Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:04:06 GMT

علت عدم رويش مو در برخي قسمت هاي بدن چيست

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۰۵۵۴۶

علت عدم رويش مو در برخي قسمت هاي بدن چيست

خبرگزاري آريا - يافته‌هاي جديد پژوهشگران درباره‌ي علت عدم رشد مو در مناطقي از پوست، مي‌تواند به طراحي روش‌هاي درمان ريزش مو بينجامد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از زوم لايت، موهاي انسان حقيقتا عجيب‌اند. درمقايسه با ديگر پستانداران، انسان قطعا برهنه است و موهاي ريزي که ما داريم کاملا پراکنده‌اند.
عجيب‌ترين مناطق پوست ما شايد کف دست و کف پاهايمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوست صاف و بدون موي اين مناطق موجب تمايز انسان از ديگر پستانداراني نظير خرگوش‌ها و خرس‌هاي قطبي که موهايشان به اين مناطق هم کشيده شده است، مي‌شود.
علت اين امر تاکنون يک معما بوده است اما پژوهشگران اخيرا تفسيري براي اينکه چرا برخي از قسمت‌هاي بدن انسان مو دارد و برخي قسمت‌ها مو ندارد، پيدا کرده‌اند.
در مطالعه‌ جديدي که روي موش‌ها انجام شده است، يک مسير مولکولي مهم کشف شده که موجب مي‌شود کف دست و پاي ما اين‌چنين صاف و بدون مو باشد.
اين تفسير حول يک مولکول پيام‌رسان کوچک به نام پروتئين Wnt مي‌چرخد. اين پروتئين، اطلاعاتي را درباره‌ي زمان آغاز، فاصله و رشد موهاي بدن بين سلول‌هاي بدن انتقال مي‌دهد. سارا ميلار، متخصص پوست از دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويد:
ما مي‌دانيم که سيگنال‌دهي پروتئين Wnt براي توسعه‌ي فوليکول‌هاي مو حياتي است و مهار آن موجب ايجاد پوستي بدون مو مي‌شود و فعال کردن آن موجب رويش موهاي بيشتري در پوست مي‌شود.
در اين مطالعه ما نشان داديم که پوستِ مناطق بدون مو، به‌طور طبيعي مهارکننده‌اي را توليد مي‌کند که مانع از انجام عمل Wnt مي‌شود.
اين مهارکننده، پروتئيني است که Dickkopf 2 يا DKK2 نام دارد و وقتي پژوهشگران آن را به‌طور کامل از موش‌ها جدا کردند، اتفاق عجيبي رخ داد.
درحالي‌که رويش مو در تمام مناطق درست پوست موش‌هاي جهش‌يافته آغاز شد، در مناطقي که به‌طور طبيعي فاقد مو بود نيز موهايي شروع به روييدن کردند.
در موش‌هاي طبيعي، ناحيه‌ کف پا بدون مو بود اما در تمام 40 موش جهش‌يافته در تمام نقاط پوست فوليکول‌هاي موي بالغ ايجاد شد. حتي زماني‌که اين موها کنده شدند، دوباره به همان شکل موهاي طبيعي رشد کردند.
هنگامي که پژوهشگران خرگوش‌ها را مورد بررسي قرار دادند، فرايند مشابهي را مشاهده کردند. مانند خرس‌هاي قطبي، خرگوش‌ها هم داراي موهايي در کف پاهايشان هستند که احتمالا از آن‌ها دربرابر آسيب ناشي از سرما و برف محافظت کرده و انگشتانشان را گرم نگه مي‌دارد.
در اين مورد نيز به‌نظر مي‌رسيد که DKK2 نقش داشته باشد. درپوست کف پاي خرگوش‌ها، DKK22 به ميزان زيادي بيان نمي‌شود و اين امر احتمالا علت رشد مو در اين نواحي است.
ميلار و همکارانش درباره‌ اينکه چرا چنين چيزي اتفاق مي‌افتد، تصور مي‌کنند که وجود يا عدم DKK2 احتمالا مبتني بر مزاياي تکاملي باشد. به‌عنوان مثال، در حالي‌که خرگوش‌ها و خرس‌هاي قطبي براي بقا ممکن است نياز به وجود مو در کف دست و پا داشته باشند، اگر موهاي انسان روي تمام بخش‌هاي دست و پا وجود داشت، احتمالا تا اندازه‌اي موجب سخت‌تر شدن زندگي او مي‌شد.
