Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- بیش از 40 فعال نشریاتی از سراسر کشور، طی نامه ای به اعضای شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره کشوری نشریات (تیتر 11) به مراحل ثبت آثار و محدودیت های به وجود آمده در این جشواره اعتراض کردند و خواستار رفع آن شدند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، فعالان نشریاتی، طی نامه ای به اعضای شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره کشوری نشریات (تیتر 11) به مراحل ثبت آثار و محدودیت های به وجود آمده در این جشواره اعتراض و خواستار رفع آن شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فعالان که قاطبه آن ها دست اندرکاران نشریات برتر جشنواره های پیشین هستند، ضمن انتقاد از محدودیت های اعمال شده در رابطه با ثبت آثار، از این شورا خواستند تا در زمان باقی مانده با برداشتن محدودیت ها، شرکت نشریات بیشتری را در جشنواره میسر کنند.
در این نامه خطاب به غلامرضا غفاری ‌معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منتشر شده است .
در بخشی از نامه آمده است : هرچند پس از تأخیر چندماهه و با فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره یازدهمین جشنواره‌ سراسری نشریات دانشجویی (تیتر 11) در شهریور ماه امسال رسمیت پیدا کرد و فراخوان ارسال آثار برای شرکت در جشنواره منتشر شد، اما در این بین برخی روندهای نادرست موجب دلسردی بسیاری از فعالین نشریاتی شده است.
جشنواره تیتر 11 از همان ابتدای برگزاری حاشیه‌های مخصوص به خودش را داشت. چند ماهی از برگزاری اختتامیه دیرهنگام جشنواره تیتر10، گذشته بود که اردیبهشت‌ماه امسال معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای بر خلاف رویه‌ برگزاری جشنواره‌های کشوری، اعلام کرد تیتر 11 توسط این وزارتخانه برگزار خواهد شد. درحالی‌که این‌بار نوبت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بود تا عهده‌دار برگزاری این جشنواره باشد.

«علی‌ای‌حال بعد از کش و قوس‌های فراوان خبر رسید که جشنواره یازدهم با همکاری دو وزارتخانه برگزار خواهد شد و پس از آن در تیرماه دستورالعملی پر ایراد، تصویب و شهریورماه ابلاغ شد. همچنین روند نادرست اجرایی جشنواره به ویژه آن‌جایی خود را نشان داد که مسئول دبیرخانه پس از ابلاغ دستورالعمل انتخاب شد.»
در نامه پیش رو، تلاش شده است نقطه نظرات، ایرادات و انتقادات مطرح شده از جانب فعالین نشریاتی به روند برگزاری جشنواره در حد امکان بیان شود که یک به یک به هرکدام پرداخته خواهد شد.
یکی از عمده‌ترین مشکلات، پیچیده و مبهم بودن چگونگی ثبت اثر در سایت جشنواره است که نه تنها موجب بروز مشکلاتی برای متقاضیان شرکت در جشنواره شده‌،‌ بلکه حتی برای کارشناسان نشریات نیز دردسر ساز شده است. کاربرپسند نبودن سایت، ابهامات فراوان در مسیر ثبت آثار و محدودیت‌های فراوان در نظر گرفته شده برای شرکت در جشنواره انگیزه فعالان نشریاتی را برای شرکت در آن کاهش داده است.
درمورد نحوه ثبت آثار، در اقدامی غیرمنطقی اختیار مدیران مسئول در ثبت آثار نشریات خود، از آن‌ها سلب شده است. این امر موجب شده است مدیران مسئول برای شرکت دادن آثار نشریات خود در جشنواره ناچار به دنبال نویسندگان بروند و از آن‌ها بخواهند پروسه طولانی ثبت نام را طی کنند؛ آن هم در شرایطی که حتی برخی نویسندگان فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در دسترس نیستند و امکان ثبت نام از جانب آن‌ها وجود ندارد.
در این جشنواره، نشریات بسیاری با مشکل در رابطه با ثبت آثاری که تولیدکننده اثر از یک دانشگاه و نشریه متعلق به دانشگاهی دیگر است به مشکل برخوردند. کم نیستند فعالان نشریاتی و دانشجویی که به تولید محتوا یا انجام امور فنی برای نشریات دیگر دانشگاه‌ها مبادرت می‌ورزند. چنین افرادی چگونه می‌توانند آثارشان را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند در حالی که تأیید آن منوط به بررسی کارشناس نشریات دانشگاه محل تحصیل فرد است و ایشان شناختی نسبت به نشریه منتشر شده در دانشگاه‌های دیگر ندارند؟
محدودیت دیگری که برای شرکت‌کننده در نظر گرفته شده این است که به هر شرکت‌کننده تنها اجازه ثبت 3 اثر در هر بخش داده شده است. جای سؤال است، نشریاتی که با رعایت توالی انتشار که در بازه جشنواره یعنی اسفند 95 تا آبان 97 بیش از ده‌ها شماره منتشر شده‌اند، چگونه می‌توانند از میان تعداد زیادی آثار ارزنده خود، تنها سه اثر را در هر بخش شرکت دهند یا چگونه باید از صفحه‌آرای چنین نشریاتی انتظار داشت تنها سه اثر خود را برای شرکت در جشنواره ارسال کند؟ به عبارت دیگر این محدودیت موجب شده است تفاوت میان نشریاتی که در این بازه طولانی مدت به تعداد انگشتان دست تولید محتوا کرده‌اند، با نشریاتی که به صورت متوالی و پیوسته منتشر شده‌اند، در نظر گرفته نشود.
در بخش نویسنده برتر،‌ شرکت کننده باید بتواند دقیقا «سه اثر» را در «سه بخش» ثبت کند. مسئله آنجاست که حیطه موضوعات به یکدیگر مرتبط نیستند و مشخص نیست با چه منطقی باید انتظار داشت فردی دقیقا سه اثر را در سه بخش ثبت کند. آن هم در شرایطی که این از زمان ابلاغ آیین‌نامه تا مهلت شرکت آثار تنها سه ماه فرصت باقیست.
در شرایط کنونی ثبت آثار نویسندگان در جشنواره، اگر مطلبی حاصل تلاش دو یا چند نویسنده باشد،‌ چگونه باید در جشنواره شرکت داده شود؟ در حالی که در جشنواره تیتر 10 امکان معرفی چند نویسنده برای یک اثر وجود داشت، در این جشنواره این امکان از نویسندگان سلب شده که موجب تضییع حق آن‌ها خواهد شد.
رویه‌ی نادرست دیگری که به جشنواره تیتر 11 محدود نیست و در جشنواره‌های گذشته نیز وجود داشت، این است که نمی‌توان نشریات پر تعدادی را که به صورت تک‌برگ یا روزنامه‌ای منتشر می‌شوند، از نظر صفحه‌آرایی،‌ تعداد مطلب،‌ طرح جلد و سایر معیارهای کمی و کیفی با نشریات مجله‌ای در یک ترازوی واحد قرار داد.
محدودیت در نظر گرفته شده برای حجم بارگزاری فایل آثار در سایت، موجب شده است بسیاری از نشریاتی که با کیفیت تولید شده‌اند از امکان بارگزاری در سایت جشنواره محروم شوند.
کمبود دیگر به دیده نشدن بخش عظیمی از فعالین نشریات دانشجویی که بعنوان ویراستار در نشریات فعالیت می‌کنند مربوط است. چطور می‌شود آثار این عزیزان را که تأثیر زیادی در بالابردن کیفیت نشریات دارند نادیده گرفت؟
در ادامه آمده است : این‌ها موارد انگشت‌شماری از روندهای نادرست جاری در جشنواره کشوری نشریات تیتر11 هستند و به همین سبب جمع فعالان دانشجویی امضاکننده این نامه خواستار اصلاح یا جبران روندهای نادرست مذکور هستند.
امید است این اقدام تلنگری به مسئولان برگزاری جشنواره باشد تا درصدد رفع نقایص موجود و جلوگیری از بروز و ادامه‌ی مشکلات برآیند تا هم در این جشنواره و هم در جشنواره‌های آتی، شاهد مسائل اینچنینی نباشیم و با فراهم آمدن زمینه‌ای مساعد برای شرکت تمامی دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی کشور در جشنواره‌ها، شاهد بهبود فضای رقابت و اشتیاق فعالان این عرصه باشیم. بی‌شک استفاده از نظرات شرکت کننده‌ها و اصلاح روندها، به برگزاری بهتر این برنامه‌ها کمک خواهد کرد.
م.م **1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نشريات دانشجويي يازدهمين جشنواره تيتر 11

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۹۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران به‌منظور رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی به‌عنوان عناصر هویت ملی و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، همچون سال‌های گذشته، در چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از فیلم‌ و فیلم‌نامه‌های تولیدشده با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی، صنعت نشر، اقتباس ادبی، پاسداشت و سرگذشت مؤلفان، ناشران و خادمان حوزه نشر» تجلیل ویژه به عمل می‌آورند.

بر این اساس فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد. در ادامه متن فراخوان را می‌خوانید:

خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران به‌منظور رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی به‌عنوان عناصر هویت ملی و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در «چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» از فیلم و فیلم‌نامه‌های تولیدشده با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی، صنعت نشر، اقتباس ادبی، پاسداشت و سرگذشت مؤلفن و ناشرین و خادمین حوزه نشر» تجلیل ویژه به عمل می‌آورد.

در سومین روز جشنواره با عنوان «روز کتاب و سینما» آثار برگزیده به نمایش در خواهد آمد.

در مراسم اختتامیه جشنواره، «جایزه بزرگ کتاب و سینما» و «تندیس چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» به برگزیده برتر اهدا و برگزیده «حمایت از تولید فیلم اقتباسی» در هفته کتاب اعلام خواهد شد. جوایز برگزیدگان دوم و سوم در «روز کتاب و سینما» اهدا خواهد شد.

مقررات فراخوان به این شرح است:

کتاب، کتاب‌خوانی، ارکان صنعت نشر و یا اقتباس از یک کتاب می‌تواند محوریت موضوع آثار باشد و اقتباس از آثار ایرانی در اولویت قرار دارد.

