضور یافتند و طی سال های گذشته، یک روند علمی، مستند نگاری و کاوش های باستان شناسی با هماهنگی یونسکو صورت گرفت. یونسکو هم در آواربرداری و هم در مطالعات و کاوش های باستانشناسی و اقدامات حفاظتی حضور چشمگیر داشته و بسیاری از کشورها هم تجهیزات خود را به ما منتقل کرده اند.

به دلیل همین کاوش های باستان شناسی، مجموعه خوبی از اشیای تاریخی و گزارش های باستان شناسی و گنجینه ای از اسناد و مدارک اینجا محفوظ است که امیدواریم در آینده چاپ شوند.

موحدی افزود: در این سال ها در کنار اقدامات حفاظتی در مجموعه، به تدریج مرمت بخش های قابل مرمت را هم انجام داده ایم، از جمله حصار ارگ که در اولویت بوده، سردر و بخش های داخلی. در حال حاضر هم اقدامات حفاظتی را انجام می دهیم و هم مرمت و کاوش های علمی در حال انجام است.

وی در مورد حفظ اصالت ارگ بم در پروسه بازسازی و مرمت این اثر تاریخی اظهار کرد: چون ساختار مجموعه به شکل خشت و گل است، باید با همان مصالح اصل مرمت شود و این مجموعه به عنوان بزرگ ترین مجموعه خشت و گل دنیا ثبت جهانی شده و نمی توان در آن تغییر ساختار داد و از مصالح متفرقه استفاده کرد.

در همین راستا ما مصالح خاکی و خشت را مقاوم سازی کرده و به صورت بهینه و کیفیت عالی و با دقت لازم به کار برده ایم که امیدواریم استحکام بیشتری نسبت به قبل از زلزله داشته باشد.

در این مجموعه به جز خشت، مصالح دیگر هم به کار رفته بوده است، مثل آجر، سنگ و چوب. قسمت هایی از سقف ها نیز از تنه درخت خرما ساخته شده است.

البته در اتاق هایی که برای نگهبانی و اطلاع رسانی و ارائه امکانات فرهنگی برای گردشگران تغییر کاربری یافته اند، گاهی از مصالح جدید هم در حد مجاز استفاده شده است.

سرپرست پایگاه جهانی ارگ بم، استحکام بخشی و مقاوم سازی بناهای تاریخی را به طور نسبی اعلام کرد و گفت: هیچ بنای تاریخی در هیچ کجای دنیا صددرصد مقاوم سازی نمی شود. مرمتگران و کارشناسان تا جایی که به هویت اثر تاریخی لطمه وارد نشود، دخالت می کنند. اگر از تکنولوژی جدید هم در مقاوم سازی اثر استفاده شود، با احتیاط و رعایت حفظ اصالت اثر است. اما بی تردید با اقدامات صورت گرفته، این اثر مقاوم تر از گذشته شده است.

وی دلایل اهمیت ارگ بم و لزوم توجه به این اثر تاریخی را چنین برشمرد: ارگ بم تنها و بزرگ ترین مجموعه خشتی دنیا و اثری منحصر بفرد است. این اثر تاریخی در یک شهر آسیب دیده قرار گرفته که می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند. ارگ بم همیشه با نام بم همراه است و هویت آن به هویت منطقه گره خورده است. همچنین این ارگ ظرفیت های بی نظیر و دورنمای ویژه و جذابیت خاصی دارد؛ بنابراین باید به زیرساخت های گردشگری آن اهمیت فراوان داده شود.

 

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی آواربرداری زلزله بم ارگ بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مدیرعامل سابق استقلال به برکناری+ متن نامه علی خطیر

مدیرعامل سابق استقلال نسبت به برکناری‌اش واکنش نشان داد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، علی خطیر مدیرعامل استقلال که شب گذشته از سوی هیات مدیره این باشگاه کنار گذاشته شد با ارسال یادداشتی به شرح زیر از هواداران استقلال خداحافظی کرد.

«به نام تنها دادگر هستی هواداران عزیز استقلال ایران

با سلام

امروز، پس از ۱۰ ماه پرفشار که به عنوان نماینده شما عزیزان در ساختمان آبی فعالیت داشتم، خدا را شاکرم که با تلاش‌های شبانه روزی مجموعه استقلال و کادرفنی شایسته، بازیکنان متعصب و حمایت شما عزیزان، در نبردی بزرگ در آستانه کسب عنوان ارزشمند دیگری در ویترین پرافتخار باشگاه محبوب مان هستیم.

با تبریک و آرزوی موفقیت برای تیم مدیریتی جدید و مجموعه بزرگ هلدینگ خلیج فارس، از هم اکنون برای ۵ فینال باقیمانده، هم قسم می‌شویم تا به زودی هلهله و غریو شادی آبی‌های متعصب، همه جا طنین افکن شود.

از همه همکاران در صف و ستاد، از اهالی رسانه تشکر می‌کنم و از همه هواداران طلب حلالیت دارم که اگر قصوری در این مدت بوده، بر من ببخشایند.

با نهایت احترام و ارادت

علی خطیر

هوادار دیروز، امروز و فردای استقلال عزیز

۱۳ اردیبهشت»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی آغاز شد
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • واکنش مدیرعامل سابق استقلال به برکناری+ متن نامه علی خطیر
  • اولین واکنش علی خطیر به برکناری از استقلال
  • اولین پیام خطیر بعد از برکناری از مدیرعاملی استقلال
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • افزایش پنج هکتاری سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر