Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:29:42 GMT

زخمی که از آدمی به حیات وحش می رسد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۰۵۲۷۷

زخمی که از آدمی به حیات وحش می رسد

شاهرود- ایرنا- شهرستان شاهرود در استان سمنان مهمترین زیستگاه های حیات وحش کشور را به خود اختصاص داده، در چندسال گذشته به دلایل گوناگون از جمله عوامل انسانی شاهد تهدیدهای بسیاری در حوزه محیط زیست است.

به گزارش ایرنا، شاهرود یکی از بزرگترین شهرستان های ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و دارا بودن شرایط اقلیمی گوناگون همواره مورد توجه طبیعت دوستان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنوع اقلیمی در این شهرستان سبب شده تا مأمنی برای گونه های مهم و نادر گیاهی و جانوری باشد. از درختان اورس و سرخدار و نیز خرس قهوه ای در جنگل های شمالی تا یوزپلنگ و گورخر آسیایی و همچنین زاغ بور در عرصه های جنوبی شهرستان، این ها فقط نمونه هایی هستند که در بین مردم بیشتر شناخته شده اند.
شاهرود همچنین میزبان بزرگترین ذخیره گاه زیستکره ایران و دومین در دنیا است. به این ویژگی ها باید وجود مردمی را نیز اضافه کرد که همیشه در حفظ محیط زیست در کشور پیشگام بوده و توجه به این امر یکی از دغدغه های اصلی آنان است.
در شهرستان شاهرود به جز نهادهای متولی همچون اداره های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری، سمن های محیطی زیستی و مردم عادی نسبت به پاسداشت از طبیعت توجه جدی دارند.
با این حال، در کمال تأسف در چند سال گذشته عامل انسان به روش های گوناگون، به جای کمک به حفظ بقا، به تهدیدی برای حیات این گونه ها تبدیل شده است.
وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و 750 هزارهکتار و 2 میلیون 300 هزار هکتار است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
در این گزارش فقط به بخشی از مهم ترین این چالش ها در حوزه حیات وحش اشاره می شود.

** از تصادف های جاده ای تا طرح انتقال گورخر
یکی از مهمترین تهدید های منطقه توران، خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است. در این میان، گرچه نقش بلایای طبیعی همچون خشکسالی غیر قابل انکار است، اما نمی توان از عوامل خطرساز انسانی نیز چشم پوشی کرد. در 16 سال گذشته بیش از 42 قلاده یوزپلنگ در کشور تلف شده که علت مرگ 70 درصد آنان تصادفات جاده ای بوده است. طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در هفت استان کشور در حال اجراست، اما شاید بتوان حصارکشی جاده عباس آباد را مهمترین اقدام در حوزه شهرستان های شاهرود و میامی برشمرد.
جاده عباس آباد میامی به سمت مشهد، یکی از پرخطرترین جاده های کشور است. سالانه در این مسیر حوادث بسیاری برای مسافران رخ می دهد و گویا حیات وحش منطقه نیز از این تصادفات بی نصیب نمانده اند. در 10 سال گذشته بیش از هشت قلاده یوزپلنگ در این جاده بر اثر برخورد با خودروها تلف شده اند.
تابستان امسال بود که یک قلاده یوز نر 9 ماهه بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در جاده میامی- مشهد ابتدا دچار ضایعه نخاعی و پس از انتقال به تهران تلف شد.
قرار است در بخشی از طرح حفاظت از یوز که اجرای آن به تازگی آغاز شده، هرطرف جاده به طول حدود پنج کیلومتر حصار کشی شود اما تا زمان اجرایی شدن طرح های تکمیلی همچون زیرگذر سبز، این طرح نمی تواند به هدف اصلی خود دست یابد.
طرح دیگری نیز چندی پیش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اجرا شد که طی آن بر اثر خطای انسانی پنج رأس گورخر آسیایی تلف شدند. این اشتباه که در جریان انتقال 10 رأس گورخر از پارک ملی توران به پارک ملی کویر گرمسار رخ داد، منجر به برکناری یکی از معاونان این اداره کل شد.

** شکار بی رویه، تهدیدی برای حیات وحش شمال شاهرود
شمال شهرستان شاهرود هم از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است تا جایی که در این محدوده چندین منطقه همچون جنگل ابر، تپال و خوش ییلاق زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
با این حال شکار حیوانات یکی از مهم ترین دلایل تهدید حیات وحش ساکن در دامنه های جنوبی البرز شرقی است. موضوع قابل تأملی که این روزها بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته، شکاری است که به صورت مجاز در برخی از مناطق شمالی شهرستان شاهرود رخ می دهد. این مساله اعتراض های گوناگونی را در بین ساکنان آن مناطق در بر داشته است.
به گفته مردم در هفته های گذشته تعداد خودروهای شکارچیانی که با پلاک های غیربومی وارد شهرها و روستاهای شمال شاهرود می شوند، افزایش یافته است.
یکی از اهالی شهر مجن در این باره به ایرنا گفت: شکارچیان زیادی از استان های همجوار با مجوز وارد منطقه می شوند اما بیش از حد در حال شکار پرندگان هستند تا جایی که زنگ خطر انقراض آن ها به صدا درآمده است.
شهرام حمامی افزود: آن ها برای شکار کبک و تیهو مجوز دارند، اما خرگوش، کبوتر و پرندگان دیگر هم شکار می کنند، آن ها حتی به بخش هایی از مجن که شکار ممنوع است وارد می شوند.
وی با اشاره به ورود بدون اجازه برخی از این شکارچیان به مزارع، اظهار داشت: صدای تفنگ شکارچیان دام ها را آزار می دهد، همچنین بیشتر باغ ها دارای استخر ذخیره آب است که در صورت برخورد گلوله ممکن است به آن ها خسارت وارد شود.

**اعتراض مردمی به حضور شکارچیان
این شهروند مجنی یادآور شد: با توجه به فصل سرما و حضور نداشتن باغداران، برخی از شکارچیان وارد باغ ها شده و از خانه باغ ها استفاده می کنند و یا هیزم ها را آتش می زنند.
مردم شهر مجن هفته گذشته با امضای نامه ای خطاب به رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود، نسبت به صدور بی رویه مجوز شکار برای شکارچیان غیر بومی اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شدند.
آن ها همچنین خودشان وارد عمل شده و سه هفته متوالی است که روزهای پنجشنبه و جمعه، در ابتدای جاده مجن حضور یافته و خودروهای شکارچیان با پلاک های غیربومی را راه نمی دهند.
گفتنی است صدای این اعتراض ها علاوه بر شهر مجن، در دیگر روستاهای بخش بسطام در شمال شهرستان شاهرود نیز شنیده می شود.
بخشدار بسطام در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه در تلاش برای محدود کردن حضور شکارچیان در منطقه است، افزود: این موضوع را باید اداره محیط زیست پیگیری کند اما بخشداری هم نسبت به اعتراض های مردمی بی توجه نیست.
علی باقری تأکید کرد: حضور بدون اجازه شکارچیان در ملک شخصی مردم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و با متخلفان برخورد می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود اما در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه همه این شکارچیان با مجوز در منطقه به شکار اقدام می کنند، افزود: چنین قانونی وجود ندارد که به اهالی دیگر استان ها مجوزی برای شکار داده نشود.
علی اکبر قربانلو همچنین درپاسخ به پرسشی درباره اقدامات اداره حفاظت محیط زیست نسبت به حضور بی رویه شکارچیان، اظهار داشت: این را باید از اداره کل و کسی که به آن ها مجوز داده است سوال کنید.

** معدن بوکسیت، عامل فرار حیوانات از شاهوار
از سوی دیگر، یکی از عوارض فعالیت معدن بوکسیت تاش در کوه شاهوار فراری دادن حیوانات از زیستگاه خود به سمت جاده و مناطق پایین دست است که حیات آن ها را در معرض خطر قرار می دهد. به این موضوع باید حضور شکارچیانی را که به بهانه معدن پایشان به این منطقه باز شده، اضافه کرد.
دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه شاهوار به دلیل دارا بودن پهنه وسیع یکی از زیستگاه های ارزشمند شهرستان است، افزود: شکارچیان به دلیل عظمت و ارتفاع این کوه کمتر توانسته بودند آسیب جدی به حیات وحش وارد کنند اما فعالیت این معدن و ایجاد جاده دسترسی تا ارتفاع بیش از سه هزار و 500 متری راه را برای حضور شکارچیان به این کوهستان بکر باز کرده است.
امیرحسین ولیان اظهار داشت: شاهوار یکی از معدود زیستگاه هایی است که پلنگ، خرس، گرگ، بزکوهی و قوچ را با هم دارد اما معدن کاری و سر و صدای انفجارهای آن باعث شده حیات وحش از این منطقه متواری شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از شکارچیان از یکی از استان های همسایه با کامیون وارد منطقه می شوند، خیلی راحت به زیستگاه حیات وحش دسترسی داشته و با فاصله بسیار اندک نسبت به حیوانات آن ها را شکار می کنند و همان جا بار کامیون کرده و به شهر خود می برند.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه شکارچیان می دانند چگونه عمل کنند که با محیط بانان برخوردی نداشته باشند، افزود: ای کاش اداره حفاظت محیط زیست در ابتدای جاده یک ایست بازرسی گذاشته و خودروها را از نظر حمل سلاح، شکارچی و لاشه حیوانات بررسی می کرد؛ شاید با این کار صدها رأس حیوان بی زبان قتل عام نمی شدند.
ولیان اضافه کرد: البته آن ها دلایل خود را دارند و می گویند بودجه و نیروی کافی ندارند اما من تعجب می کنم چگونه وقتی سازمان حفاظت محیط زیست با وجود چنین معدنی موافقت می کند، نباید در قبال آن به فکر نیرو و امکانات باشد، امکاناتی که دست کم بتواند بر روی شکار غیرمجاز کنترلی داشته باشد.
وی با اشاره به تلف شدن 6 رأس خرس قهوه ای در سال جاری در دامنه شاهوار، تصریح کرد: این حیوانات به دلیل معدنکاوی از زیستگاه طبیعی خود رانده شده و به دلایلی همچون برخورد با خودروها کشته شدند، اما اداره حفاظت محیط زیست شاهرود راجع به این اتفاق علیه معدن اعلام جرم نمی کند.
دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شهرستان شاهرود با اشاره به تلف شدن پنج رأس گورخر در پارک ملی توران هم اشاره کرد و گفت: در این حادثه کمترین توقع مردم این بود که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان استعفا بدهد .
ولیان همچنین آموزش و فرهنگ سازی را بهترین راه برای مقابله با شکار بی رویه دانست و گفت: پیشتر از برخورد فیزیکی باید برای پیشگیری از این روند، فرهنگ سازی انجام دهیم و در این راستا گامی هم توسط مردم برداشته شده که همانا راه اندازی مدارس طبیعت است.
حال با وجود تهدیدات جدی که علیه حیات وحش در این منطقه وجود دارد، وقت آن رسیده است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی این موضوع برای حل مشکلات موجود راه چاره ای بیابد.
گرچه عوامل طبیعی همچون خشکسالی های پیاپی و کمبود آب وعلوفه زندگی حیوانات را به ویژه در منطقه بیارجمند با چالش اساسی روبرو کرده اما دست کم می توان از بروز خطاهای انسانی جلوگیری کرد. باید همواره به این نکته توجه داشت که حیات انسان ها، حیوانات و گیاهان به هم گره خورده و ایجاد اخلال در هر یک از بخش های زنجیره، زندگی همه ما را با مشکلات جدی روبرو می کند.
7359/6167/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست شكار حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۵۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان لرستان از دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیر مجا‌ز در شهرستان پلدختر خبر داد.   محمد صالحی گفت: در پی گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در سطح حوزه استحفاظی شهرستان پلدختر به دو گروه شکارچی غیر مجاز برخورد کردند که پس از شناسایی این متخلفان و در یک عملیات تعقیب و گریز موفق به دستگیری آن ها شدند. 

وی افزود: از گروه صیادان غیرمجاز ١٠٠ قطعه ماهی رودخانه ای به همراه نه عدد تور و قلاب ماهیگیری کشف و ضبط شد.   فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان لرستان ادامه داد: اداوت گروه شکارچیان نیز  کشف و ضبط شد.   صالحی تصریح کرد: پس از تشکیل پرونده متخلفان به منظور انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع و با دستور مقام قضایی روانه بازداشتگاه شدند.

وی از هم استانی ها و نیز هموطنان عزیز خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی با سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس گیرند تا در اسرع وقت نسبت به آن رسیدگی شود.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود