Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:35:33 GMT

نمایشگاهی برای گریز از درد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۰۵۱۴۴

نمایشگاهی برای گریز از درد

نمایشگاه آثار الیانا شمس لنگرودی با نام «تو هم می‌بینی همونی که من می‌بینم؟» ۱۴ دی‌ ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد شمس لنگرودی ـ شاعر و بازیگر که اخیرا هم به فعالیت‌هایی در زمینه موسیقی مشغول است ـ درباره نمایشگاه آثار دخترش که از ۱۴ تا ۱۹ دی‌ماه در گالری «آس» برگزار می‌شود، نوشته است:

«نوشتن درباره کارهای الیانا هم سخت است، هم آسان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسان است چون از زیر و بم کارهایش مطلعم؛ دشوار است چون نمی‌دانم چقدر عواطف شخصی من ممکن است در درک و دیدم دخیل باشد. 

در شروع کار الیانا من تقریبا هرگز دخالتی نداشتم؛ هرگز با هم از زیبایی شناسی خاصی صحبت نکرده بودیم؛ و مهم‌تر اینکه من هرگز نمی‌دانستم که الیانا در ذهنش در تدارک کاری هنری است. پس از آنکه او شروع به کار کرد من متوجه علاقه او شدم و کارش را که دیدم در همان لحظه اول شگفت زده شدم؛ البته نه از قدرت و خلاقیت او بلکه از همانندی‌های عجیب زیبایی شناسانه کارهای من و او.

من در شروع کار شعریم تلخ‌بین بودم و اشعارم تیره‌گون بود. بعدها بود که به دلایل عدیده راهم عوض شد و تحت تاثیر درک حافظ از زندگی رویکردی پذیرا و خوشخویانه نسبت به زندگی پیدا کردم. تغییر درکم به تغییر زیبایی شناسی من کمک کرد و پس از آن بود که طنز و سوررئال و سهل‌نمائی در شعرهایم راه پیدا کرد. من و الیانا هرگز در این موارد با هم حرفی نزده بودیم، حیرت من از دیدن کارهای او از همین زاویه بود؛ از این زاویه که می‌دیدم شوخی‌ها و شیطنت‌های سوررئالیستی و رنگ‌های شاد که حکایت از ارزش‌گذاری به زندگی دارد چه فراوان در کارهایش موج می‌زند؛ سوررئالیسمی رنگین و شیطنت بار به گونه‌ای که انگار بر حجمی از فاجعه رنگ پاشیده باشی. 

چیزی که در کارهای الیانا به این وضع زیبایی‌شناختی کمک می‌کند، در کنار هم نهادن غول‌ها در کنار موجوداتی کوچک است که به اثر، معصومیتی کودکانه می‌بخشد. در کار او فیل غول معصومی است که بر چهارپایه بچه‌ها می‌نشیند. اردک از باران به چتری پناه می‌برد که ابر همزاد اوست. فضانوردان از اعماقِ آسمانی سرنگون شده، از اعماق زمین، به زمینی نامطمئن صعود می‌کنند که ماشین‌هایش بر سطحی لغزنده قرار دارند.

به نظر می‌رسد که هنر در نظر الیانا بازی زیبایی‌شناسنانه لذت بخشی برای دست انداختن بی معنایی زندگی است. کیفیت کار را دیگران باید بگویند اما فلسفه کارهایش به گمانم همین است.

این نمایشگاه، بعد از سه نمایشگاه گروهی در نیویورک، لس انجلس، واشنگتن دی‌سی، و ایران، نخستین نمایشگاه فردی اوست که امیدواریم برای مخاطبانش، طنینی برای گریز از درد باشد؛ دردی بی‌تسکین، بی‌شکوه.»

نمایشگاه آثار الیانا شمس لنگرودی ۱۴ تا ۱۹ دی‌ ماه در گالری آس به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی شماره ۱۸۳۱ برقرار است؛ علاقه‌مندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۴ به این گالری مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شمس لنگرودي نمایشگاه هنري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات

به گزارش قدس خراسان، هاشم طلائیان هنرمند بجستانی که به دعوت کشور امارات در این رویداد شرکت کرده است دو اثر قرآنی‌اش را که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود را با هماهنگی موزه حرم مطهر رضوی، در این نمایشگاه جهانی به معرض دید عموم هنرمندان و مردم جهان قرار داده است.

این دو اثر که ابعاد هر کدام ۸۰ در ۱۲۰ است مشتمل بر آیات شریف آیت الکرسی و سوره مبارک وضحی است.

یکی از این آثار در اوصاف شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی است که طلائیان در گذشته آن را به موزه حرم مطهر اهدا کرده است.

هنرمندان خارجی با این دقت و حوصله به آثار هنرمند ایرانی، نگاه می‌کنند و این همه پیچیدگی و ظرافت و رنگ بندی برایشان جای تعجب دارد.

نکته قابل توجه اینکه آثار این هنرمند ایرانی سبب گرایش به قرآن یک هنرمند آلمانی بعد از دیدن آثار هاشم طلائیان در نمایشگاه جهانی هنر امارات شده است.

دیگر خبرها

  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند