Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ نشست تصمیم‌سازی در خصوص چگونگی استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در سازماندهی کودکان خیابانی شهر تهران با حضور دستگاه‌های اجرایی و مسئول در محل وزارت کشور برگزار شد.

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در این نشست، گفت: جلساتی پیش از این با حضور مسئولان اجرایی و تصمیم‌گیرنده در خصوص برنامه ریزی برای کودکان کار و خیابانی برگزار شده بود اما در این جلسه بحث بر سر این بود که چگونه از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌ نهاد استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نتوانیم ظرفیت‌های این تشکل‌های مردمی را به درستی مشخص کنیم، در روند کار با مشکلاتی روبرو خواهیم‌شد و در عین حال اجماع بر این است که تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در ساماندهی این حوزه به خوبی نقش ایفا کنند، کمک خوبی برای دولت باشند و کار را به صورت تخصصی و معقول انجام دهند.

میزان مداخله و حضور تشکل‌های مردمی را در ساماندهی کودکان خیابانی تعیین کنیم

اکبری افزود: تا کنون مسئولان وزارت کشور به دنبال این بودند که همکاری تشکل‌ها را در حوزه کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابانی افزایش دهند و با آغوش باز پذیرای همکاری آنها بودند. در عین حال در این جلسه به دنبال این هستیم که میزان مداخله و حضور تشکل‌های مردمی را در ساماندهی کودکان خیابانی تعیین کنیم و به این جمع‌بندی برسیم که چه خواسته‌هایی از این تشکل‌ها داریم.

 اکبری خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ها تشکل‌های فعال چه به صورت شبکه‌ای و چه به صورت فردی در این زمینه فعال هستند اما باید مشخص کنیم که این تشکل‌ها در چه ابعادی کار خواهندکرد، به همین دلیل این جلسه برای هماهنگی میان سازمان‌های اجرایی این حوزه برگزار می‌شود تا تصمیم واحدی گرفته و به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد داوطلب و آماده کار در این حوزه ابلاغ شود.

باید محیط را برای  گروه‌هایی که زمینه حضور کودکان در خیابان را فراهم می‌کنند، ناامن کنیم

معاون مشارکت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: باید تبلیغات لازم در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی انجام شود و فضا را علیه اندیشه نگهداری کودک در خیابان ایجاد کنیم، همچنین افکار عمومی را در این راستا که ماندن کودکان در خیابان خیانت به آنهاست، همراه کنیم. باید محیط را برای افراد یا گروه‌هایی که زمینه حضور کودکان در خیابان را فراهم می‌کنند، ناامن کنیم.

وی افزود: همزمان با اقدامات یاد شده، باید سازمان‌های مردم نهاد این حوزه را ساماندهی کنیم این درحالی است که شرایط جمع آوری کودکان خیابانی در میان افکار عمومی نیز با انجام این مراحل مشروعیت می‌یابد و البته با ساماندهی و نقش آفرینی سازمان‌های مردم نهاد هم حجم جمع‌آوری کودکان کاهش خواهدیافت چرا که کار اصلی حمایت و رسیدگی به کودکان از سوی سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست محبوبی معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، گفت: کار ویژه‌ای برای تهران در راستای ساماندهی کودکان خیابانی برای امسال تعیین کردیم و در مجموع جلسات و رایزنی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مداخله‌گری تشکل‌های مردم نهاد و مداخله مردمی را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: این دومین جلسه‌ای است که به این شکل درباره این موضوع برگزار می‌شود اما تا تکلیف سازمان‌های مردم نهاد مشخص نشود موضوع همکاری و مداخله آنها در موضوع ساماندهی کودکان خیابانی به نتیجه نخواهد رسید. شرایط را باید طوری مدیریت کنیم که هم سمن‌ها و هم افکار عمومی آمادگی همراهی و فعالیت در این عرصه را داشته باشند.

محبوبی با بیان اینکه در این زمینه کار فرهنگی انجام نشده است، گفت: باید در کنار تبلیغ، فضاسازی برای ایجاد زمینه فعالیت سمن‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه پروژه ساماندهی اتباع خارجی، ساماندهی کودکان خیابانی و بحث تبلیغات و فرهنگ سازی در حال پیگیری است. همه این پروژه‌ها در راستای هم هستند و همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای ساماندهی کودکان خیابانی بخشی از کار است که با تکمیل پروژه‌های دیگر به نتایج بهتر و کاملتری می‌رسد.

واگذاری تولیت کودکان خیابانی به فرمانداری

معاون سازمان امور اجتماعی تأکید کرد: سازمان‌های مسئول نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای عمل کنند چرا که به نتیجه مطلوب نخواهد رسید؛ بنابراین می‌توانیم تولیت این کار را به فرمانداری تهران واگذار کنیم و فرمانداری پیگیر مطالبات و برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد زیر نظر سازمان‌هایی مانند بهزیستی، شهرداری و ... باشد.

محبوبی پیشنهاد کرد: در جلسه بعدی در این باره، شهرداری، بهزیستی و فرمانداری لیست سازمان‌های مردم نهادی که با آنها همکاری می‌کنند، تجمیع کرده و مناطق هدف برای هر کدام از این سمن‌ها مشخص شود و در نهایت منابع و اعتبارات لازم از طریق فرمانداری تهران به سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص خواهد یافت.

وی اعلام کرد: زیرساخت لازم برای ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی کودکان ساماندهی شده، وجود دارد که می‌توان این پایگاه اطلاعاتی را در مرکز فوریت‌های تهران قرار داد تا سازمان‌های مردم نهاد بتوانند از این طریق استعلام‌های لازم را انجام دهد و کودکانی که پیش از این ساماندهی شده‌اند یا تحت پوشش قرار گرفته‌اند، به راحتی شناسایی شوند. 

در پایان این نشست اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی ضمن جمع بندی گفت: سیاست اصلی باید نبود کودک در خیابان باشد و در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم. اولویت با تبلیغات شهری و فرهنگ سازی است. در نهایت باید تهران منطقه بندی شود و شرایط و حدود فعالیت سازمان‌های مردم نهادی که اعلام آمادگی کرده‌اند، مشخص شود و ملاک ارزیابی کار سمن‌ها نیز نبودن کودک کار در خیابان خواهد‌بود.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا سمن کودکان خیابانی کار کودک وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ در نشست امروز شورای فرهنگی عمومی گیلان، اولویت‌های تاکید بر تقویت هرچه بیشتر سبک زندگی اسلامی - ایرانی با محوریت زیست عفیفانه، تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از کاهش نرخ زادآوری، بهره گیری مناسب از ظرفیت‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی برای تقویت امور فرهنگی، اجتماعی و دینی، تعمیق و ترویج آموزش‌های مرتبط با بنیان‌های فکری و رفتاری در قبال ارزش‌های اسلامی و انسانی و لزوم حمایت از روند تولید و توزیع محصولات فرهنگی با لحاظ فرهنگ بومی و محلی تصویب شد.

نماینده‌ی ولی فقیه در گیلان در این نشست تحلیلی از نقش گیلان به عنوان دروازه‌ی ورود و خروج کشور به اروپا ارایه کرد و مواجهه‌ی با فرهنگ منحط و بیگانه را از تهدیداتی دانست که تا امروز در بستر تاسی از آموزه‌های ناب شیعی و ارادات به مکتب اهل بیت توانسته هویت تاریخی مردم این دیار را حفظ کند.

آیت الله فلاحتی همچنین گردشگر پذیر بودن گیلان را از دیگر عواملی دانست که موجب شده زمینه‌ی رویارویی فرهنگ بومی استان با خرده فرهنگ‌های سایر مناطق ایران فراهم شود و این روند اگر به درستی پایش و نظارت نشود میتواند به بروز تهدیداتی درحوزه‌های اجتماعی و فرهنگی گیلان منجر شود.

امام جمعه‌ی رشت افزود: میهمان پذیر بودن مردم گیلان باعث شده تا زمینه‌ی افزایش روزافزون گردشگران از سراسر کشور به این استان فراهم آید.

وی در ادامه با قدردانی از تلاش‌های مستمر مجموع دستگاه‌های فرهنگی، نظارتی و انتظامی برای ترویج فرهنگ زیست عفیفانه با محوریت عفاف و حجاب و پیشگیری از بی مبالاتی‌های فرهنگی در جامعه ، اضافه کرد: تداوم این روند، در بستر بهره گیری از همراهی مردم می‌تواند مظاهر فرهنگ مخرب در روند رفتار‌های اجتماعی را به حاشیه رانده و زمینه‌ی حرکت به سوی تعالی را فراهم کند.

امیر حسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در سخنانی با تشریح اولویت‌های فرهنگی - اجتماعی استان، لزوم تاسی از نقشه‌ی مهندسی فرهنگی کشور را با لحاظ مولفه‌ها و برش‌های استانی خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عادلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در گیلان هم در این نشست از برگزاری اجتماع مردمی برای حمایت از عفاف و حجاب خبر داد و افزود: این همایش ۲۲ اردیبهشت ماه با دعوت از یک سخنران ملی در رشت برگزار خواهد شد. 

در ادامه‌ی این نشست، هر یک از اعضای شورای فرهنگ عمومی گیلان در سخنانی، با اشاره به عمده‌ترین تهدیدات فرهنگی و چالش‌های دیدگاهی نسل جدید، بر لزوم حفاظت از فرهنگ ملی و بومی و نحوه‌ی مواجهه و مقابله با فرهنگ مهاجم تاکید کرده و تقویت شاخص‌های ملی و دینی را در ایجاد مصونیت مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه، اثر بخش دانستند.

دیگر خبرها

  • درخواست بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد انگلیسی برای توقف توحش در رفح
  • ضرب الاجل یک ماهه به سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج برای ساماندهی قطعه هنرمندان
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • آغاز ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج