Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند و می شود در این مناطق کاشت زعفران را انجام داد. 


جست‌وجوی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی ما را از بسیاری از وقایع پیرامون و جهان آگاه می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دورترین و نزدیک ترین موضوعات را در قالب یک عکس یا متن به مخاطب می‌رساند و موجب تبلیغ، شهرت، رونق یا کسادی آن موضوع در بین جوامع می‌شود.


 

چندی پیش در قسمت با جست‌وجو در فضای مجازی با پرورش گیاه زعفران بدون استفاده از آب و خاک آشنا شدیم که از قضا یکی از اعضای شورای شهر سردرود از شهرهای کوچک کنار تبریز آن را منتشر کرده بود.


سوژه جالبی که ما را وادار کرد تا با ارتباط با این عضو شورای شهر به کارآفرین سردرودی رسیده و از او در خصوص کشت زعفران بدون نیاز به آب و خاک سوالاتی را بپرسیم.

کشت زعفران بدون آب وخاک درسردرود

فتح‌الله زاده بانوی کارآفرین سردرودی در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، با اشاره به شیوه کشت و بهره‌برداری از این نوع گیاه، اظهار داشت: این گیاه بدین روش برای اولین بار در استان آذربایجان‌شرقی به زیر کشت رفته و در آن بجای آب و خاک از رطوبت استفاده شده است.


بانوی کارآفرین سردرودی ادامه داد: این روش حدود چهارماه طول می‌کشد و حدود ۴۰ میلیون تومان سرمایه اولیه  نیاز دارد.


فتح الله زاده در ادامه سخنانش گفت: به بیش از ۷ نفر در این مدت از طریق کشت یک تُن پیازچه زعفران شغل ایجاد شده است که در صورت بهره برداری کامل از این صنعت میزان ایجاد شغل نیز افزایش می‌یابد.

پرورش زعفران به شیوه مدرن درآذربایجان شرقی 


همسر بانوی کارآفرین نیز که در کنار همسر خود به کشت زعفران به شیوه مدرن مشغول است  در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،  افزود: روش کشت زعفران  را با مشورت از برخی افراد که دراین زمینه  تجربه داشته اند شروع کردیم و اکنون به فکر بسته بندی و ارائه‌ی مطلوب به بازار هستیم.

  برداشت یک الی دو کیلو زعفران از هزار کیلو پیازچه 

 تاپدوغی  مسئول نظارت بر کشت زعفران به شیوه مدرن نیز در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، به  مزایای این شیوه کشت نسبت به روش های سنتی تاکید کرد و افزود : در این روش از هزار کیلو پیازچه زعفران درشت چیزی معادل یک الی دو کیلو زعفران می توان برداشت کرد که در مقایسه با کشت‌های سنتی حدود ۱۵ برابر تفاوت دارد.


وی ادامه داد: در این روش کیفیت محصول بهتر است و آفاتی که احتمال دارد از خاک وارد زعفران شود به صفر می رسد.


کشت زعفران به شیوه مدرن و بدون استفاده از آب و خاک و تنها به کمک رطوبت محیط می تواتد تحولی در عرصه کشت زعفران و صنعت این گیاه در درآینده  باشد.


کشورهایی همچون چین مدتی است با استفاده از تکنولوژی جدید به تولید زعفران گلخانه‌ای اقدام کرده اند.


بی‌شک حساسیت سازمان‌های مسئول خصوصا جهاد کشاورزی در حمایت و به دست گیری انحصار تولید این گیاه در کشور امری مهم به نظر میرسد چرا که تولید زعفران از دیرباز در اختیار ایرانیان بوده و سود فروش یا صادرات این گیاه موجب رونق زندگی بسیاری از مردم شده است.

 

پرورش گل زعفران به شیوه جدید در استان آذربایجان‌شرقی، ابتدای راه خود را می‌پیماید. بسیاری از کارآفرینان با چنین امکانی آشنا نبوده و به همین خاطر به سراغش نرفته اند بهر حال با کشت زعفران می توان  سود بیشتری را برای فعالین این عرصه رقم زد.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی کشت زعفران تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۷۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی

هواشناسی کشاورزی، برای کشاورزان یزدی توصیه‌هایی کاربردی داشت.

مهمترین توصیه‌های کاربردی هواشناسی کشاورزی بدین شرح است:
۱. در زمان مساعد بودن شرایط جوی یعنی عدم باد و بارندگی به محلول پاشی درختان پسته برای جلوگیری از عارضه لکه پوست استخوانی پسته با استفاده از ترکیبات کلسیم دار و نیز اسید امینه و یا جلبک دریایی اقدام شود.

۲. با توجه به بارش‌های اخیر احتمال بیماری الترناریا در درختان پسته وجود دارد لذا بامشورت کارشناسان نسبت به سمپاشی با قارچکش مناسب اقدام گردد.

۳. پوشش‌های گلخانه با مواد مناسب جهت کاهش نور پوشش داده شود و مصرف کلسیم در دستور تغذیه گلخانه قرار گیرد.

۴. در مزارع گندمی که در مرحله شیری خمیری یا پرشدن دانه هستند محلول پاشی با کود‌های اسید آمینه و جلبک جهت کاهش اثرات تنش‌های محیطی

۵. واحد‌های گاو شیری جهت کاهش استرس گرمایی در ساعات با دمای بیش از ۳۰ درجه به استفاده از دستگاه‌های خنک کننده در سالن شیر دوشی و استفاده از مه پاش در واحد اقدام گردد.

۶. رها سازی بچه ماهیان گرمابی با وزن بالای ۲۵ گرم و خرید از مراکز معتبر در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در هفته جاری و در اوایل صبح

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • چهارمین نمایشگاه گلخانه‌سازی، گل و گیاه چهارمحال و بختیاری
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • عضو حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است
  • افتتاح گلخانه سبزی و صیفی هفشجان
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • شیوه درست کردن نیمروی بدون روغن + فیلم