Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: گشت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در روز طبیعت در آمادگی کامل هستند و نظارت کافی را دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، اسماعیل مهاجر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان برای روز طبیعت اقدامات لازم را در زمینه حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی در دستور کار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روز انس با طبیعت یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، اکیپ‌های اجرایی را در مناطق گردشگری آماده خدمت و اطلاع‌رسانی گردشگران نوروزی تشکیل داده و اقداماتی را برای ترویج و اشاعه فرهنگ زیست محیطی انجام می‌دهد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: توزیع بسته‌های آموزشی، بروشورهای آشنایی با مناطق و جلوگیری از تخلفات احتمالی از شکار و صید از مهم‌ترین اقدامات است.

وی گفت: در این راستا از همه دوستداران و علاقه‌مندان به محیط زیست تقاضا می‌شود در صورت بهره‌مندی از طبیعت این موهبت الهی در حفظ و حراست و پاکیزگی آن کوشا باشند و از گردشگران تقاضا می‌شود از شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش قبل از ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان داشته باشند.

مهاجر اظهار کرد: استان گلستان با داشتن مناطق چهارگانه‌ای مانند پارک ملی گلستان، مناطق حفاظت شده جهان نما و زاو، تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل، گمیشان و دیگر مناطق، ازغنی‌ترین استان‌های ایران اسلامی است که همه ساله شاهد حضور طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی است.

وی همچنین به مردم و گردشگران توصیهکردبا توجه به وجود مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در گلستان و غنای طبیعی آن، برای حفاظت و نگهداری این غنای طبیعی از بهره‌برداری، شکار و صید غیرقانونی و غیر مسئولانه حیات وحش در مناطق چهارگانه، بپرهیزند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان افزود: چادرزدن و روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع و مناطق طبیعت‌گردی و سهل‌انگاری در خاموش کردن آن، خسارت جبران‌ناپذیری به این ذخایر می‌رساند و تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/

R41471/P1384/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطفا طبیعت را جارو نکنید!

به گزارش همشهری آنلاین، بین این آدم‌ها البته هستند کسانی که سبد و چاقو به ‌دست وارد طبیعت می‌شوند تا دست خالی به خانه برنگردند و سبزی خوردن چند روزشان، گیاهان دارویی چند ماهشان و گل‌های سر طاقچه‌شان را هم تهیه کرده باشند؛ بدون اینکه بدانند این کار راه و رسم خودش را دارد.

اصولا آنهایی که به چیدن گیاهان از دل طبیعت علاقه دارند باید بدانند که اولا هر گیاهی را نمی‌توانند بچینند و دوم اینکه آن دسته از گیاهانی که قابل چیدن هستند را هم باید با اصول خاصی بچینند تا به طبیعت خسارتی وارد نشود.

گیاهان بذری باید بعد از بذرپاشی و گیاهان پیازی باید بدون پیاز و ریشه و از ساقه چیده شوند و همه این گیاهان باید به‌ صورت شلخته چیده شوند تا برای سال‌های بعد هم امکان رویش مجدد این نباتات وجود داشته باشد یا اینکه چیدن گیاهانی مثل گل‌های لاله واژگون ممنوع است و گیاهانی مثل سقز، مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو، مجاز با نظارت هستند.

اما با وجود این اصول که از سوی سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی همواره در حال گوشزد شدن است، خیلی‌ها بدون رعایت کردن این موارد، هر چیزی را که خوششان بیاید از ریشه در می‌آورند و با خودشان به خانه می‌برند.

این برداشت غیراصولی گیاهان توسط مردم باعث شده از دامنه پراکنش و تراکم این گیاهان سال به سال کاسته شود و این افراد با برداشت انبوه، بی‌رویه و غیراصولی موجب خسران به طبیعت و نسل‌های آینده شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از رویشگاه‌های طبیعی مثل دشت لاله کوهرنگ که یکی از مشهورترین دشت‌های لاله در کشور و یکی آثار طبیعی ملی به شمار می‌رود، برای ورود گردشگران ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: تاراج آنلاین خاک جزیره هرمز تهران سبزتر می شود | ساخت ۱۰ بوستان روستایی در استان تهران کلید خورد

مساحت این دشت از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار طی چند سال گذشته به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته و کاهش چشمگیر مساحت این دشت و کاهش تعداد گل‌های موجود و خطر انقراض این گل‌ها، مسئولان را ملزم کرد تا ورود گردشگران و مسافران به این دشت را ممنوع اعلام کنند.

خلاصه کلام اینکه حواستان به طبیعت و محیط‌زیست باشد و توصیه ما مثل مجری‌های تلویزیون این است که با گیاهان مهربان باشید و به جای درو کردن، فقط آنهایی را که مجاز هستند، بچینید تا این طبیعت برای فرزندانمان هم باقی بماند.

کد خبر 846747 برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم گیاهان و درختان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!