Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-07@09:44:40 GMT

پايش اختلالات ناشي از كمبود يد در نی ریز

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۶۵۴۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان آباده طشک، گفت: با توجه به برنامه یدسنجی نمک‌های مصرفی خانوار‌های شهری و روستایی در استان فارس ، در آباده طشک نیز، این طرح در حال اجراست.
مریم نجفی افزود: تاکنون نمک مصرفی ۸۰۰ خانوار روستایی در خانه‌های بهداشت یدسنجی شده و این طرح برای خانوار‌های شهری نیز، در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه «ید» ماده ای مغذی و موردنیاز برای زندگی است که باید به طور روزانه مصرف شود، تاکید کرد: مهم‌ترین نقش ید در بدن، شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئید در رشد تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز است.
نجفی با اشاره به اینکه هر فرد سالم روزانه ۱۵۰ میکروگرم به اندازه سر سوزن، ید نیاز دارد، هشدار داد: کمبود ید در دوران بارداری سبب سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب ماندگی ذهنی، جسمی، کری و لالی می‌شود.
این کارشناس واحد تغذیه ادامه داد: کاهش بهره هوشی و عقب ماندگی ذهنی، تاخیر و یا توقف رشد، کم کاری تیروئید و تاخیر در رشد اندام حرکتی، خستگی زودرس و کاهش کارایی از پیامد‌های کمبود ید است.
نجفی توضیح داد: بهترین منابع غذایی ید، غذا‌های دریایی هستند، اما به علت مصرف کم آن‌ها در رژیم غذایی ایرانی اغلب ید موردنیاز بدن تامین نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه باید در هنگام خرید نمک دقت کنیم که بر روی بسته، عنوان «نمک خوراکی تصفیه شده یددار» درج شده باشد، در پایان توصیه کرد: نمک‌های غیرتصفیه ناخالصی دارد که مصرف آن در درازمدت سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی، کلیوی و حتی برخی از سرطان‌ها می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نمک آباده طشک خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان به علت داشتن شمار بالای بیماران تالاسمی و هموفیلی نیاز به فرآورده‌های خونی فراوانی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آماده‌باش چین برای شراره‌های خورشیدی
  • پایش کیفیت آب لرستان در ۲۴ آزمایشگاه
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد
  • ثبت بیش از ۲۰۰ پایش از بازار مینوشهر
  • اسب‌های خراسان شمالی در پایتخت سوارکاری کشور خوش درخشیدند