آثار کوتاهی که در این بخش می‌توانند حضور داشته باشد شامل فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی و فیلم‌نامه‌های اقتباسی داستانی، مستند و پویانمایی است؛ کلیه آثار راه یافته باید مرتبط با ارکان صنعت نشر و یا اقتباس از یک کتاب ایرانی و مولف یا مترجم ایرانی باشد. حداکثر زمان برای آثار ۳۰ دقیقه است.

جوایز بخش ویژه «کتاب و سینما»

۱. تندیس جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و مبلغ پانصد میلیون ریال به عنوان برگزیده اول

۲. لوح افتخار و مبلغ دویست میلیون ریال به‌عنوان برگزیده دوم

۳. لوح افتخار و مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال به‌عنوان برگزیده سوم

حمایت از تولید فیلم اقتباسی

• برگزیده یا برگزیدگان بخش فیلم‌نامه اقتباسی؛ لوح و حمایت از تولید فیلم اقتباسی داستانی، مستند و یا پویانمایی (بنا به شیوه‌نامه نگارش فیلم‌نامه کوتاه اقتباسی) تا مبلغ چهار میلیارد ریال (حمایت مشترک خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران) اهدا خواهد شد.

این جایزه صرفاً برای تولید فیلم (فیلم‌سازان حرفه‌ای) اهدا خواهد شد و در صورتی که فیلم‌نامه‌نویس، توانایی تولید فیلم حرفه‌ای و یا خود تمایل به تولید فیلم نداشت؛ فیلم‌نامه توسط معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران جهت تولید فیلم حرفه‌ای خریداری خواهد شد.

- تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین ۱۴۰۱ بوده و در دوره‌های پیشین جشنواره ارایه نشده باشد.

-از نظر تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.

- داوطلبانی که آثار خود را جهت شرکت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال کرده‌اند، نیازی به ارسال مجدد آثارشان ندارند ولی ثبت نام برای این دسته از داوطلبان در بخش «کتاب و سینما» الزامی است.

- ثبت نام در مسابقه تنها از طریق امکان‌پذیر است، بنابراین لازم است درخواست کنندگان فرم تقاضای شرکت در این مسابقه را تکمیل کرده و کد ثبت‌نام دریافت کنند.

- تکمیل فرم تقاضای شرکت در مسابقه به معنای قبول مقررات اعلام شده است.

- انتخاب و داوری این بخش به صورت جداگانه انجام می‌شود.

شرایط فنی آثار راه‌یافته به مسابقه

- تمامی آثار ارسالی صرفاً به صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشنواره ارایه گردند.

آثار بایستی در قطع Full HD و لزوماً با مشخصه فریم‌ریت‌های ۲۴Pو حداقل حجم Mb ۷۵۰ و حداکثر Gb ۶ به دفتر جشنواره تحویل داده شوند.

فرمت‌های قابل پذیرش:

MOV (Apple Proses ۴.۲.۲ یا ۴.۲.۰) *

MPEG-۲ (۵۰mb/s حداقل بیت ریت ۲۵ و حداکثر) *

MPEG-۴ (۵۰mb/s حداقل بیت ریت ۲۵ و حداکثر) *

تذکر مهم:

• صاحبان آثار تولید شده به شیوه صدای فراگیر (۵.۱) می‌توانند نسخه مربوطه را به همراه نسخه صدای استریو به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.

• بدیهی است به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

• شرایط فنی زیرنویس: زیرنویس انگلیسی آثار باید به صورت یک‌پارچه با خود تصویر (Merge) شده باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمامی آثار از فونت Arial black در اندازه ۳۶ با رنگ زرد و حاشیه (Stroke) مشکی استفاده گردد.

• همه آثار پذیرفته شده در بخش سینمای ایران جشنواره بین¬المللی فیلم کوتاه تهران، باید دارای عنوان‌بندی به زبان فارسی باشند.

• نام مولف و مولفین و اثر اقتباسی و منابع پژوهشی (فیلم‌های مستند) در عنوان‌بندی می‌بایستی ثبت شده باشد.

گاه‌شمار جشنواره

تاریخ پایان ثبت نام در درگاه جشنواره: یکم مرداد ۱۴۰۳

تاریخ پایان بارگذاری آثار: یکم امرداد ۱۴۰۳

اعلام فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه‌: از نیمه دوم شهریور ۱۴۰۳

نتایج بازبینی فقط از طریق سایت اختصاصی جشنواره به نشانی www.tisff.ir و www.iycs.ir و https://www.ibna.ir/ اعلام می‌شود.

زمان آغاز جشنواره: ۲۷ مهر ۱۴۰۳

آیین پایانی جشنواره: ۲ آبان ۱۴۰۳

نشانی دبیرخانه:

تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، خیابان نوزدهم، شماره ۲۰، دبیرخانه چهل و یکمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱

تلفن: ۸۶۰۸۴۸۵۱ - ۸۶۰۸۷۶۰۳

سایت ثبت نام: www.festival.iycs.ir

سایت جشنواره: www.tisff.ir

پست الکترونیک: iycs.fest@gmail.com

کد خبر 6094395

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران