Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:53:34 GMT

بنای یادبود خواجوی کرمانی گلباران شد

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۷۵۳۵۴

بنای یادبود خواجوی کرمانی گلباران شد

کرمان - ایرنا - بنای یادبود خواجوی کرمانی امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت سالروز میلاد این شاعر پرآوازه در کرمان گلباران شد.

به گزارش ایرنا، آیین گلباران بنای یادبود خواجوی کرمانی با حضور شهردار کرمان، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ این استان در محل میدان خواجوی کرمانی برگزار شد.
همچنین این آیین با اجرای موسیقی محلی و سخنرانی یکی از علاقه مندان شعر و ادب کرمان در وصف خواجوی کرمانی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مال الدین ابوالعطا محمود مرشدی کرمانی مشهور به خواجوی کرمانی، شاعر قرن هشتم از بزرگترین شاعران عصر درخشان شعر پارسی بشمار می رود، وی را نخلبند شعرا، خلاق المعانی و ملک الفضلا نیز لقب داده اند.
خواجوی کرمانی به تصریح خودش در سال 689 هجری قمری در شهر کرمان متولد شد و به سال 750 در شیراز وفات یافت و آرامگاه وی در محل سکونتش در تنگ الله اکبر شیراز معروف به شهر هزار مزار واقع شده است.
خواجو در زمان حیات خویش بیش از 40 هزار بیت در قالب های همچون مثنوی، غزل، قصیده، ابیاتی با مضامین عرفانی و عاشقانه سروده و دیوان خواجو، گل و نوروز، همای و همایون، کمال نامه و گوهر نامه از جمله آثار این شاعر گرانقدر پارسی گوی بشمار می رود.
برای پاسداشت مقام این شاعر و ادیب دانشمند و فرزانه، روز 17 دی در تقویم رسمی کشور بنام خواجوی کرمانی نامگذاری شده است.
3029/7437

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی کنار پل خواجو+ فیلم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه شب به همراه محمد اسلامی از پل تاریخی «خواجو» بازدیدکرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رافائل گروسی روز دوشنبه به منظور دیدار با مقامات عالی کشورمان وارد تهران شد.

وی پس از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و معاون سیاسی وی برای شرکت در کنفرانس بین المللی هسته‌ای و دیدار با محمد اسلامی به اصفهان سفر کرد.

گروسی به همراه اعضای تیم مذاکره کننده فنی خود و رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار اصفهان پس از شرکت در ضیافت شام به میزبانی اسلامی از پل‌های تاریخی خواجو و سی وسه پل بازدیدکرد.

حضور و بازدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پل‌های تاریخی اصفهان واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

کد خبر 751324

دیگر خبرها

  • گروسی کنار پل خواجو+ فیلم
  • قدم زدن گروسی کنار پل خواجو+ فیلم
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • ٧ طلا، سهم دختران وزنه‌بردار کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور
  • درخشش دختران کرمانی در چهار وزن نخست وزنه برداری نوجوانان ایران
  • چلسی رقیب همشهری‌اش را گلباران کرد
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات
  • (عکس) زاینده رود، سی و سه پل و پل خواجو؛ سال ۱۹۲۷
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی