Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@21:35:02 GMT

حقیقت توبه و آداب خاص آن

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۹۵۹۵

حقیقت توبه و آداب خاص آن

پشیمانی قلبی و حقیقی از کاری کـه انجام داده ایم ،می‌تواند دلیل اصلی توبه کردن باشد. توبه آداب خاص خود را دارد کـه میتوانیم آن را بـه جا آوریم. مناسب است کسی کـه می‏خواهد توبه کند، دعاهای توبه‏ای را کـه از ائمه معصومین وارد شده‏ است، بـه ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، مخصوصاً دعای 31 و یا مناجات خمسْ عشر، بـه‏ خصوص مناجات تائبین را بخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام صادق «علیه السلام» می‏فرماید: «هر بنده‏ای کـه گناهی کرد، پس برخیزد و طهارت کند «وضو بگیرد» و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خدا است کـه توبه‏اش را بپذیرد، چون خود فرموده ‏است: هر کس کار زشتی کند یا بـه خودش ستم نماید، پس استغفار کند، خدا را آمرزنده و مهربان می‏یابد

 

حقیقت توبه، پشیمانی قلبی است؛ پشیمانی کـه در عمل خود را نشان می‏دهد کـه مهم‏ترین نمُود آن انجام واجبات و تدارک و قضای آن آن چـه عمل نشده و ترک محرّمات است. با همین مقدار توبه تحقق پیدا می‏کند. توبه آداب خاصی دارد کـه باید آن را از مستحبات توبه دانست کـه عبارتند از:

 

1- سه روز روزه گرفتن

امام صادق«علیه السلام » می‏فرماید: توبه نصوح کـه خداوند بـه آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه است. «1»

توبه نصوح کـه خداوند بـه آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه است

 

2- غسل توبه
پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله» می‏فرماید: بنده‏ای نیست کـه گناهی کند «هر چـه و هر اندازه کـه باشد» سپس پشیمان شود و توبه کند مگر این‌کـه خداوند بـه مغفرت و آمرزش بـه او نظر کند، سپس پیامبر بـه شخصی کـه می‏خواست توبه کند فرمود: «برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما». «2»

 

 3- خواندن دو یا چهار رکعت نماز
امام صادق «علیه السلام» می‏فرماید: «هر بنده‏ای کـه گناهی کرد، پس برخیزد و طهارت کند «وضو بگیرد» و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خدا است کـه توبه‏اش را بپذیرد، چون خود فرموده ‏است: هر کس کار زشتی کند یا بـه خودش ستم نماید، پس استغفار کند، خدا را آمرزنده و مهربان می‏یابد». «3»

اگر کسی این عمل را در غیر این ماه بـه ‏جا آورد، چگونه است؟ حضرت فرمود: مثل همان است کـه بیان کردم. این کلمات را جبرئیل در شب معراج بـه من یاد داد

در روز یکشنبه ماه ذی القعده رسول‏ خدا«صلی الله علیه و آله» بـه یارانش فرمود: کیست کـه بخواهد توبه کند؟ گفتند: همه ی ی می‏خواهیم توبه کنیم، حضرت فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید. در هر رکعت پس از حمد، سوره قل هو الله را سه مرتبه و قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را یک مرتبه بخوانید، پس هفتاد مرتبه استغفار کنید و آخرش بگویید:

لا حول و لا قوه الا باالله العلی العظیم، نیز این دعا را بخوانید: یا عَزِیزُ، یا غَفّارُ، اغْفِرلی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ فانه لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اًّلاّ أنْتَ ؛ هر کس از امت من این عمل را بـه‏ جا آورد، از آسمان ندا می‏شود کـه توبه‏ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شد.

اصحاب گفتند: اگر کسی این عمل را در غیر این ماه بـه ‏جا آورد، چگونه است؟ حضرت فرمود: مثل همان است کـه بیان کردم. این کلمات را جبرئیل در شب معراج بـه من یاد داد. «4»

4- دعاهای توبه
مناسب است کسی کـه می‏خواهد توبه کند، دعاهای توبه‏ای را کـه از ائمه معصومین وارد شده‏ است، بـه ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، مخصوصاً دعای 31 و یا مناجات خمسْ عشر، بـه‏ خصوص مناجات تائبین را بخواند.

5- استغفار «درخواست بخشش»
قرآن مجید می‏فرماید: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیهِ؛ ای قوم، از خدا آمرزش بخواهید، سپس بـه سوی او توبه کنید». «55»

===============================

پی نوشت ها:
1. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه. ق، ج 11، ص 362.
2. المحدث النوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت، قم، 1408 ه. ق، ج 2، ص 513.

3. وسائل الشیعه، ج 11، ص 363.
4. سید بن طاووس، الاقبال، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1367 ه ش، ص 308.
5. هود «11» آیه 3 و 52 و 90.



پی نوشت ها:
۱. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ ه. ق، ج. ۱۱، ص. ۳۶۲.
۲. المحدث النوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۸ ه. ق، ج. ۲، ص. ۵۱۳.



۳. وسائل الشیعه، ج. ۱۱، ص. ۳۶۳.
۴. سید بن طاووس، الاقبال، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۷ ه. ش، ص. ۳۰۸.
۵. هود «۱۱» آیه ۳ و ۵۲ و ۹۰.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: توبه انجام واجبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است

ایسنا/فارس مدیرکل هواشناسی فارس از ورود سامانه بارشی از ظهر امروز به این استان خبر داد و گفت: همچنین اواخر هفته یک سامانه بارشی قوی‌تری وارد استان خواهد شد.

مسعود حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر گفت: از امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه با ورود سامانه بارشی، هشدار زرد هواشناسی صادر می‌شود که تا فردا در استان فعالیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه با مخاطراتی نظیر رعد و برق و صاعقه، وزش باد و حتی در برخی نقاط هم بارش تگرگ همراه خواهد بود.

حقیقت با بیان اینکه این سامانه کل استان را در برمی‌گیرد، افزود: سامانه مذکور به ویژه در شهرستان‌های کازرون، مرودشت، سپیدان، شیراز، سروستان، خفر، فسا، استهبان، نی‌ریز و داراب فعالیت می‌کند.

حقیقت ادامه داد: فعالیت این سامانه در نیمه جنوبی و در شهرستان‌هایی نظیر فیروزآباد، قیر و کارزین، فراشبند، لار و لامرد، داراب و زرین دشت خواهد بود که می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر شود.

مدیرکل هواشناسی فارس همچنین گفت:‌ در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه یعنی اواخر هفته جاری هم یک سامانه بارشی وارد استان خواهد شد که احتمالاً برای آن هشدار نارنجی صادر کنیم چرا که کل استان را دربرگرفته و بارش‌های رگباری آن می‌تواند مقداری خطرآفرین باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • ‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی