Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: درختان منطقه حفاظت شده ارسباران به‌عنوان یکی از چشم اندازهای طبیعی و گردشگری آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور، این روزها مورد طمع سودجویان قرار گرفته است.

در روزهای اخیر انتشار فیلم و عکس‌هایی از کامیون‌های حامل درختان قطع شده منسوب به جنگل‌های ارسباران در رسانه‌ها و فضای مجازی، حساسیت‌ها را برانگیخت و مسئولان مرتبط را وادار به بررسی و پیگیری این موضوع و پاسخگویی به افکارعمومی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمدرضا پورمحمدی»، استاندار آذربایجان شرقی در این باره گفت: در هفته‌های اخیر به‌دلیل افزایش چشمگیر قیمت چوب و ممنوعیت قطع درختان در شمال کشور برخی افراد نسبت به قطع درختان غیرمثمر در اراضی شخصی خود اقدام کرده‌اند و این موضوع منحصر به آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران نیست. هیچ اداره و نهاد دولتی حق صدور مجوز برای قطع درختان جنگلی را ندارد و تاکنون نیز در این استان چنین مجوزی صادر نشده و اجازه هیچ تعرضی به محدوده جنگل‌های ارسباران داده نمی‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی یادآورشد: بخشی از درختانی که در هفته‌های اخیر در منطقه ارسباران قطع شده‌اند، مربوط به اراضی واقع در مخزن سد خداآفرین هستند و شرکت آب منطقه‌ای استان به‌دلیل اینکه این اراضی بعد از آبگیری سد به زیر آب خواهد رفت مجوز قطع این درختان را صادر کرده است.

پورمحمدی با بیان اینکه نظارت کافی بر محدوده جنگلی منطقه ارسباران انجام می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون آیین‌نامه‌ای برای مشخص کردن چارچوب بهره‌ برداری از چوب درختان در زمین‌های شخصی و اراضی غیرجنگلی از سوی ادارات ذیربط در حال تدوین است.

«اکبر فتحی»، مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در پی بروز حساسیت‌های عمومی برای قطع درختان منطقه ارسباران با صدور بخشنامه‌ای، قطع هرگونه درخت وچوب‌آلات باغی اعم از مثمر و غیرمثمر در منطقه ارسباران را ممنوع اعلام کرد و گفت: قطع درختان در باغ‌ها و مستثنیات اشخاص برای اصلاح و احیا قانونی بوده و در راستای آن طرحی به‌نام زراعت چوب نیز وجود دارد که مورد تأیید سازمان‌های مربوطه است. فتحی با بیان اینکه در این روند احتمال قطع درختان جنگلی از سوی برخی افراد سودجو نیز وجود دارد، افزود: برای حفاظت از درختان و جنگل‌ها بزودی دستورالعمل قطع درختان مثمر، غیرمثمر، جنگلی و غیرجنگلی به‌صورت شفاف تهیه و به ادارات شهرستان‌های استان ابلاغ می‌شود. تاکنون شرایطی مانند امسال درخصوص قطع درختان منطقه به وجود نیامده بود و این اتفاق موجب شد تا شائبه قطع درختان جنگلی منطقه ارسباران به وجود بیاید.

«موسی خلیل اللهی»، دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز با بیان اینکه حمل هرگونه چوب، الوار و درخت به خارج از آذربایجان شرقی ممنوع است، گفت: قانون Law منع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی برای ممانعت از قطع درختان باغ‌ها نافذ است و یکی از مصادیق این قانون، قلع و قمع درختان منطقه ارسباران است.

خلیل اللهی با تأکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد حتی درختان باغ‌های ملک شخصی خود را قلع و قمع کند، افزود: به پلیس Police راه استان دستور داده شده تا از خروج هرگونه چوب، الوار و درخت به هر نحوی از استان ممانعت و خودروهای حامل درختان قطع شده را توقیف کند.هر فرد و شخصی در هر مقامی اگر از دستور قضایی در این زمینه سرپیچی کند با آن برخورد قضایی خواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

اعدام سرنوشت عامل قتل عام بی رحمانه زن و دختر 14 ماهه مشهدی+ عکس هشدار / یخبندان شدید در انتظار مردم ایران حمله تند مجری زن پرحاشیه به محسن رضایی / لطفا به ما رحم کنید دردسرهای یگانه دختری که پسر است / پسرها هنگامی که واقعیت را می فهمیدند مرا ترک می کردند گفتگو با شیر دختر تهرانی که 2 شبانه روز در ارتفاعات توچال زنده ماند / رام کردن گرگ ها مقصران حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات معرفی شدند تیمسار صاحب نام در مقابل طلبکارش بی خیال همسرش شد قباد وقتی فهمید باردارم آزمایش ژنتیک خواست / کتک های او باعث شد بچم در شکمم بمیرد شلیک های بی رحمانه زن سنگدل 6 سگ بیچاره به قتل رساند+ عکس شکوفه مرا در وارد منجلاب خودش کرد / نمی دانم به همسرم چه بگویم او بچه مرا در شکم دارد اعتراف رئیس‌جمهور به اقدام شیطانی با خدمتکارش!+عکس فرهاد و دوستانش به زن جوان در مقابل شوهرش تجاوز کردند / رازی که بعد از ازدواج لو رفت تجاوز به دختر روستایی به خاطر چیدن میوه از درخت همسایه! تجاوز پدر به دختر 13 ساله اش در انباری! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: فیلم قانون Law پلیس Police آذربایجان شرقی گردشگری طبیعی افزایش منطقه حفاظت شده عکس تهران فیلم خانواده قتل تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد دختر دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴

جهان تا پایان مارس ۲۰۲۴ شاهد رشد چشمگیر ظرفیت خورشیدی بود. در این میان بریتانیا با ظرفیت کل ۱۵.۸ گیگاوات در تمام تأسیسات خورشیدی خود سرآمد بود که این امر نشان‌دهنده افزایش ۵.۶ درصدی (۸۳۷ مگاوات) نسبت به مارس ۲۰۲۳ در این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ظرفیت کل خورشیدی جهان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه بریتانیا است که تنها در مارس سال جاری میزبان ۱۴ هزار و ۷۳۴ تأسیسات خورشیدی بود که ۶۳ مگاوات به ظرفیت کل خورشیدی آن افزود. این میزان بالاترین رقم برای سال جاری، اما کمتر از سطوح اولیه سال ۲۰۲۳ بود، با این وجود هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میانگین‌های موجود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ است.

در این سال‌ها میانگین تعداد نصب‌های ماهانه حدود سه‌هزار مورد بود، اما پس از کاهش شدید در آوریل ۲۰۲۰ به دلیل اقدامات قرنطینه کووید -۱۹، تأسیسات خورشیدی بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ دوباره به فاز عملیاتی بازگشت و از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، بنابراین تعداد این تأسیسات در آن طی ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. ۴۹ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۸ مگاوات از ظرفیت این تأسیسات خورشیدی از دسامبر ۲۰۲۳ توسط دو مزرعه خورشیدی عملیاتی تأمین می‌شود.

افزایش ظرفیت خورشیدی در بریتانیا

تأسیسات فتوولتائیک خورشیدی داخلی بریتانیا در حال حاضر ۳۰ درصد از کل ظرفیت خورشیدی کشور را تشکیل می‌دهد، اما این سهم در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در سطحی کمتر از ۲۵ درصد قرار داشت و به‌تازگی به دلیل افزایش تعداد این تأسیسات شاهد افزایش بوده است، به‌طوری‌که ۸۳ درصد از طرح‌های جدید در مارس ۲۰۲۴ برای نصب روی ساختمان‌های مسکونی از این نوع بود که بالغ بر ۴۷ مگاوات معادل ۷۵ درصد از ظرفیت جدید را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۲۴ تأسیسات جدید به این کشور اضافه شد. بریتانیا وجود ظرفیت جدید، در میان کشورهایی با بیشترین استفاده از انرژی خورشیدی در رتبه پنجم بالاترین رکوردها قرار دارد که دلیل آن اندازه کوچک اکثر تأسیسات جدید است.

کد خبر 750756

دیگر خبرها

  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی