Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:33:14 GMT

پرستاری در منزل به جای بیمارستان

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۹۲۴۲

پرستاری در منزل به جای بیمارستان

همدان - ایرنا - کارشناسان معتقدند که سیر سعودی کاهش جمعیت و رشد جمعیت سالمند زمینه سازی برای پرستاری در منزل با هدف کاهش هزینه ها و التیام دردهای ناشی از کهنسالی را بیشتر کرده است.

به گزارش ایرنا، ارائه خدمات پزشکی در منزل ذهن را به گذشته های دور می کشاند، زمانی که اطبا در برف، گرما و سرما با چارپا یا پای پیاده از این روستا تا روستای مجاور را طی کرده و در بالین بیمار حاضر می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما گذر زمان و ماشینی شدن زندگی در کنار گسترش فناوری بهداشتی، بیماران را به بیمارستان ها کشاند و در مواردی زیر تیغ جراحان قرار گرفته و سپس پرستاران پیگیر امور آنها باشند.
از همین رو هزینه کم مراقبت در منزل در برابر بستری بیمار در بیمارستان و افزایش رضایتمندی بیماران، اجرای طرحی تحت عنوان خدمات پرستاری در منزل را الزامی کرد.

**همدان پایلوت هوم کر
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» (خدمات مشاوره و پرستاری در منزل) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره در گفت و گویی تفصیلی با ایرنا بیان کرد: معاونت پرستاری این وزارتخانه توسعه کمی و کیفی مراکز ارائه مشاوره و خدمات پرستاری در منزل را در اولویت قرار داد.
فاطمه شیرانی یادآوری کرد: از دو سال پیش با ابلاغ این موضوع به دانشگاه های کشور، دانشگاه علوم پزشکی همدان جزو پیشروها در این زمینه شده است.
وی خاطر نشان کرد: پیش از اجرای طرح هوم کر 2 مرکز فعال و پنج مرکز دارای مجوز غیرفعال در زمینه هوم کر وجود داشت که به شکل سنتی فعال بودند.
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: نخستین و مهمترین کار برای نهادینه کردن ضرورت خدمات پرستاری در منزل (هوم کر) فرهنگ سازی در بین پرستاران و مردم بود که در این راستا ابتدا با توجه به اینکه مجوز راه اندازی این مراکز تنها به پرستاران ارائه می شود، دوره های آموزشی و توجیهی برای آنها برگزار شد.
شیرانی افزود: از سوی دیگر با برگزاری نشست های آموزش عمومی، بهره گیری از توان و ظرفیت نشریات، فواید این مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل اطلاع رسانی شد.

**فواید هوم کر
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: مشاوره در طرح هوم کر بسیار اثر بخش و مهمتر از ارائه خدمات است چراکه برخی مواقع مشکل بیمار بدون نیاز به حضور پزشک در منزل و تنها با یک تماس، رفع می شود.
شیرانی کاهش تردد و هزینه ها را از مزیت های خدمات پرستاری در منزل دانست و توضیح داد: در صورت ناخوانا بودن نسخه پزشک برای متصدی داروخانه وی با هوم کر تماس تلفنی برقرار کرده و آنها نیز با پزشک معالج در ارتباط بوده و با ارسال پیامک موضوع را پیگیری و نتیجه پیگیری را به متقاضی اطلاع رسانی می کنند.
وی ادامه داد: همچنین اگر بیمار زمان استحمام خود پس از انجام یک عمل جراحی نظیر گوش را نداند، بدون نیاز به حضور در مطب پزشک یا بیمارستان و تنها با یک تماس با هوم کر مشکل اش رفع می شود.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در عین حال اگر بیمار آدرس مطب پزشک معالج را نداند یا کادر بیمارستان به صورت سهوی آن را در اختیار بیمار قرار نداده باشند، در این زمینه نیز هوم کر به وی مشاوره می دهد.
شیرانی اظهار داشت: برخی مراجعه کنندگان به بیمارستان های همدان غیربومی و ساکن خارج از استان هستند؛ چنانچه این بیمار یک سوال از پزشک معالج داشته باشد باید چند صد کیلومتر را برای دریافت پاسخ تا همدان بپیماید.
وی افزود: اما پس از راه اندازی مرکز خدمات پرستاری آنها می توانند با هوم کر ارتباط برقرار کرده و درخواست و سوال خود را مطرح کنند و هوم کر نیز با ارسال یک پیام به پزشک معالج و دریافت پاسخ، نکات را به بیمار منتقل می دهد.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: در جوامع و کشورهای توسعه یافته ترخیص سریع بیمار پس از عمل و انجام دیگر خدمات مورد نیاز در منزل صورت می پذیرد.
شیرانی مثال زد: فردی که دچار «تراکشن استخوانی» شده و پای وی از طریق نوار چسب از طریق یک ریسمان و قرقره به وزنه ای متصل شده است، باید مدت ها در بیمارستان بستری باشد.
وی اضافه کرد: مذاکره ای با پزشکان صورت گرفت تا بیماران اینچنینی را به هوم کرها معرفی کنند بنابراین در گام بعدی مراکز هوم کر با بیمارستان ها قرار داد بستند.

**جلوگیری از خدمات پرستاری توسط خدمتکاران
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برخی مواقع خدمه و کمک بهیار بیمارستان با حضور در منزل بیماران اقدام به مداخله در امور پرستاری و انجام خدماتی نظیر تعویض کاتتر یا سوند مثانه می کردند.
شیرانی اضافه کرد: این افراد به صورت تجربی این خدمات را فرا گرفته و مردم نیز بر این باوردند که یک فرد متخصص این خدمات را برای آنها انجام می دهد.
وی بیان کرد: این افراد در بیمارستان اقدام به توزیع شماره تماس خود در بین بیماران می کنند و وقتی بیماران چند نوبت آنها را در بیمارستان می بینند فکر می کنند که دارای توان و تخصص هستند.
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: به منظور پیگیری ارائه خدمات توسط افراد فاقد تخصص و دانش، به شهروندان توصیه شد که از افرادی که به عنوان پرستار درصدد ارائه خدمات در منزل هستند کارت شناسایی دریافت کنند.
شیرانی تاکید کرد: ارائه کنندگان خدمات پرستاری در منزل به طورحتم باید دارای مدرک لیسانس پرستاری و تحصیلات آکادمیک باشند و خدمه بیمارستان مجاز به ارائه این قبیل خدمات نیستند.

**پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در منزل
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پس از گذشت مدتی از اجرای طرح خدمات پرستاری در منزل یکسری پزشکان همکاری کرده و واحد مراقبت پرستاری در منزل در بیمارستنان ها دایر شد.
شیرانی افزود: اما یکی از اصلی ترین مشکلات فرا روی این طرح زیر پوشش قرار نگرفتن تعرفه های خدمات پرستاری در منزل بود.
وی اضافه کرد: اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان بیماران را کاهش داده بود؛ بنابراین آنها بستری بودن در بیمارستان را به حضور پرستار در منزل برای درمان به علت زیر پوشش بیمه نبودن این خدمات، ترجیح می دادند.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وقتی مردم هزینه بستری شدن در بیمارستان را بسیار کم هزینه تر از استفاده از خدمات پرستاری در منزل می دیدند از طرح هوم کر استقبال نکردند.
شیرانی ادامه داد: برای رفع این مشکل وزارت بهداشت رایزنی ها را آغاز کرده و زیر پوشش قرار گرفتن پنج بیماری مهم در اجرای طرح هوم کر دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: قرار شد که زیر پوشش بیمه قرار گرفتن این پنج بیماری در قالب طرح هوم کر در سه استان آزمونه کشور شامل همدان، تهران و کرمان اجرا شود.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با زیر پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات مشاوره و پرستاری در منزل، بیماران سرطانی، سکته مغزی، قلبی و بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند، خدمات ارزان در منزل دریافت می کنند.
شیرانی گفت: در استان همدان طبق رایزینی با پزشکان قلب و نورولوژی فعال در بیمارستان فرشچیان قلب و سینا، قرار شد که این طیف بیماران در گام نخست از خدمات بیمه ای طرح هوم کر بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: به طور حتم اگر کل تعرفه ها زیرپوشش بیمه قرار گیرد شاهد استقبال مردم از طرح خدمات پرستاری در منزل خواهیم بود مگر اینکه بیماران تنها برای عمل جراحی ضروری به بیمارستان مراجعه کنند.

*سبقت مراقبت در منزل از بستری در بیمارستان
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همدان در حوزه خدمات پرستاری در منزل نه تنها در کشور پیشتاز بوده، بلکه در این زمینه جزو اولین های وزارت بهداشت است.
شیرانی افزود: قرار است تا 10 سال آینده بخش عمده ای از مراقبت ها، خدمات پرستاری در منزل شود چراکه مردم به مزایا و منفعت های مراقبت در منزل آگاه شدند.
وی اضافه کرد: کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان میزان سرایت عفونت های بیمارستانی به فرد را نیز کاهش داده و تخت های بیمارستانی برای بیماران ضروری خالی می شود.

**افزایش سواد سلامت
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بستری شدن بیمار در منزل موجب می شود وی نقش مادر، پدری و فرزندی خود را به خوبی ایفا کند و حواس اش به مسایل خانه نیز باشد.
شیرانی بیان کرد: پرستار هنگام حضور در منزل بیمار و انجام مراقبت و خدمات درمانی مورد نیاز، به سوال های پزشکی دیگر افراد بیمار حاضر در منزل نیز پاسخ و مشاوره می دهد.
وی مثال زد: چنانچه پدر خانواده به فشار خون مبتلا و مادر با دیابت دست و پنجه نرم می کند، هوم کر نحوه مراقبت و توصیه های لازم را یه آنها ارائه می دهد.
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: یک پرستار در بیمارستان همزمان به ده ها مریض خدمات می دهد بنابراین فرصت کافی برای بیان توصیه و هشدارها را به بیمار و خانواده وی ندارد.
شیرانی گفت: راه اندازی مرکز خدمات پرستاری و استفاده از این ظرفیت موجب ارتقای سلامت جامعه شده و سیر درمان و بهبودی سریع و کوتاه تر می شود.
وی افزود: خدماتی نظیر اکسیژن تراپی، پانسمان های زخم بستر، بازکردن گچ، خون گرفتن در خانه، سرم تراپی و حتی انجام دیالیز و همودیالیز توسط پرستار در خانه امکان پذیر است.
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: انجام دیالیز «صفاقی» برای بیمارانی که تمایل به خروج از منزل و حضور در بیمارستان را ندارند توسط هوم کر امکان پذیر است.

**فعالیت 14 هوم کر
شیرانی بیان کرد: در حال حاضر 14 مرکز مشاوره و خدمات پرستاری فعال در استان وجود دارد و 12 متقاضی نیز در حال دریافت مجوز هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به استقبال پرستاران برای راه اندازی مراکز هوم کر و افزایش تقاضا، فعالیت در این حوزه نوبت بندی شده است.
عضو کارگروه پرستاری «هوم کر» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به منظور پیشگیری از بروز تخلف، به صورت جدی بر روند فعالیت مراکز مشاوره و خدمات پرستاری نظارت می شود.
شیرانی بیان کرد: خانواده ها هنگام مراجعه افراد تحت عنوان هوم کر به در منزل آنها، ابتدا کارت شناسایی فرد را مطالبه کنند همچنین به منظور پیشگیری از ارائه کارت هویت جعلی، از متقاضیان درخواست می شود پیش از اجازه ورود پرستار به منزل با نظام پرستاری تماس برقرار کنند.
وی افزود: در نشستی با حضور عوامل نیروی انتظامی، امنیت پرستارانی که راهی منزل افراد می شوند مطرح شد و مقرر شد ناجا امنیت آنها را فراهم کند.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: پوستر مراکز مجاز مراقبت های پرستاری در منزل حاوی شرح وظایف هوم کر و مراکز دارای مجوز به همراه شماره تماس آنها به زودی در سطح شهر، مطب پزشکان و داروخانه ها نصب می شود.
شیرانی از شهروندان خواست در صورت مواجهه با هر نوع تخلف از جمله ممانعت فرد از ارائه کارت هویت و انجام فعالیت پرستاری توسط افراد فاقد صلاحیت و دانش پزشکی، موضوع را از طریق تلفن 32529246 به اداره واحد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان اطلاع رسانی کنند.
مصاحبه از: علیرضا جهانگیری
7526**2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی علوم پزشکی پرستاری مراقبت در منزل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۹۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اعلام این خبر گفت :بعد از تماس مددجو یک دستگاه آمبولانس از پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شهری ولی عصر (عج) به محل اعزام و زایمان با کمک کارشناسان فوریت‌های پزشکی در منزل انجام شد.
به گفته ی پژمان قرائیان مادر و نوزاد دختر با حال عمومی خوب به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی ولایت دامغان منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در شهرستان دلفان
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان
  • باند پنجه طلا در همدان منهدم شد
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان
  • ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا