Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پوريا ناظمي / روزنامه نگار علم - من مي دانم که در بسياري از موارد انجام چنين گفتگوهايي به هزار و يک دليل ممکن نيست. گاهي تنها مجريان گفتگو ناچارند همين عنوان را داشته باشند «مجري» و تنها به اجرا و بازگويي متن‌هاي از پيش تعيين شده بپردازند. کاري که از يک نوار صوتي هم بر مي آيد. اما مي‌توان در اين موارد اين انتظار اندک را داشت که حداقل اين روند را به نام حرفه‌اي گري به مخاطب خود نفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کساني هستند که هنوز حرف شما را باور مي کنند و ممکن است گمان کنند وظيفه رسانه همين است و کار گفتگو کننده به همين سطح محدود مي‌شود. بياييد قانون وضع نکنيم و تمام سنگ بناي حرفه‌اي مهم و تحت فشار را نابود نکنيم.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| داستان توييت محسن رضايي و حاشيه‌هاي آن به نظرم از چند نظر مهم است. بخشي از آن به محتواي آن و تاريخ يکي از مهم‌ترين رويدادهاي معاصر ما بر مي‌گردد.
به عملياتي که در ميان عمليات جنگ هشت ساله، بيشترين قرباني را گرفت. درباره اين بخش از داستان کساني که با تاريخ جنگ آشنا هستند حتما سخن گفته و بيشتر نيز مي‌گويند.
ماهيت رسانه اجتماعي
بخش دوم تغيير ماهيت رسانه‌ها و اثرگذاري آن‌ها است. اينکه توييتي در فضاي مجازي چنان موجي ايجاد ميکند که رسانه ملي بايد وقت مفصلي را براي نوعي توجيه آن اختصاص دهد. در دنياي امروز اين موضوع تازه و جديدي نيست. بخش عمده‌اي از مواضع سياسي رسمي اين روزها از طريق همين شبکه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود و بخش بزرگي از زمان رسانه‌هاي جريان اصلي به دنبال کردن محتوايي صرف مي‌شود که افراد سرشناس يا مسئول در فضاهاي مجازي منتشر مي‌کنند؛ اما اين اتفاق در ايران به اين دليل قابل بررسي و اهميت است که به ياد بياوريم علي‌رغم حضور بخش بزرگي از مسؤولين کشور در فضاي توييتر، اين رسانه اجتماعي براي استفاده عموم مسدود و طبيعتاً دسترسي به آن مي‌تواند اگر نه جرم که حداقل دور زدن قانون تلقي شود. شايد اين يک بام و دو هوايي نماد و نشانه‌اي از نوعي نامعلوم بودن يا متناقض بودن تصوير و تصور سياست‌گذاران از مقوله رسانه‌هاي اجتماعي باشد و در نهايت نشانه‌اي از ناآشنايي با نحوه زيست در آستانه قرن تازه خورشيدي.
توييتي در توجيه نحوه مصاحبه
بخش بسيار مهم ديگر اين برنامه اما بازتاب و تکرار ايده اشتباه و ناروايي از سوي مجري اين برنامه است. آقاي رضا رشيدپور مجري اين برنامه – احتمالا در پاسخ به برخي از انتقادها به نحوه پرسش و پاسخي که با آقايان رضايي و سليماني انجام داده است – و البته در همان رسانه مسدود توييتر نوشته اند:
«من فقط يک مجري ساده تلويزيون هستم که تلاش مي کنم برنامه‌ام را در اندازه امکان حرفه‌اي و متفاوت پيش ببرم. رسالت من مناظره کردن نيست. مجري فقط بايد پرسش را مطرح کند. پاسخ را بشنود و قضاوت را به مخاطب بسپارد. ممنونم که با همه نواقصي که دارم همراهيم مي کنيد.»
درباره متفاوت بودن نمي‌دانم منظور ايشان چيست و چه ارزشي در متفاوت بودن است و اصولا از تفاوت با چه حرف مي‌زنيم. گاهي اوقات تفاوت داشتن کار درستي است و معمولا بر اساس ابتکار و نوآوري و برپايه اصول پيشين ايجاد مي‌شود وگرنه مي‌توان مثلا در مصاحبه با وزير اقتصاد در باره نرخ دلار، لباس زرافه به تن کرد و به گفتگوي چالشي نشست. اين کار حتما متفاوت است اما اگر هدفتان برنامه کودک بر اساس شخصيت شناخته شده آن عروسک نباشد، حتما کار اشتباهي است.
مخاطب قضاوت خود را خواهد کرد
بخشي که من متوجه مي‌شوم و حداقل بر اساس سواد و تجربه‌ام شوخي خطرناکي است اين جمله است: «مجري فقط بايد پرسش را مطرح کند. پاسخ را بشنود و قضاوت را به مخاطب بسپارد.»
واقعا از تکرار شنيدن اين جمله غلط، گمراه کننده و خنده‌دار دل آشوبه مي‌گيرم. البته اين گفته تنها مختص آقاي رشيد پور نيست و بسياري از مجريان برنامه‌هاي به قول صدا و سيما گفتگو محور در پاسخ به نقدها چنين جمله‌اي را به زبان مي‌آورند.
من فرض را بر اين مي‌گذارم که آقاي رشيدپور و بسياري از همکاران ايشان که اين دفاع را مي‌کنند خود را در احتمالا در رده ژورناليست‌هاي مصاحبه‌گر مي‌دانند و نه مامور تبليغات يا مسئول روابط عمومي ميهمان محترم.
بياييد از انتهاي اين جمله شروع کنيم. اينکه قضاوت را به مخاطب مي‌سپاريم. انگار مجري لطف مي‌کند و به من و شما اجازه قضاوت مي‌دهد، مگر چنين حقي هيچ وقت از ما گرفته شده بود که اکنون آن را به ما بر مي گردانيد. معلوم است که قضاوت بر عهده من و ديگر مخاطبان است. اصولا تمام هدف گزارشگري که بنام گزارشگري مستند محور شناخته مي‌شود اين است که داده‌هايي دقيق و تا حد امکان درست را در اختيار مخاطب قرار دهد تا او بتواند قضاوت بهتري کند. براي اين کار انبوهي از روش ها و مسيرهاي دشوار طراحي و آزموده شده است.
گفتگو بنيان روزنامه نگاري
گفتگو و مصاحبه در قلب فعاليت رسانه‌اي قرار دارد. شايد هيچ يکي از شاخه‌هاي روزنامه‌نگاري به اندازه گفتگو در تعيين محتواي نهايي و معتبر نقش نداشته باشد و به همين دليل هم هست که روزنامه‌نگاران از هر ثانيه آن استفاده مي‌کنند. مصاحبه‌اي ده دقيقه‌اي شايد به چند روز کار پيش زمينه و جمع آوري اطلاعات نياز داشته باشد به خصوص زماني که برنامه‌ساز يا تهيه کننده محتوا مي‌خواهد تمامي محتوايش – چه برنامه تلويزيوني يا يک صفحه روزنامه يا چند صفحه مجله – را به گفتگوي صرف اختصاص دهد و از آن بالاتر قصد دارد که گفتگويي در حوزه موضوعي مناقشه برانگيز انجام دهد و احتمالا نوعي گفتگوي معروف به Hard Talk يا آنچه به نام گفتگوي چالشي معروف شده است را انجام دهد.
براي اين کار گفتگو کننده و همکاران تهيه کننده‌اش نه تنها به تحقيق درباره موضوع بحث و فرد مصاحبه شوند اختصاص مي‌دهد که گاهي حتي سعي مي‌کنند با فرد پاسخ‌هاي او را حدس بزنند و پاسخ هاي پيگير بعدي را براي آن آماده کنند.
آن‌ها مي‌دانند که قرار است براي چه مصاحبه کنند و در چه جاهايي ممکن است پاسخ دادن براي مصاحبه شونده دشوار شود و براي همين به راه‌هايي فکر مي‌کنند که او نتواند سوال را دور بزند. آن‌ها همچنين مجموعه‌اي از فکت‌ها و مستندات را آماده کرده و مصاحبه شونده را در مقابل آن قرار مي‌دهند.
در اين گفتگو ضمن اينکه هر سوال مهم و تعيين کننده است پديده بديهي به نام پرسش هاي ثانويه يا پيگير يا Follow-up وجود دارد که اگر مصاحبه شونده موضوع تازه‌اي را مطرح کرد و يا از کنار موضوعي دور زد بتوان آن را مورد بررسي قرار داد و او را به دادن پاسخ‌هاي دقيق تر و مستند تر وادار کرد.
بدين ترتيب برنامه ساز همه تلاش خود را مي کند تا اطلاعات دقيق و مستندي از مصاحبه شونده بگيرد تا مخاطبش بتواند قضاوت درستي انجام دهد.اينکه ما تعدادي سوال از پيش آماده را بخوانيم و طرف هر پاسخي داد بگوييم ايشان نظرش را گفتند و قضاوت با مخاطب است و هيچ سوال پيگيري را نپرسيم و دنبال نکنيم، البته که مخاطب دست به قضاوت مي زند البته بيش از قضاوت موضوع به قضاوت ما و کم کاري و کم‌فروشي ما مي‌پردازد.
به بهانه شرايط ماهيت ها را تغيير ندهيم
من مي دانم که در بسياري از موارد انجام چنين گفتگوهايي به هزار و يک دليل ممکن نيست. گاهي تنها مجريان گفتگو ناچارند همين عنوان را داشته باشند «مجري» و تنها به اجرا و بازگويي متن‌هاي از پيش تعيين شده بپردازند. کاري که از يک نوار صوتي هم بر مي آيد. اما مي‌توان در اين موارد اين انتظار اندک را داشت که حداقل اين روند را به نام حرفه‌اي گري به مخاطب خود نفروشند. کساني هستند که هنوز حرف شما را باور مي کنند و ممکن است گمان کنند وظيفه رسانه همين است و کار گفتگو کننده به همين سطح محدود مي‌شود. بياييد قانون وضع نکنيم و تمام سنگ بناي حرفه‌اي مهم و تحت فشار را نابود نکنيم.
منبع: سيناپرس

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي اطلاعات
لنگرهاي ذهن
نقدي بر مديريت بحران کشته‌شدن دانشجويان
آگهي استخدام کارشناس ارتباطات رسانه‌اي
چه کسي بايد با بلاگرها صحبت کند؟
خبرگزاري مهر
ژاپن مي‌گويد تلفن‌هاي هوشمند، براي دانش‌آموزان مضر است
حضور چهره‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي آسيب‌شناسي مي‌شود
چشم انداز استخدام افراد با استعدادهاي خلاق در صنايع تبليغات و بازاريابي
انتصاب جديد مدير روابط عمومي سازمان ملي زمين و مسکن



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پنج ويژگي يک متخصص روابط عمومي ممتاز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان

سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در غزه گفتگو و رایزنی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این تماس تلفنی آخرین روند مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد گفتگو قرار داده و بر تداوم مسیر کنونی در توسعه روابط تاکید کردند.

طبق اعلام این وزارتخانه، البوسعیدی و امیرعبداللهیان همچنین تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت پایان یافتن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، آتش بس فوری، آزادی اسرا و ارسال کمک های انسانی برای مردم غزه تاکید کردند.

تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
  • محسن رضایی در جلسه شورای مرکزی شورای وحدت
  • توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب
  • گفتگوی یوتیوبر فلسطینی با سرباز اسرائیلی: من بیست نفر را در غزه کشتم
  • گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح
  • دروغ عجیب و شاخدار مهناز افشار در گفتگو با دویچه وله فارسی
  • توییت طعنه‌آمیز همسر ویتور روکه پس از شکست بارسلونا مقابل ژیرونا! / عکس
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو