Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی یراحی که با انتشار کلیپ «پاره سنگ» موقتاً ممنوع‌الفعالیت شده است، گفت: من در این مورد شیطنت کردم و هر تصمیمی که ارشاد بگیرد، کاملاً می‌پذیرم.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد درباره حاشیه‌‌های کلیپ «پاره سنگ» مهدی یراحی گفت: کلیپ مجوزگرفته با کلیپ پخش‌شده تفاوت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه گاهی انتظاراتی که بایسته فعالیت در عرصه هنر است به درستی مراعات نمی‌شود. درباره این اتفاق پیش‌آمده هم دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی به اثر و کلیپی مجوز داده اما اثری که منتشر شده هم از نظر شعر و هم از نظر کلیپ، دارای تفاوت‌هایی است.

وی افزود: طبیعتاً به دلیل آنکه اداره کل موسیقی از آنچه که مجوز داده باید صیانت کند و فضا را به صورت قانونی پیش ببرد،‌ از دست‌اندرکاران این موضوع دعوت کرده است که برای ادای توضیحات به این اداره‌کل مراجعه کنند.

معاون هنری وزارت ارشاد درباره انتشار خبر ممنوع‌الفعالیتی پیش از شنیدن توضیحات عوامل گفت: این خبر از سوی ما منتشر نشد و باید از رسانه‌ها تقاضا کنم در انتقال پیام نهایت دقت و امانت را داشته باشند.

* همیشه هم سرم مقابل قانون پایین است

مهدی یراحی نیز که دیگر مهمان برنامه رادیویی تهران من بود، در پاسخ به این پرسش که خبر ممنوع‌الفعالیتی خود را چه زمانی شنیده است، گفت: عصر روز چهارشنبه (۱۲ دی) از طریق ناشر اثر مطلع شدم و آن‌ها هم از طریق تماس تلفنی دفتر موسیقی از موضوع آگاه شده بودند.

این خواننده پاپ اظهار داشت: وقتی روابط عمومی معاونت هنری خبر ممنوعیت کاری بنده را با باشگاه خبرنگاران جوان در میان گذاشت، از این موضوع ناراحت شدم. چون به دنبال حاشیه نیستم و البته دفعه اولم هم نبود که ممنوع‌الفعالیت می‌شدم. باید مدیریت می‌شد که این موضوع به فضای رسانه کشیده نشود.

وی درباره تفاوت کلیپ مجوز گرفته با آنچه پخش شده است، ضمن صحه گذاشتن بر این موضوع گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ هنر ـ در صورت حسن نیت مسئولان و هنرمندان ـ ایجاد تعامل و تقارب میان خواسته‌های جامعه و سیاستمداران است. اما برخی جریان‌های صاحب قدرت مقابل هنرمندان جبهه دارند و با هر ابراز نظر غیرموافقشان، مخالف هستند. حتی دروغ‌هایی به ما نسبت دادند مانند ـ خدای ناکرده ـ توهین به شهدا که اصلا چنین چیزی نبوده است.

یراحی گفت: تا امروز قانونمند کار کرده‌ام و همیشه هم سرم مقابل قانون پایین است، اما یک جاهایی نداشتن جسارت در برخی مدیران باعث خودسانسوری می‌شود که در عرصه‌های مختلف از جمله موسیقی، مردم را به سطح برده است. من تمام مسأله‌ام این است! هنرمند کارش پرسش‌گری و رساندن حرف مردم به مسئولان و تلطیف فضای بین این دو است. اگر هنرمند صدای مردمش نباشد، عاشقانه بخواند تا راحت مجوز بگیرد و فقط بخواهد پول چاپ کند، این که دیگر نامش هنر متعهد نیست! 

 

 


این خواننده پاپ افزود: بیش از یک سال برای گرفتن مجوز «پاره سنگ» رفتیم و آمدیم. می‌گفتند مجوز نمی‌دهیم. با آقای عبدالجبار کاکایی که از مسئولان اصلی واحد شعر هستند صحبت کردم و گفتند ما به این شعر مجوز داده‌ایم. چند کلمه بود که دوستان تأکید داشتند عوض شود، بقیه شعر کامل مجوز دارد و در کتابخانه ملی ثبت شده است. اینجا حس آن رزمنده به من دست داد که مجبور است شناسنامه‌اش را دستکاری کند، چون از فضای بسته‌ای که نگذاریم کسی حرف بزند، احساس خطر کردم.

* نگاه مستقل خودم را به جنگ دارم

یراحی افزود: گفتند بازوبند حزب نازی را بسته‌اید و به شهدا توهین کرده‌اید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضد جنگ درست کرده‌ام. چه کسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلا با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوع‌الفعالیت می‌کنم. من ادوار جنگ را می‌گویم، نه فقط جنگ هشت ساله خودمان را. من از نگاه مستقل خودم برای شهدا کار خوانده‌ام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شده‌ام. من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف. 

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم وزارت ارشاد حکم پدر معنوی همه هنرمندان را دارد،‌ بنابراین باید با آن تعامل بیشتر داشته باشیم.

* «پاره سنگ» جزء اشعار انتقادی است

حسینی ضمن تأیید این موضوع گفت: همان‌طور که یک پدر تصمیم می‌گیرد فرزندان خود را راهنمایی کند،‌ بر این اساس یک قاعده و چارچوبی تنظیم شده است تا بتوانیم کنار هم به شایستگی زندگی و از حق و حقوق خواهران و برادرانمان صیانت کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: «پاره سنگ» جزء اشعار انتقادی است،‌ بنابراین دفتر اداره موسیقی وزارت ارشاد و شورای شعر به حذف بندهایی رأی داد که ممکن بود خواهران و برادران ما را آشفته کند. چون دفاع مقدس چیزی نبود که فقط در زندگی عده‌ای محسوس باشد. بنابراین انتظار می‌رود فرزندان خانواده به رأی این پدر معنوی پایبند باشند،‌ نه اینکه به تشخیص خود عمل کنند. 

* می‌پذیرم که شیطنت کردم

یراحی گفت: همه ما درگیر جنگ بودیم اما حال همه ما بعد از جنگ یکسان نبود. همه ما صدایمان به یک اندازه قدرت ندارد. چندی پیش یک هنرمند کاری نژادپرستانه و ضدعرب را بدون مجوز بیرون داد اما چون مستقل نبود،‌ وزارت ارشاد به سادگی از کنارش گذشت!

خواننده کلیپ «پاره سنگ» گفت: کنار بازوبند حزب نازی، کلاه روسی، پوتین انگلیسی، اورکت آمریکایی و یک پلاک وجود دارد و این نماد جنگ‌های معاصر است. وقتی این‌ها را کنار هم می‌‌گذاریم،‌ کسی نمی‌تواند شما را به محکوم به یک تعبیر خاص کند. اما اگر با لباس بسیج، سپاه یا ارتش جمهوری اسلامی آن بازوبند را می‌بستم، قطعاً می‌شد من را محکوم کرد.

یراحی در پایان اذعان کرد: من در این مورد شیطنت کردم و هر تصمیمی که ارشاد بگیرد،‌ کاملاً می‌پذیرم. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مهدی یراحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۸۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: صرف صدور مجوز برای موسسات فرهنگی را قبول نداریم و قطعا نظارت، ارزیابی، حمایت و هدایت باید انجام بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، احسان آهنگر امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در نشست صمیمی با مؤسسات فرهنگی_ هنری و قرآنی استان و همچنین تبیین رویداد هم افزا، اظهار داشت: مشکلات عدیده ای در این حوزه ها داریم و به آنها معترفیم اما وقتی که مشارکت مردمی به میدان بیاید، بخش مهمی از چالش ها حل می شود. 

وی مؤسسات را بازوان اصلی فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: صرف صدور مجوز برای این مجموعه ها را قبول نداریم و قطعا نظارت، ارزیابی، حمایت و هدایت باید انجام بگیرد و قرار هم نیست که فرهنگ و ارشاد مجری کار باشد. 

آهنگر با اشاره به مشکلاتی که مدیران مؤسسات عنوان کردند، گفت: توپ را به زمین دیگری نمی اندازیم انتظار هم نداریم که مشکلات چند دهه به یکباره حل شود چون شدنی نیست اما حرکت ما باید رو به جلو باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: مسائل مربوط به اخذ مجوز، سامانه ها و رایزنی با ثبت اسناد را دنبال کردیم و به نتیجه می رسیم. 

وی درباره مسائل مالی عنوان شده نیز اظهار داشت: حل موضوع مالیات و رفع دغدغه مدیران حوزه فرهنگ و هنر نسبت به آن در برنامه است، باید یک تیم تخصصی تشکیل بدهیم که با اشراف به مسائل مالی به کمک مؤسسات بیایند. 

آهنگر در بخش دیگری از سخنان خود به رویداد هم افزا اشاره و اظهار کرد: تعامل دستگاه‌ها و تشکل های مردمی باید به معنای واقعی اتفاق بیفتد؛ یعنی باید اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: اگر اراده شکل بگیرد، اعتبار را به همراه خواهد داشت و می توانیم برنامه هایی را در سطح کلان برگزار کنیم. 

وی با اشاره به توانمندی‌های مازندران اظهار امیدواری کرد: همایش یا جشنواره  ملی را با عنوان فرهنگ و هنر،  و اقتصاد به میزبانی مرکز استان برگزار کنیم. 

 ضرورت واگذاری کار فرهنگی به مردم

حجت الاسلام علی اکبر درخشنده معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه فرهنگ یک موضوع به شدت کم بهره از اقتصاد کشور است، افزود: کار فرهنگی باید به مردم واگذار شود چون برخاسته از دل مردم است و به دست آنها ادامه خواهد یافت. 

وی ادامه داد: هم افزایی با مردم و مؤسسات را در برنامه قرار دادیم و مقرر شد که طرح ها به دبیرخانه ارسال، گردآوری و ارائه شود. 

درخشنده شناسایی، پیش رویداد، برگزاری نمایشگاه، برنامه‌های جنبی، همکاری با دستگاه‌های اجرایی، و در نهایت پیگیری ارتباط و توسعه ایده‌ها را از فرآیندهای رویداد هم افزا در استان اعلام کرد. 

 ثبت 608 مؤسسه در مازندران 

در این نشست، محمد غلامی رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: در استان 608 مؤسسه فرهنگی تک منظوره و چند منظوره داریم و  آنچه از دست ما بر می‌آید در رفع مسائل و معضلات دریغ نمی‌کنیم. 

وی همچنین گفت: از سال 1390 تاکنون، این نخستین نشست صمیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد با مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی استان بوده است. 

به گزارش خبرنگار تسنیم، رویداد هم افزا بستری برای تعامل دستگاه‌های اجرایی با تشکل های مردمی است؛  مسائل مالی مانند مالیات و ارزش افزوده، مسائل حقوقی مانند قراردادها، محدودیت‌های سامانه های ستاد و ثبت مؤسسات، حمایت اداری و تسهیلگری، تعریف پروژه برای مؤسسات، تعامل بیشتر مؤسسات و ارشاد به ویژه پاسخگو بودن طرف دولتی، ازجمله مسائلی بود که در این نشست عنوان شد. 


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خواننده خانم قبل از انقلاب، سریال پایتخت را توقیف کرد!
  • شغل پاره‌وقت و پُردرآمدی که در ایران مُد شده
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: تصمیم ما برای حمایت از استقلال جدی است
  • سخت‌ترین تصمیم سال علیه پاس گل قایدی! (عکس)
  • علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا خواننده شدند!
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • (عکس‌) علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا خواننده شدند!