Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان در بودجه ۹۸ توجه کند گفت: حمایت مالی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز از ضروریات کشور است و دولت باید به این شرکت‌ها توجه ویژه داشته باشد. ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲ استانها کرمان نظرات - اخبار استانها -

محمد‌مهدی زاهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان در بیان دستاوردهای علمی کشور بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: نظام اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری دستاوردهای بسیار زیادی داشته است، در اول انقلاب حدود 180 هزار دانشجو داشتیم اما الان حدود چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در سطح کشور داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام شهرستانهای کشور و شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت، واحد دانشگاهی داریم و عدالت آموزشی در کشور از نظر پوشش آموزشی وجود دارد گفت: در قبل از انقلاب کمتر دوره‌های دکتری داشتیم اما امروز در تمام رشته‌ها دوره‌های دکتری و تحصیلات تکمیلی در سطح کشور داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه فنآوری هسته‌ای در کشور کاملا بومی است و در دنیا دستیابی به این علم بسیار اهمیت دارد افزود: دنیا متعجب شد که ایرانی‌ها چگونه به غنی‌سازی 20 درصد دست یافتند و استکبار و صهیونیسم به‌همین دلیل ترور دانشمندان هسته‌ای کشور را در دستور کار خود قرار داد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و شهید تهرانی‌مقدم با بیان اینکه این شهدا اقتدار برای کشور ایجاد کردند و وابستگی ما را از دشمن در بحث علمی قطع کردند خاطر‌نشان کرد: در علم هوا و فضا که قدرت یک کشور است، امروز ایران اسلامی یک کشور قدرتمند است و در ساخت موشک آنقدر توانمند شدیم که در هر بردی امکان ساخت داریم.

زاهدی با اشاره به اینکه در سلول‌های بنیادین رتبه دوم دنیا و در فنآوری نانو رتبه ششم دنیا و در زیست فنآوری رتبه سیزدهم دنیا را داریم افزود: این دستآوردها در سخت‌ترین شرایطی که دشمن برای ما به‌وجود آورده، کسب کردیم، آمریکا فکر کرد ما با تحریم شکست خواهیم خورد، اما تحریم‌ها بزرگترین کمک را به مردم ما کرد و روحیه خودباوری مردم ایران تقویت شد.

وی با بیان اینکه امروز در تمام استانهای کشور پارک علم و فن‌آوری تاسیس شده و مراکز رشد راه‌اندازی شده است که نتیجه آن وجود حدود سه هزار شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور است تصریح کرد: در سال گذشته 600 میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان از کشور صادرات شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان در بودجه 98 توجه کند گفت: حمایت مالی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز از ضروریات کشور است و دولت باید به این شرکت‌ها توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 54 هزار مقاله از ایران منتشر شده که در شاخص‌های علمی کشور در دنیا بسیار اهمیت دارد افزود: امروز به اندازه تمام دانشجویان قبل از انقلاب فقط دانشجوی دکتری در کشور داریم و کشور در زمینه علم و فنآوری رشد پرشتابی داشته و برای دنیا غیر قابل باور است.

زاهدی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب فقط 7 دانشکده پزشکی داشتیم اما امروز 47 دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم اظهار داشت: قبل از انقلاب امید به زندگی در ایران 55 سالگی بوده است اما امروز سن امید به زندگی در بین مردم ایران به 76 سال رسیده که یکی از شاخص‌های مهم در دنیا است.

فلاحت‌پیشه: 20هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی به بودجه 98 اضافه شدبودجه 98 کشور متناسب با تحریم‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی بسته نشده استآیت الله مکارم شیرازی: دولت بودجه مناسبی برای درمان و پیشگیری بیماری سرطان اختصاص دهد

وی با بیان اینکه 30 درصد از پزشکان کشور در اوایل انقلاب هندی و پاکستانی بودند اما امروز ما صادرات پزشک داریم و سالهاست که یک پزشک خارجی در کشور وجود ندارد گفت: در 19 هزار و 739 روستای کشور بهورز داریم و بیماری فلج اطفال کودکان در کشور را کاملا ریشه‌کن کردیم و بیماری‌های عفونی مانند سل و وبا در کشور کاملا کنترل شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود افزود: بانک قرنیه جمهوری اسلامی ایران جزو مهمترین بانک‌های قرنیه دنیا است و امروز 97 درصد شهرهای کشور بیمارستان شامل حدود 150 هزار تخت بیمارستانی دارند.

وی با بیان اینکه دستآوردهای انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کرد و بدانیم که کجا بودیم و الآن به کجا رسیدیم خاطر‌نشان کرد: دشمن فقط به‌دنبال نا‌کارآمد جلوه دادن نظام است و بعضی‌ها فقط از مشکلات و کمبودها سخن می‌گویند در حالی که ایران به سرعت در حال پیشرفت علمی است.

زاهدی با اشاره به اینکه امروز کشور به‌دنبال آن است که در برخی رشته‌های علمی، مرجع شود و در افق 1404 کشور رسیدن به رتبه اول منطقه در حوزه علم و فناوری را دنبال می‌کند گفت: امروز باید خودمان را باور کنیم که می‌توانیم و قطعا موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/

R7860/P/S6,67/CT15

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کارشناسان عوامل مختلفی را در دستیابی کشورمان به رشد اقتصادی مطلوب در سال گذشته موثر می‌دانند. از شواهد این طور برمی آید که صنایع نفت و گاز در این حوزه پیشرو بوده اند و بیشترین اثرگذاری را در رشد اقتصادی کشور داشته اند.

کارشناسان معتقدند، سیاست گذاری‌های فعال و صحیح، اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی از جمله مهم‌ترین متغیر‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور بوده است. آنان تأکید دارند که باید رشد را به دیگر حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور نیز ببریم و شاهد یک رشد منسجم در اقتصاد کشور باشیم.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به ۵.۴ درصد رسید. این صندوق گزارش رشد ۳.۸ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داد و به ۳.۷ درصد رساند. در گزارش ماه اکتبر این سازمان، رشد ۲.۵ درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده بود.

رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایطی برای کشورمان محقق شده است که تحریم کنندگان منتظر فلج شدن اقتصاد ما بودند. نظرات محمدعلی خطیبی، نماینده سابق کشورمان در اوپک را در ادامه در خصوص رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی که اخیراً صندوق بین المللی پول اعلام کرد، می‌خوانید.

خطیبی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که وقتی دولت فعلی روی کار آمد، میزان فروش نفت کشور بسیار اندک بود، تصریح کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور که صندوق بین المللی پول آن را مطرح کرده است و قسمت اعظم آن به واسطه صنایع نفت و گاز کشور به دست آمده است، اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی که دولت فعلی صورت داد، به کار گرفتن دیپلماسی صحیح و سیاست گذاری‌های درست در نهایت ما را به رشد اقتصادی مطلوب فعلی رساند.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: فروش نفت و گاز ما در حال نزدیک شدن به میزان غیرتحریمی است. این موضوع اهمیت بالایی دارد، زیرا نشان دهنده بی اثر کردن تحریم‌هاست. این یک موفقیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

خطیبی گفت: قطعاً افزایش فروش نفت و گاز کشور به میزان قبل از تحریم‌ها، کار بزرگی است که انجام داده ایم. این امر در افزایش درآمد‌های دولت و بالا رفتن رشد اقتصادی کشور نقش موثری داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از سیاست گذاری‌ها و دیپلماسی فعال انرژی ایران در دستیابی کشور به رشد اقتصادی بالا کشور موثر بوده است. فروش نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جمله سیاست‌هایی بود که به اجرا گذاشته شد. همچنین تمرکز بر استفاده از توان داخلی و دانش بنیان کشور نیز در رشد تجارت نفتی ایران اثرگذار بود. رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ بر اثر حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز رقم خورد.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: تحکیم روابط سیاسی کشورمان با دیگر کشور‌ها و مصرف کنندگان بزرگ نفتی نیز در دستیابی به این رشد اقتصادی موثر بود. به طور کلی، هر موفقیتی در اثر مجموعه‌ای از عوامل به دست می‌آید. رشد اقتصادی سال گذشته کشور نیز بر اثر سیاست گذاری‌های صحیح و اتکا به توان داخلی به دست آمد.  

خطیبی گفت: سیاست استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها با جدیت در صنایع نفت و گاز کشور دنبال شد. این امر از حد شعار خارج شد و در عمل مورد توجه قرار گرفت. بر اثر این سیاست، توانستیم به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی بپردازیم و فلرسوزانی را کاهش دهیم. این دستاورد‌ها نیز به بالا رفتن رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

وی تأکید کرد: رشد اقتصادی مطلوب در هر کشوری بر اثر سیاست گذاری‌های فعال و تلاش و پشتکار به دست می‌آید. از طرف دیگر، اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور‌ها نیز اثرگذاری بالایی در دستیابی آن‌ها به موفقیت اقتصادی دارد.

 

دیگر خبرها

  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
  • صبح امروز؛ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • برق حرارتی یک ساله ۲۰ همت ضرر کرد
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد