Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:04:32 GMT

کاهش جمعیت عشایری سمنان نگران کننده است

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۶۱۱۵

کاهش جمعیت عشایری سمنان نگران کننده است

سمنان- ایرنا- مدیرکل امورعشایری استان سمنان گفت: کاهش جمعیت روزافزون جمعیت عشایری استان به دلیل یک جانشینی و کاهش تولید گوشت قرمز و فرآورده لبنی جدی و نگران کننده است.

حمیدرضا حسینی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح اسکان عشایر برای رفع مشکلات زیرساختی و برخورداری این قشر از امکانات از چند سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: در ماه های خرداد و تیر 98 طرح سرشماری در بخش عشایری استان سمنان انجام می شود و براساس آمار جدید برنامه ریزی ها برای حمایت از این بخش انجام خواهد شد.
مدیرکل امورعشایری استان سمنان اضافه کرد: رفع مشکلات زیرساختی و تامین نهاده های دامی یکی از عوامل مهم و اصلی در حفظ جمعیت عشایری سمنان است و در چند سال گذشته این راهبرد در استان به خوبی انجام شد.
حسینی تصریح کرد: اعتبار امور عشایری سمنان از چهار میلیارد و 500 میلیون ریال در سال 94 اکنون به بیش از 35 میلیارد ریال افزایش یافته است که این امر در توقف کاهش روزافزون جمعیت عشایری استان تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از 200 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بخش عشایری استان سمنان پرداخت شد که این امر در میان مدت به افزایش تولید فرآورده های لبنی و گوشت قرمز کمک کرده است.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه 17 ظرفیت قانونی برای حمایت از بخش عشایری کشور مصوب شد که با اجرایی شدن این طرح ها در بلندمدت شاهد حفظ جمعیت در این بخش خواهیم بود.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند، این عشایر که هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می دهند، بیش از یک میلیون و 74 هزار راس دام سبک و چهار هزار و 700 راس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
7339/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير كاهش جمعيت سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی، افزود: متأسفانه کمبود ماما در کشور همچون کادر پرستاری در شیفت‌های سنگین این گروه خود را نشان داده است و منجر به استهلاک، خستگی کادر مامایی شده است و همین مسئله عاملی بر کاهش کیفیت کار ماماها در کشور است.

وی گفت: مامایی یکی از مشاغل ارزنده در جهان هستی است، رشته مامایی به دلیل اینکه سلامت مادر و کودک را به ارمغان می‌آورد بسیار ارزشمند است، ارتقای سلامت مادران و کودکان، ترویج فرزندآوری و تغذیه به واسطه شیر مادر، جلوگیری از مرگ مادر، کودک و آموزش مراقبت‌های دوران بارداری معمولاً به واسطه این گروه حساس رشته پزشکی انجام می‌پذیرد.

محمدبیگی با اشاره به کاهش جمعیت ایران در سال‌های آینده، افزود: ایران تنها کشور دارنده جایزه کاهش جمعیت در جهان است، در قانون جوانی جمعیت به صورت ویژه به کمبود ماما در کشور اشاره شده، یعنی به ازای هر دو زایمان فعال باید یک ماما در کشور وجود داشته باشد؛ متأسفانه به دلیل کمبود ماما در بیمارستان‌های کشور این بند قانونی اجرایی نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس، با بیان اینکه قرار بود امسال حدود ۳۵۰۰ ماما در کشور استخدام شوند، اظهار داشت: در ظرفیت پذیرش و استخدام وزارت بهداشت تنها حدود ۳۰۰ ماما در کشور ثبت شده بود، چرا باید میزان جذب و استخدام ماما به رغم نیاز کشور کم باشد.

کد خبر 6096249 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • جان باختن یک نفر در اثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر
  • کاهش محسوس میانگین سنی حجاج سمنان
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • بند قانون جوانی جمعیت به دلیل کمبود ماما اجرا نمی شود
  • ۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام