Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان داشته باشیم که سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات ما صرفا در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه متاثر از غفلت‌هایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیدا کرده است و امروز با آسیب‌های گوناگونی که به صورت مخرب و پر سرعت آسایش جامعه را سلب می‌کند، مواجهیم.

اسلامی با اشاره به ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: آنچه شخصا به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باززنده سازی شهری را انجام دهیم. شهر‌ها و به خصوص محیط‌هایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی می‌شوند.

وی ادامه داد: باید با سیاست‌های دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، این باززنده‌سازی را انجام دهیم و از بارگزاری‌ها و فعالیت‌هایی که موجب می‌شود سکونت و فعالیت به صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.

تبدیل بافت ناکارآمد کنار ریل راه‌آهن به محیط دلنشین شهری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز گفت: طرحی که امروز در دستور کار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راه‌آهن قرار دارد، انجام شود.

وی ادامه داد: این طرح به حمل و نقل و شهرسازی ریل پایه که در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم و به معنی طلاقی سیستم حمل و نقل عمومی با زندگی ساده و روان شهری است، گره خورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایش‌ها رقم می‌زند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که می‌تواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذار باشد، تبدیل کند.

اسلامی با اشاره به مشارکت نهاد‌های مختلف در پیشبرد این طرح گفت: این طرح با همت و پیشتازی شرکت راه‌آهن، مشارکت وزارت راه و شهرسازی و نقش موثر و محوری شهرداری تهران، انجام می‌شود و می‌تواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد.

وی افزود: چنین تعاملاتی کمک می‌کند بتوانیم به جامعه نشان دهیم که به فکرشان هستیم، تصمیمات خردمندانه می‌گیریم و با بازآفرینی شهری شرایط جدیدی را برای سکونت و فعالیت آن‌ها فراهم می‌کنیم.

اسلامی در نهایت توجه به مبحث TOD را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت راه‌آهن دانست و گفت: خیلی مهم است که راه آهن فقط به ریل و آهن فکر نکند و به مردم هم فکرکند و در واقع به مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشد. امروز به شدت به ایستگاه راه‌آهن تبادلی و بحث TOD برای بهبود کیفیت زندگی شهری نیاز داریم. اگر نقش راه‌آهن در این حوزه موثر و کلیدی نباشد، این تغییرات به سرعت اتفاق نمی‌افتد.

گفتنی است در بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در این بسته تشویقی امکان ارائه ظرفیت‌های ساخت و ساز مازاد بر تراکم مجاز مصوب فراهم‌شده  که شامل مواردی همچون امکان اعطای یک یا دوطبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تسهیل در ضوابط معماری ازجمله نحوه استقرار بنا، امکان بهره‌مندی از درب اضافه و... است.


مرتضی حسام نژاد افزود:  تمامی شهروندان که پلاک‌های آنها در محدوده بافته‌های فرسوده مصوب قرارگرفته  می‌توانند با مراجعه به شهرداری‌های مناطق از این ظرفیت  در صدور پروانه بهره‌مند شوند و از طرفی معاونت شهرسازی و معماری به‌منظور تسریع در اعطای ظرفیت‌های کالبدی تشویقانه به پروانه‌های درخواست شده در بافت فرسوده اقدام به راه‌اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه در محدوده بافت فرسوده مصوب کرده است.


او  اضافه کرد: رویکرد بسته تشویقی مصوب ارائه ظرفیت‌های مازاد به کلیه پلاک‌های واقع در بافت فرسوده بوده است، اما ظرفیت‌های بیشتری نیز برای اشخاصی که اقدام به تجمیع نمایند در مصوبه لحاظ شده که ازجمله افزایش سطح اشغال مجاز تا ۷۰ درصد به‌شرط تجمیع بالای ۲۰۰ مترمربع و همچنین امکان افزایش طبقات مجاز تا دوطبقه به‌شرط تحقق تجمیع پلاک بالای ۴۰۰ مترمربع فراهم‌شده است.


حسام نژاد ادامه داد: برای پلاک‌های ریزدانه‌ای که امکان تجمیع و یا رسیدن به حدنصاب استفاده از ظرفیت‌های طبقات مازاد یعنی ۱۳۰ متر مربع وجود ندارد در قالب گروه چهارم امکان افزایش سطح اشغال احداث درب اضافه و همچنین احداث واحد‌های کمتر از حد مجاز فراهم‌شده است.


او گفت: پیشنهاد می‌شود شهروندان  برای بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌های تشویقی مصوب نسبت به تجمیع اقدام کنند. همچنین ادارات شهرسازی و معماری مناطق و مدیریت بازافرینی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان این آمادگی را در خصوص ارائه مشاوره به شهروندان با هدف بازآفرینی شهری را اعلام می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • رتبه اول اصفهان در میزان جاده‌های دو بانده/ جذب قیر منوط به عملکرد بافت فرسوده است
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی