Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر تاریخ‌ دفاع مقدس گفت: وقتی فضای دیپلماسی و عقلانیت به شکست می‌انجامد، جنگ آغاز می‌شود و اتفاقا امروز یکی از مطالبات خانواده‌های شهدا، پرداختن نقادانه به تاریخ جنگ است.

به گزارش ایسنا، جعفر شیرعلی‌نیا در نشست نقد و بررسی مستند «زیر صفر مرزی» که از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، با تشریح وضعیت حاکم بر جامعه در دوره دفاع مقدس گفت: ما با نسلی مواجه هستیم که بدون تخصص و تجربه و سابقه در مصدر امور قرار گرفتند و هر سعی و خطای خود را موفقیت جلوه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موفقیت آمیز خواندن عملیات خیبر از سوی برخی، گفت: چرا ما باید عبور از هور را یک کشف بزرگ و پیروزی محسوب کنیم؟ در کتاب شهرآرای خورشید درباره عملیات خیبر و انهدام گردان‌های لشکر ٢٧ به تفصیل صحبت شده‌است. این‌ها کجای تحلیل‌های رسمی قرار دارد؟ چرا به مخالفت‌های برخی فرماندهان با انجام این عملیات‌ها توجه نشد؟

شیرعلی نیا ادامه داد: بالاخره نسل ما باید به‌نوعی تحلیل‌های برخی را درک کند. آیا هدف عملیات خیبر تصرف جزایر مجنون بود؟ فرماندهان که گفتند نه.

وی در خصوص ماهیت جنگ گفت: اصولا جنگ‌ها محصول یک شکست هستند. وقتی فضای دیپلماسی و عقلانیت به شکست می‌انجامد، جنگ آغاز می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. اتفاقا امروز یکی از مطالبات خانواده‌های شهدا، پرداختن نقادانه به تاریخ جنگ است. اینکه ما با پرسشگری به سراغ مسئولان برویم.

شیرعلی نیا ادامه داد: یکی از اشکالات این فیلم برش‌هایی است که شاید این موضوع را القا کند که ما در شروع جنگ مقصر هستیم که واقعا اینگونه نیست. اما شاید به اندازه کافی برای پایان جنگ تلاش نکردیم.

این پژوهشگر جنگ در خصوص شایعاتی که در مورد شهید علی هاشمی مطرح شده‌بود، گفت: طبق بررسی هایی که انجام دادم، در مجموع این موضوع مطرح بود، ولی در این فیلم پررنگ‌تر از چیزی که هست، نمایش داده شده‌است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا

پرفورمنس "خروش ملت‌ها" به کارگردانی مریم شعبانی تلاش می‌کند با زبان هنر، صدای اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم مظلوم غزه را به گوش جهان برساند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروه تئاتر بانوان هنر مقدس به کارگردانی مریم شعبانی و به همت گروهی از بانوان دانشجوی هنرمند از کشورهای مختلف، پرفورمنس "خروش ملت‌ها" را در حمایت از اعتراضات اخیر بی سابقه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، تولید و منتشر کرد.

.

مریم شعبانی، سرپرست گروه هنر مقدس که در حوزه تئاتر ویژه بانوان فعال است، درباره جدیدترین پروژه اجرایی این گروه به نام "خروش ملت‌ها" که در قالب یک کلیپ 50 ثانیه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: هنر مقدس گروهی نمایشی است که تمام آثارش تاکنون در حوزه زنان و برای زنان با موضوعات مختلف مذهبی، اجتماعی، تاریخ ایران و تاریخ جهان تولید شده است.

او ادامه داد: این گروه تلاش کرده تا این لحظه برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی زنان آثار خود را تولید کند. اما به دلیل شرایط پیش آمده در غزه و اعتراضات جهانی، تصمیم گرفتیم این اثر را تولید کنیم.

سرپرست گروه هنر مقدس درباره انگیزه خود و گروه از تولید این پرفورمنس توضیح داد: همیشه هنرمندان در تمام مجامع و تاریخ پیشرو بوده‌اند. هنرمندان مردم را یا به قیام و یا به صلح دعوت و در کل، رویدادی را ثبت کرده‌اند.

 

عملیات "وعده صادق" حرکت در مسیر نظم جدید جهانی است

 

شعبانی ادامه داد: تلاشمان این است هنرمندان جهان را وارد میدان کنیم و از آن‌جا که زبان هنر برنده‌تر و قوی‌تر از سلاح‌های نظامی و ارتشی است، هنر بتواند در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و حامیان آزاده آن مؤثرتر واقع شود.

گروه تولید پرفورمنس "خروش ملت‌ها" متشکل از 55 بانوی هنرمند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست