چرا «بینامی» فیلم بدی است؟
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۳۷۱۷
به گزارش پارس نیوز، در یک جمعه بارانی با همسرم برای دیدن فیلم «بینامی» به سینما میرویم. سالن خالیست. به او میگویم، باران دلیل نیامدن تماشاگر است و او به شوخی میگوید، این یک اکران خصوصی برای ما دو نفر است!
فیلم شروع میشود. کسل میشویم. ادامه پیدا میکند، همچنان کسل میشویم. باز هم ادامه…، کش میآید، کش میآید و من و همسرم را در یک غروب جمعه دلگیر بارانی، به افسردگی مزمن دچار میکند! گذشته از شوخی، «بینامی»، بیهویت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم تماما ادای روشنفکری است. آدمها ظاهرا تئاتری هستند ولی کارگردان انگار از تئاتر هیچ نمیداند، به غیر از دو دیالوگ ناقابل از شاهکار «ادوارد آلبی» (درام «چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد») و یک صحنه دویدن چهار پنج تا دختر و پسر سیاهپوش تئاتری. و مخاطب اگر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را دیده باشد، استفاده درست تئاتر در سینما را به خوبی درک میکند.
یک اصل درست در فیلمنامهنویسی دنیا وجود دارد که میگوید؛ نگو، نشان بده. در این فیلم، این اصل به شدت زیادی به چالش کشیده میشود و بدتر آنکه باران کوثری مرتب میگوید؛ «ما چرا با هم حرف نمیزنیم؟» تا آنجا که مخاطب دلش میخواهد فریاد بزند؛ «آخر بیشتر از این خواهر من؟»!
در «بینامی» همه آدمها خودشان را توضیح میدهند. مثلا معجونی به دستیارش مرتب میگوید که؛ تو باید نقش مرا در مواجهه با پدر پیرم بازی کنی، و دستیارش هزار بار در فیلم جواب میدهد؛ من چرا باید نقش تو را در زندگی کاری و خانوادگیات بازی کنم؟ معجونی خیلی واضح میگوید چه مشکلی دارد ولی همه مرتب میپرسند؛ «آخر تو چه مشکلی داری؟»! و بدتر از همه، باران کوثری در سکانس پایانی فیلم، بلندگویی برداشته و با اشاره مکش مرگ مایی به نام فیلم (بینامی) میگوید: «اونقدر وضعیت ما بغرنجه که حتی نمیتونم نامی روش بذارم»!
آدمهای فیلم با هم جوری حرف میزنند که امکان ندارد آدمهای عادی یا غیرعادی یا هر نوع آدم دیگری این مدلی حرف بزنند. و یک سوال مهم دیگر در مورد فیلم این است که چرا باران کوثری که احتمالا سیزده سال پیش، زیباتر هم بوده، با حسن معجونی که آه در بساط ندارد و جدا از شخصیت خود بازیگر (حسن معجونیِ دوستداشتنی) کاراکتر نچسبی دارد و خوشتیپ هم نیست، ازدواج کرده و تمام سرمایهاش را هم در اختیار او گذاشته است؟! سوال دیگر در مورد کاراکتر آرمین (مثلا تکه پازل گمشده فیلم) است؛ چرا لبتاپ را میبرد و چرا پس میفرستد؟! و آن پیرمردی که مرتب میآید و مدام این جمله را تکرار میکند؛ «او پدر و مادر ندارد و سه سال برای شما کار کرده و من حقش را میگیرم»، چه نقش و تاثیری در فیلم دارد؟ آخرش هم آرمین تصادف میکند، برای اینکه بالاخره باید نویسنده یک جوری این شخصیت بیهویت را به یک سرانجام آبکی و تصادفی برساند!
فیلمنامه پر از اشکال است و کارگردان میخواهد ادای فیلمهای روشنفکری و خاص را دربیاورد ولی درمیماند. بازیها تئاتری است ولی تئاتری خوب نه؛ از نوع بازیهای تئاتریِ به زور سینمایی شده (بازی بسیار بد دستیار معجونی در فیلم، تقریبا به فاجعه نزدیک میشود).
کاراکترهایی در فیلم هستند که اگر نباشند هیچ ضربهای به ساختار فیلم نمیزنند، کما اینکه شاید فیلم با حذف سکانسهای بیهوده آنها، خوشریتمتر هم میشد. طراحی صحنه خوب است اما باز هم تئاتری است. صداگذاری بسیار بد و آزاردهنده است و در نهایت «بینامی»، یک فیلم بی نام و نشان است که مطمئنا حتی اگر در سینمای گروه هنر و تجربه هم اکران میشد، با این همه ایراد در قصه، باز هم مخاطب را راضی نمیکرد.
از سالن سینما بیرون می آییم. باران شدیدتر شده است. به همسرم میگویم، باران دلیل نیامدن تماشاگر به سینما نیست!
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: افسردگی مد تئاتر ازدواج بازی اصغر فرهادی باران کوثری پدر مرگ پدر و مادر تصادف فیلم پارس بدی پارس نیوز اکران خصوصی بی نامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای طرحهای آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران دستگاههای اجرایی استانی در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: روح حاکم بر مدیریت بحران بحث پیشگیری است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای بحران ۲ مؤلفه اصلی مدیریت بحران است، افزود: وقوع حوادث غیر مترقبه زمان نمیشناسد، بنابراین باید برای هر نوع حادثهای از آمادگیهای لازم برخوردار باشیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نظم آب و هوایی در جهان بهم خورده است، گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران، این شرایط آمادگی بالایی را میطلبد.
نامی با بیان اینکه حوزه مدیریت بحران مورد توجه مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: در حال خرید یک سری تجهیزات هستیم که استان کرمانشاه با توجه به نقش مرکزیت در غرب کشور از این تجهیزات بهرهمند خواهد شد.
وی پیشگیری، آمادگی و بازسازی و باز توانی از ارکان مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: امروزه بحران به عنوان اصلیترین و راهبردیترین مسئله کشورها مطرح است، بنابراین آمادگی کامل برای مقابله با هر حادثهای ضروری است.
نامی به وقوع سیلهای اخیر در برخی از استانهای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۲۰ آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور میکند.
وی با اشاره به مخاطرات احتمالی در این مناطق، اضافه کرد: ایجاد سیل بند عرضی و جلوگیری از ساخت و سازها در بستر رودخانهها از اقدامات لازم برای جلوگیری و پیشگیری از خطرات سیل در این مناطق است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه برای در امان ماندن از سیلابها راهی به جز اجرای پروژههای آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نداریم، تصریح کرد: با اجرای این پروژهها علاوه بر حفظ و ذخیره آبهای زیرزمینی، از فرسایش خاک نیز در هنگام وقوع سیلاب جلوگیری میشود.
کد خبر 6089801