اين نتايج غيرمنتظره بود. هنگام آغاز مطالعه، پژوهشگران تصور مي‌کردند که DKK2 احتمالا مسئول الگوي فوليکول‌هاي مويي است که روي بدن مي‌رويند اما يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهند که اين نقش کاملا برعکس است.
پژوهشگران اکنون بر اين باورند که حضور DKK2 مسئول بي‌مو نگاه‌داشتن بخشي‌هايي از بدن است بنابراين در شرايط خاصي که اين مهارکننده موجود نباشد، مسير سيگنال‌دهي Wnt به خودش واگذار مي‌شود و سلول‌هاي بنيادي مخصوصي به نامبتا‌کاتنين (β-cateninn) را فعال مي‌کند و موجب مي‌شود فوليکول‌هاي مو در مناطقي که نبايد، توسعه پيدا کنند.
البته در اين نقطه، هنوز آشکار نيست که دقيقا چرا انسان‌ها داراي کف دست و پاي بدون مو هستند؛ اما فرضيه‌هايي موجود است.
برخي مي‌گويند اين امر مي‌تواند با انتخاب جنسي ارتباط داشته باشد؛ برخي ديگر آن را مرتبط با تنظيم حرارت مي‌دانند: وقتي که ما از جنگل‌ها به مناطق گرم ساوانا حرکت کرديم، در حالي‌که افرادي هم فکر مي‌کنند که اين برهنگي از ما دربرابر انگل‌هاي خارجي نظير شپش‌ها و ديگر حشرات مزاحم محافظت مي‌کند. حتي عده‌اي معتقدند که هيچ مزيت تکاملي در اين مورد وجود ندارد و اين فقط يک صفتي است که به‌طور تصادفي همراه انسان شده است.
قطع‌نظر از اينکه کدام تفسير مي‌تواند درست باشد، اگر يافته‌هاي جديد درمورد انسان مصداق داشته باشد، به اين معناست که فقط با يک تغيير ژنتيکي کوچک ما مي‌توانيم در مناطق کف پاها و دستانمان مو داشته باشيم و به‌همين ترتيب، پژوهشگران اميدوارند که روزي پژوهش آن‌ها بتواند راهي براي مهار يا تشويق رشد موهاي بدن پيدا کند. اين روش از درمان مي‌تواند در مباحث مختلف سلامتي بسيار مهم باشد از جمله درمان طاسي سر الگوي مردانه و کمک کردن به درمان بيماران داراي سوختگي و بيماران داراي مشکلات پوستي نظير پسوريازيس. ميلار مي‌گويد:
درحالي‌که پژوهش‌هاي بيشتري نياز است تا درک ما از اين مسير بيشتر شود، نتايج نشان مي‌دهد درمان‌هايي که بتوانند موجب کاهش سطوح سيگنال‌دهي Wnt/بتاکاتنين در پوست شوند، احتمالا مي‌توانند به مهار رشد موهاي ناخواسته و درمان برخي از تومورهاي پوستي کمک کنند. همچنين اگر تحويل اين پروتئين به‌صورت محدود، ايمن و به روشي کنترل‌شده انجام گيرد، عواملي که موجب فعال‌سازي سيگنال‌دهي Wnt مي‌شوند، ممکن است براي تحريک رشد مو در فوليکلول‌هاي خاموش در بيماري‌هايي نظير طاسي سر الگوي مردانه مورد استفاده قرار گيرند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ عیسی روشن قلب با اشاره به اجرای طرح برخورد با قاچاق و حمایت از کالا‌ها و محصولات تولید داخل کشور گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید فیض‌اللهی رودبار در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۷۰۰ کیلوگرم گردوی خارجی قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی افزود: کارشناسان ارزش این گردو‌های قاچاق را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.
فرمانده انتظامی رودبار گفت : متهم ۳۹ ساله که کالای قاچاق را از یکی از استان‌های غربی کشور به رشت حمل می‌کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • (ویدئو) این داوطلبان با ماشین ارتش به کنکور رفتند
  • چسب مو چیست و چه کاربردهایی در حالت دهندگی مو دارد ؟
  • خواص جکوزی برای پوست
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • راه‌یابی دو عضو برتر ادبی استان گلستان به باشگاه کشوری استعدادهای برتر "قاف"
  • اتهام جالب به آرتتا: موهایت رنگ است!