Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدابیر این وزارتخانه برای حل مشکل بیکاری دانش‌آموختگان را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، مجتبی شریعتی نیاسر (معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) وی در خصوص اینکه چند درصد جامعه مهندسین کشور شغل متناسب با رشته دارند و چند درصد بیکار هستند؟ گفت: بیکاری عمومی در کشور بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار داده است، ۱۲ تا ۱۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد است، ولی بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها متناسب با رشته و مقطع تحصیلی‌شان بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است، البته مرکز آمار نیز به آمار ۴۰.۵ درصدی بیکاری تحصیل کرده اشاره کرده‌است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره افزود: ما قائل به این هستیم که بیکاری دانش‌آموختگان به نسبت رشته و مقطع تحصیلی‌شان می‎تواند متفاوت باشد، بنابراین گزارش شده است که به طور کل این آمار ۱۷ تا ۴۰ درصد است.

شریعتی نیاسر درباره طرح ارتقای مهارت برای حل مشکل بیکاری دانش‌آموختگان گفت: وزارت علوم در خصوص این موضع تدابیری با عنوان ساماندهی آموزشی در پیش گرفته تا بتواند مساله را حل کند، مثل طرح مهارت افزایی و توان اشتغال پذیری که از جمله اقدامات هستند. امیدواریم با این تدابیری که در ساماندهی درنظر گرفته‌ایم بتوانیم تا حدی وضع موجود را مرتفع کنیم.

وی اضافه کرد: طرح ارتقا مهارت افزایی، توان اشتغال‌پذیری که امسال توضیحات آن اعلام شده و همچنین از طرف دیگر نوع پذیرش در کنکور و... همه اینها اگر که در کنار هم قرار بگیرند یک مقداری وضعیت بیکاری دانش‌آموختگان تغییر خواهد کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که چند درصد از مهندسان متناسب با نیاز جامعه تحصیل می‌کنند؟ گفت: عدد دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما من بر این باور هستم که چون رشد بی‌رویه‌ای را در دهه هشتاد داشتیم، عملا بسیاری از ظرفیت‌های ما در واقع متناسب با نیاز بازار نبوده، ولی از دهه نود یا در واقع از سال ۹۳ این وضعیت مهار شد و تصور من این است که انطباق با نیاز بازار در حال شکل گیری است.

وی در واکنش به درخواست یکی از اعضای کمیسیون آموزش مبنی بر بر لزوم نظارت بر نحوه هزینه کرد درآمدهای دانشگاه آزاد گفت: اساسا وزارت علوم به بحث درآمدزایی موسسات غیردولتی و خصوصی ورود جدی ندارد و این مساله موضوعیتی هم برای ما ندارد، چون بحث خصوصی بودن آن مرکز است.

شریعتی نیاسر در خصوص اینکه حسابرسی‌ها در هیات امنا دانشگاه انجام می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد خود هیات امنا دارد و درآمدهایش در قالب هیات امنا حسابرسی و مسائل مالی در آنجا رسیدگی می‌شود. خیلی از مراکز غیرانتفاعی ما ممکن است درآمدزایی داشته باشند، اما این درآمدزایی‌ها همه در هیات امنای خودشان بررسی می‌شود و اگر تخلفی هم صورت بگیرد بالاخره باید هیات امنا پاسخگو باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شریعتی نیاسر مشکل بیکاری دانش آموختگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۸۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون اصلی مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه کارگران عنوان کرد: افزایش حقوق را انجام دادیم نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها را در ردیف‌های مبنا انجام دادیم که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد امسال بیش از سال قبل افزایش داشته است. امیدواریم با مدیریت اقتصادی از سوی دولت و مهار تورم و کمک های معیشیتی بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

 

 

وی در خصوص مسکن کارگری بیان کرد: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیندها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

مرتضوی درباره لایحه جامع اشتغال اظهار داشت: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • جمیله علم‌الهدی عضویت در هیات جذب دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت + جزئیات
  • برکناری رییس هیات ژیمناستیک اصفهان در آستانه انتخابات/ نکویی: وزارت ورزش شفاف‌سازی کند
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید