Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، به نقل از خبرگزاری ایسنا اردبیل، رامین نسیمی دوست، رئيس اداره طب سنتي ايراني و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، روز گذشته، 15 دی ماه، در گفتگو با خبرنگاران گفت: در دیدار اساتید دانشگاه‌های ایران با مقام معظم رهبری نسبت به راه‌اندازی و تشکیل دانشکده‌هاي طب سنتي تاکید شد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب و اهميت نگاه ايشان به بحث طب سنتي نسبت به راه‌اندازي دانشکده‌هاي مرتبط با اين رشته اقدام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: براين اساس و در راستاي سياست‌هاي وزارت بهداشت، اداره طب سنتي ايراني و طب مکمل در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل تشکيل شد که مشارکت در راه‌اندازي و پشتيباني سلامتکده طب ايراني (سنتي) در سطح دانشگاه علوم پزشکي و مشارکت در بررسي و پاسخگويي به شکايات مرتبط با خدمات طب سنتي و مکمل از جمله اهداف راه‌اندازی این دانشکده در اردبیل بود.
رئيس اداره طب سنتي ايراني و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: نظارت بر حسن اجراي ضوابط و دستورالعمل‌هاي ابلاغي دفتر طب سنتي ايراني وزارت در حوزه‌هاي تابعه، ارزشيابي مستمر برنامه‌هاي اجرا شده و ارسال نتايج ارزشيابي انجام شده، تهيه و ارائه گزارش عملکرد به صورت دوره‌اي در حوزه طب سنتي و مکمل، تعامل با دفتر طب ايراني وزارت متبوع در راستای طراحي، تدوين و اجراي برنامه توانمندسازي گروه‌هاي شاخص و مرجع در زمينه طب سنتي و مکمل و فرآورده‌هاي طبيعي به منظور ايفاي نقش براي آگاهسازي عمومي و ترويج رعايت اصول ششگانه سلامت مکتب طب سنتي در ميان آحاد جامعه با برگزاري کلاس‌هاي آموزشي، سمينارها و همايش‌هاي دانشگاهي و غيردانشگاهي در این اداره دنبال می‌شود.
نسیمی دوست به اطلاع‌رساني و افزايش سطح آگاهي جامعه درباره روش‌هاي سبک زندگي و تغذيه و ترويج سبک زندگي سالم منطبق بر مباني و آموزه‌هاي طب سنتي در برنامه‌هاي آموزش عمومي مردم با استفاده از ظرفيت‌هاي رسانه‌هاي محلي، مطبوعات، مراکز سلامتي و ساير اماکن عمومي توسط روش‌هاي اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي عمومي را از دیگر برنامه‌های این اداره اعلام کرد و افزود: هدف اداره طب سنتي اين است که مردم روش بهتر زندگي کردن را بياموزند و رويکرد اين طب، سلامت محوري است.
متخصص طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل درباره برنامه‌هاي در دست اقدام اداره طب سنتي نیز بیان کرد: پيگيري راه‌اندازي سلامتکده طب سنتي ايراني بخش دولتي و خصوصي، پيگيري راه‌اندازي داروخانه فرآورد‌ه‌هاي طبيعي و مکمل، بازديدهاي مستمر از مراکز ارائه دهنده خدمات طب سنتي ايراني، راه‌اندازي کميته راهبردي طب سنتي ايراني در سطح دانشگاه و اطلاع‌رساني و آموزش عمومي در سطح دانشگاهي و غير دانشگاهي عملیاتی می‌شود.
نسیمی دوست با اشاره به اینکه افراد و نهادهاي مجاز و غيرمجاز آموزشي در حوزه طب سنتی وارد عمل شده‌اند، گفت: براساس اعلام دفتر طب ايراني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در حال حاضر فقط دانشکده‌هاي طب ايراني و انجمن‌هاي علمي طب سنتي ايران مجاز به برگزاري دوره‌هاي آموزشي و گواهينامه معتبر در حوزه طب ايراني هستند.
وی ادامه داد: طبق آيين‌نامه ابلاغي وزارت بهداشت، فقط پزشکان متخصص طب سنتي و پزشکان دوره ديده مورد تاييد وزارت بهداشت، داراي پروانه و مجوز معتبر در زمينه ارائه خدمات طب سنتي مي‌توانند با رعايت ضوابط اقدام نمايند.
رئيس اداره طب سنتي ايراني و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکي اردبيل افزود: در صورتي که طب سنتي ايراني و توسط افراد باتجربه و مجاز به ارائه خدمات درماني بکار گرفته شود مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد.
نسیمی دوست با انتقاد از اینکه هر کسي به خود اجازه کار در اين حوزه را مي‌دهد و با شرکت در يک دوره کوتاه مدت آموزشي، چه مجاز و چه غيرمجاز، شروع به نسخه پيچي براي آحاد مردم مي‌کند، بیان کرد: در این صورت است که بايد منتظر عواقب ناخوشايندي در زمينه سلامت مردم بود.
وی تاکيد کرد: متاسفانه سوءاستفاده در زمينه طب سنتي بسيار گسترده شده و افراد بسياري بدون هيچ تخصص، تجربه و مدرک معتبر علمي به ويزيت و پيچيدن رايگان نسخه‌هاي چند هزار توماني براي مردم پرداخته و بيماران را با کيسه‌اي از داروها که اصلاً معلوم نيست از چه موادي و در چه شرايطي تهيه شده‌اند راهي مي‌کنند.
رئيس اداره طب سنتي ايراني و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکي اردبيل تصریح کرد: اين افراد در برخي عطاري‌ها، منازل شخصي و يا حتي بعضا در مراکزي تحت عنوان مطب و... فعاليت مي‌کنند و برخي از آنها حتي بعنوان پزشک شناخته شده و برخي ديگر هم با ايجاد ديد منفي نسبت به پزشکان و طب رايج سعي در جلب مشتريان خود دارند که به نظر مي‌رسد آحاد مردم بايد بيشتر در مورد مسائل مربوط به سلامتشان حساس باشند و فريب اين تبليغات را نخورند.
نسیمی دوست گفت: مسئله مهم ديگر ويزيت و نسخه پيچي اينترنتي است که متاسفانه شبکه‌هاي مجازي، کانال‌ها و گروه‌هاي زيادي به دليل سود فراوان حاصل از فروش داروهاي گياهي راه‌اندازي شده و بدون حتي ديدن بيمار فقط براساس نام بيمار يا توضيحي ناقص براي مردم نسخه مي‌پيچند.
وی خاطرنشان کرد: اين کارها با اصول طب سنتي ايراني در تضاد کامل است چرا که اين مکتب طبي به شرح حال و معاينه بيمار اهميت زيادي مي‌دهد.
وي در پايان افزود: در حال حاضر در تعداد زيادي از استان‌ها سلامتکده‌هاي طب سنتي دانشگاهي در حال فعاليت هستند که در شهر اردبيل هم مدتي است که کلينيک تخصصي طب سنتي ايراني در مرکز آموزشي درماني امام خميني (ره) اردبيل راه‌اندازي شده و در حال خدمت‌رساني به مردم عزيز است که توصیه می‌کنیم مردم به اين مرکز و يا پزشکاني که در زمينه طب سنتي آگاهي کافي و داراي مجوز فعاليت هستند مراجعه نمايند.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اردبیل اجتماعی طب سنتی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به پهناور بودن استان و حجم بالای مراجعان تاکید کرد: لازم است تلاش برای توسعه توانمندی‌ها و رفع چالش‌های حوزه سلامت، اولویت مسئولان باشد.

او، مرجعیت و قدرت تصمیم‌گیری را از ویژگی‌های اصلی اساتید عنوان کرد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و در خصوص اخلاق پزشکی و توسعه مسائل فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راهکار‌هایی نیز ارائه داد.

تلاش برای تقویت برنامه آموزش دانشجویان و ارتقای جایگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه، دیگر تاکید نماینده ولی فقیه در فارس بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این دیدار، محور اصلی تلاش اعضای هیئت رئیسه دانشگاه را توسعه خدمات مجموعه در تمامی ابعاد و در تمامی مناطق استان عنوان کرد و ادامه داد: در کنار توسعه خدمات، از دغدغه‌های اصلی مسئولان دانشگاه، تقویت اهداف فرهنگی در سطح دانشجویان، کارکنان و اساتید است.

سیدوحید حسینی با اشاره به تلاش‌هایی که در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده، به کسب موفقیت‌های حوزه سلامت استان فارس در این زمینه پرداخت و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه تخصصی پزشکی در جایگاه برتر کشور قرار دارد و با ظرافت ویژه‌ای مسایل اساتید، دانشجویان و دانشگاه در حال پیگیری است.

او از افزایش قابل توجه تعداد فلوشیپ و پزشک فوق تخصص طی ۳۰ ماه گذشته در دانشگاه خبر داد و افزود: همچنین در حال حاضر بیش از ۶۵۰ پزشک متخصص در مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان، به مردم خدمات سلامت‌محور ارائه می‌دهند.

حسینی در ادامه با ارائه توضیحاتی پیرامون تامین اعتبارات و پرداخت مطالبات کادر سلامت گفت: تقویت تامین منابع و معیشت اساتید، کارکنان و دانشجویان نیز با پیگیری مکرر مسئولان دانشگاه از مجموعه وزارت بهداشت و نهاد‌های مرتبط، در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه اهداف پژوهشی در حوزه سلامت فارس اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های انجام شده و برنامه ریزی در زمینه تقویت امر پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رتبه ششم کشور در حوزه پژوهش، به رتبه چهارم کشور ارتقا یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران