Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:28:29 GMT

لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات تهیه می شود

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۵۲۵۷

لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات تهیه می شود

تهران- ایرنا- معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: نادیده گرفتن حقوق حیوانات آسیب‌های زیادی را به زیست بوم انسان وارد کرده و می‌کند و این معاونت در حال تهیه لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات است.

به گزارش ایرنا از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، علی اکبر گرجی روز یکشنبه در نشست بررسی متن پیش‌نویس لایحه حقوق حیوانات که با حضور جمع گسترده‌ای از فعالان حقوق محیط زیست، کنشگران مدنی و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست برگزار شد، افزود: معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی اولین تنها نهادی نیست که به مسئله حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات ‌می‌پردازد اما تلاش ما در حیطه وظایف و اختیارات‌مان، این است تا در چهارچوب اصل 5٠ قانون اساسی اهتمام لازم را در این رابطه داشته باشیم‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: محیط زیست و حقوق حیوانات را نمی‌توان منفک و مجزا از آدمیان دانست. البته باید توجه داشت که حق رابطه‌ای دو طرفه و وضعیتی است که در یک سوی آن محق و در سوی دیگر مکلف وجود دارد.
گرجی تصریح کرد: نگاه به سنت‌ها، ارزش‌ها و باورهای ملی و  مذهبی‌سبب می‌شود تا در نظر گرفتن حقوق حیوانات را در سپهر اندیشه‌های حقوقی ایرانی شدنی بدانیم.
وی اضافه کرد: ضروری است به این موضوع توجه کنیم که با وجود سنت‌های دیرین چرا در حوزه حقوق حیوانات جزو ناقض‌ترین‌ها هستیم و مهمتر این است که چه باید بکنیم‎.
گرجی گفت: آنچه به عنوان جامعه حقوقی می‌توانیم انجام دهیم اصلاح نظام حقوقی است و یکی از مهمترین مباحث این است که نگاه به نظام حقوق حیوانات نشان می‌دهد با نوعی پراکندگی هنجاری روبرو هستیم‎.
معاون پیگیری اجرای قانون اساسی اظهارداشت: با همت همکاران و کارشناسان معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی تلاش شده است تا لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات تهیه شود.
اجتمام * ٣٢٢٩ * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي قانون اساسي گرجي حقوق حيوانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی درباره جزییات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار در دستور کار قرار گرفت.

در جریان بررسی ماده ۱ این لایحه، تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاداتی را مطرح کردند که به تصویب نرسید. ادامه بررسی این ماده و جزییات لایحه به جلسات بعدی مجلس موکول شد.

ماده ۱ گزارش کمیسیون اجتماعی در لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سورفتار به شرح زیر است:

«ماده ۱- تمامی زنانی که در قلمروی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران حضور یا سکونت داشته باشند، در برابر هرگونه آسیب ناشی از سوء رفتار فرد دیگری که به بدن، روان، حیثیت، حقوق و آزادی‌های قانونی آنان وارد گردد، از تدابیر پیشگیرانه، حمایتی و کیفری این قانون برخوردار می‌شوند.

تبصره ۱- تمامی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی موضوع این قانون باید مطابق اصل ۱۰ قانون اساسی با محوریت خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و مطابق اصل ۲۱ قانون اساسی، با رعایت موازین اسلامی و با ابتناء بر سیاست‌های کلی نظام در حوزه خانواده و به منظور ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او و حمایت از نقش مادری او صورت گیرد.

تبصره ۲- منظور از سوءرفتار، هرگونه فعل و ترک فعل مجرمانه‌ در این قانون یا قوانین لازم‌الاجرا در جمهوری اسلامی است که موجب آسیب‌های مذکور در این ماده شود.»

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند