Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@20:09:57 GMT

افزایش ظرفیت جابجایی بار بنادر ایران طی ۴۰ سال

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۰۴۴۰

افزایش ظرفیت جابجایی بار بنادر ایران طی ۴۰ سال

ظرفیت جابجایی بار در بنادر ایران تا پایان سال گذشته به ۲۳۳ میلیون تن رسید و در چهل سال گذشته، سالانه پنج میلیون و پانصد هزار تن به این ظرفیت افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرزهای آبی ایران ظرفیت مناسبی را برای کشورمان ایجاد کرده است تا از طریق توسعه و رونق بنادر زمینه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی و به دنبال آ  ن رشد اقتصادی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این ویژگی از سوی مقامات کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری بارها مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که ایشان در دیدارهای خود بر لزوم توسعه بنادر تاکید داشتند. به دنبال تاکیدات رهبری بخش های مختلف دولت و نهادهای مسئول برای تحقق این مهم بسیج شده اند تا جایی که امروز شاهد ارتقای جایگاه بنادر کشور و افزایش حجم مبادلات از طریق آنها هستیم.

 

ایرنا به نقل از «مهدی قربانی»، مدیرکل اطلاعات، آمار و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در نشست بررسی عملکرد حوزه مسکن و حمل و نقل در چهل سالگی انقلاب اسلامی در اداره کل پژوهش‌های خبری صدا و سیما گفته است: «ظرفیت جابجایی بار در بنادر ایران تا پایان سال گذشته به ۲۳۳ میلیون تن رسید.

 

وی اضافه کرده است: «در ابتدای انقلاب، تنها ۱۹ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار در کشور ایجاد شده بود. در بخش مسافر دریایی هم این میزان از ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به ۲۴ میلیون نفر در سال گذشته رسید.»

 

مدیرکل اطلاعات، آمار و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی گفته است: «ظرفیت جابجایی بار در بنادر ایران تا پایان سال گذشته به ۲۳۳ میلیون تن رسید و در چهل سال گذشته، سالانه پنج میلیون و پانصد هزار تن به این ظرفیت افزوده شده است.»

 

این گزارش می افزاید: در راستای توسعه بنادر کشور 29 آذرماه نیز 19 قرارداد تفاهم سرمایه گذاری میان سازمان بنادر و بخش خصوصی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد امضا شده است.

 

این قراردادها در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و اعضای هیئت عامل این سازمان، مدیران ارشد سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی، استانداران استان‌های ساحلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان انجمن‌های تخصصی و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی کشور امضا شده است که در قالب آنها در مجموع ۸۷ میلیارد تومان در بندر شهید رجایی، ۷۱۷ میلیارد تومان در بندر امام خمینی به منظور ایجاد تاسیسات تولیدی و ارزش افزوده ای، ۳۳۵ میلیارد تومان در بندر انزلی در بخش پایانه‌های صادراتی، مراکز تعمیرات و سوخت کشتی و مخازن روغن خوراکی، ۱۰۳ میلیارد تومان در بندر بوشهر برای احداث سردخانه و تاسیسات جمع آوری مواد زائد نفتی، ۱۰۰ میلیارد تومان در بندر امیر آباد، ۳۳۲ میلیارد تومان در بندر چابهار و ۷۰ میلیارد تومان در بندر نوشهر توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

یادآور می شود: آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که در شش ماهه نخست امسال بیش از ۷۴ میلیون تن کالا در دریاهای ایران تخلیه یا بارگیری شده است.

 

این آمارها که از عملکرد بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی (ه)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر ارائه شده نشان می‌دهد که تخلیه و بارگیری کالاهای اقتصادی در سال جاری به عدد ۷۴ میلیون تن رسیده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

 

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ و تا زمان فعلی آمار جابه‌جایی کالاها در بنادر بیش از ۸۲ میلیون تن بوده است.

 

سازمان بنادر و دریانوردی جزییات جابه‌جایی کالا در بخش‌های مختلف را ارائه کرده که کالاهای کانتینری با کاهش حدودا ۲۷ درصدی بیشترین نقش را در پایین آمدن این عملکرد داشته است. براساس این گزارش در سال جاری ۱.۲۶ میلیون TEU (واحدی معادل ۲۰ تا ۴۰ فوت) کانتینر در آبهای ایران جابه‌جا شده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۱.۷۴ میلیون بوده است. در کنار کالاهای کانتینری کالاهای نفتی نیز کاهش داشتند، به طوری که عدد آنها از حدود ۲۷ میلیون تن سال گذشته در سال جاری به ۲۴ میلیون تن کاهش پیدا کرده که نشان‌دهنده افت ۱۶ درصدی آن است.

 

عملکرد ایران در دو بخش جنرال کارگو و جابه‌جایی کالاهای فله خشک نیز روندی کاهشی به خود گرفت و این دو بخش به ترتیب ۱.۶ و ۳.۵ درصد کاهش عملکرد داشته است. آخرین آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد که تنها جابه‌جایی کالاهای فله مایع با حدود ۶.۳ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال قبل رشد نشان می‌دهد.

 

گفتنی است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی 9 تیرماه سال 1394 در نامه ای به حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. این سیاستهای کلی بر پایه‌ محورهای سه‌گانه‌ «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که بکلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.

 

سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دارای ۸۰ بند و شامل سرفصلهای امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است. رهبر معظم انقلاب در بندهای 19، 21، 23 و 28 سیاست های کلی برنامه ششم بر بهره وري از درياها، توسعه دريا محور، پيشرفت اقتصادي، حمل نقل دريايي، اکوتوريسم دريايي تاکید داشتند./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه مراجع و علماء شیراز خبرگزاری شبستان مراجع انقلاب اسلامی 9 دی مجلس اصفهان دیدار با مراجع بنادر و دریانوردی بنادر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی ۳۰ میلیون تن کالا در محور‌های مواصلاتی هرمزگان

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان گفت: سال گذشته۳۰ میلیون تن انواع کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در محور‌های مختلف استان جابجا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۷ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عمده کالا‌های جابجا شده شامل انواع بنزین، نفت گاز، محمولات معدنی، سیمان، شمش آهن، کیسه مواد، قطعات یدکی و کالا‌های اساسی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان گفت: ۲۳۱ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعالیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • عقب ماندگی نهضت ملی مسکن درکرمان با ظرفیت صنعت ومعدن جبران شود
  • سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته
  • افزایش ۱۲ درصدی جابجایی مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • افزایش ارتفاع تأسیسات شهری در پروژه قائم-رحمت-احمدی
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • از سامانه راکتی «رجوم» چه می‌دانیم؟/ +عکس
  • جابجایی ۳۰ میلیون تن کالا در محور‌های مواصلاتی هرمزگان
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.