Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-06@22:57:31 GMT

تذکر در خصوص بنای تاریخی «فرد شیشه»

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۶۸۵۹۰

به گزارش وانانیوز، 

 حسن خلیل آبادی در خصوص تخریب بنای تاریخی ملی موسوم به بنگاه فرد شیشه تذکر داد و گفت: بنای تاریخی ملی موسوم به «بنگاه فرد شیشه» و «یزدگرد» واقع در میدان شوش روبروی پمپ بنزین که قدمت آن به اواخر قاجار– اوایل پهلوی منتسب است، در تاریخ ۹۷.۹.۱۴ با شماره ۳۲۱۷۰ به صورت اضطراری توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شد تا بدین وسیله از تخریب آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در تاریخ ۹۷.۹.۳۰ (شب یلدا) نمای اصلی، بخشی از تزئینات، آجرکاری و طبقه دوم بنا در مجاورت خیابان ری توسط مالکان تخریب شده است.

وی ادامه داد: هرچند در بند ۳ اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، وظیفه حراست و حفاظت و مرمت آثار تاریخی بر عهده این سازمان است و شهرداریها در قبال آثار و بناهای تاریخی مسئولیت قانونی مستقیم ندارند اما بر اساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداریها تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی و مساجد بر عهده شهرداری قرار دارد؛ علاوه بر آن در بند ۷ از بخش ششم طرح جامع شهر تهران نیز به حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر تهران، شامل حفاظت از کلیه آثار ثبت شده و کلیه آثاری که در آینده ثبت خواهند شد، تأکید شده است و شهرداری ملزم به رعایت حریم مجموعه ثبت شده و ممانعت از هرگونه مداخله در عرصه آثار مذکور است.

بر اساس تذکر خلیل آبادی ماده ۵۵۸ فصل نهم قانون مجازات اسلامی بیان می کند هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود. لذا از متولیان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهردار تهران خواستارم در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع و انجام مراحل قانونی اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

 

منبع: وانا

کلیدواژه: شورای شهر تهران میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۶۸۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مهدی رحماندوست گفت: ۱۲ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان تاکستان واقع در روستا‌های عاشق حصار و قازان داغی به مساحت ۱۶ هزار متر مربع قلمع و قمع شد.

وی اضافه کرد: ۴۱ بنای غیرمجاز نیز متعلق به اراضی کشاورزی شهرستان قزوین به مساحت ۷۸ هزار متر مربع واقع در منطقه میانچال تخریب و قلع و قمع شده است.

این مسئول ادامه داد: مستحدثات تخریب شده شامل دیوارکشی، پی کنی، فنس کشی و ساخت بنا بوده که با حضور رییس و کارشناسان امور اراضی شهرستان تاکستان، نیرو‌های فراجا و عوامل راهداری اجرا شده است.

رحماندوست بر حفظ کاربری زراعی و باغی در اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: سودجویان زمین همواره در همه ایام به دنبال تغییر کاربری غیر مجاز کشاورزی هستند که نیرو‌های یگان حفاظت با هدف مقابله با این افراد به صورت شبانه روزی به گشت زنی در سطح استان اقدام می‌کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در راستای نظارت همگانی و برخورد با متخلفان موضوعاتی از قبیل ساخت و ساز غیرمجاز را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد