Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@21:32:07 GMT

دولت تورم نقطه‌ به نقطه ۴۲ درصدی را پنهان کرد

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۸۳۲۲

به گزارش فارس، بانک مرکزی روز سوم و یا حداکثر پنجم هر ماه نرخ تورم را منتشر می‌کرد و این روند تا ماه گذشته ادامه داشت.

اما در ماه جاری گزارش نرخ تورم ماه قبل منتشر نشد و فقط گزارش مرکز آمار ایران اعلام شد. براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه 37.4 درصد و نرخ تورم میانگین 18 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یکی از رسانه‌ها خبر نرخ تورم بانک مرکزی را منتشر کرده است که با توجه به عدم تکذیب آن از سوی بانک مرکزی و از طرف دیگر انتشار خبر با جزئیات دقیق، صحت ارقام درج شده در این خبر قابل تایید است.

براساس این آمار نرخ تورم در آذر ماه امسال با 2.8 درصد افزایش به 21.2 درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد 2.4 درصدی به 42.3 درصد رسیده است.

به نظر می‌رسد علت اصلی حذف این خبر از روی سایت بانک مرکزی و یا به طور کلی عدم انتشار آن، عبور نرخ تورم نقطه به نقطه از مرز 40 درصد بوده است. 

مسئولان دولتی در طول 5 سال گذشته و به ویژه در دوره دولت یازدهم، بارها و بارها و در اغلب محافل اقتصادی از کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم و تورم نقطه به نقطه 45 درصدی در پایان دولت دهم صحبت صحبت می‌کردند. در آن سال‌ها رشد پایه پولی و تامین منابع مالی برای مسکن مهر به عنوان دلیل اصلی افزایش نرخ تورم عنوان می‌شد و دلیل نزولی شدن نرخ تورم هم انضباط مالی و پولی و توقف اعطای خط اعتباری مسکن مهر. آنقدر این گزاره تکرار می‌شد که همه خبرنگاران حاضر در این جلسات اطمینان داشتند یکی از نکاتی که مطرح خواهد شد نرخ تورم است.

مسئولان دولتی بانک مرکزی را مجبور به حذف و عدم انتشار گزارش نرخ تورم کردند. اما بد نیست مسئولان دولتی این را هم در نظر بگیرند که حذف این آمار، مساله‌ را حل نمی‌کند و مردم کاهش شدید قدرت خرید‌ خود در یک سال و نیم اخیر را به وضوح لمس کرده‌اند و اگر از مردم در کوچه و بازار بپرسید نرخ تورم چقدر است، یقینا ارقامی بسیار فراتر از آمار بانک مرکزی را هم مطرح می‌کنند.

در هر شرایطی اعلام نشدن آمار تورم بانک مرکزی از سوی خود این بانک و منابع رسمی چیزی فراتر از پاک کردن صورت مساله نیست و پاک کردن صورت مساله نیز اصل مشکل را پنهان نمی‌کند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۸۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟

آفتاب‌‌نیوز :

اخیر روزنامه هم میهن از شکستن رکورد تورم تاریخ انقلاب در دولت رئیسی خبر داده بود که بانک مرکزی در جوابیه ای به این گزارش آن را رد کرد اما ناخواسته اطلاعات جدیدی از ثبت رکورد تورم در دولت رئیسی افشا کرده است.

‏بانک مرکزی در بخشی از این گزارش نوشته بود:  «تورم نقطه به نقطه در ماه فروردین سال ۱۴۰۳، نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است».

‏ عبدالناصر همتی در واکنش به این گزارش بانک مرکزی نوشته است: از اطلاع رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲  ‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. 

‏وی افزود: این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

‏همتس نوشت: این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • شما یا نمیدانید یا میخواهید که ندانید!
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سرگیجه با آمار تورم
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