Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین سنتی مذهبی «چاووشی خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی» با بیش از یکصد و پنجاه سال قدمت در زمره آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، آیین سنتی مذهبی «چاووشی خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی» هیئت سقایی علی اکبری محله درب مختص آباد شهرستان آران و بیدگل به شماره ۱۶۸۳در زمره آثار ملی ناملموس در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مطابق با پیشنهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سلیمان صباحی بیدگلی در جلسه ۲۸ آبان ماه شورای ثبت میراث ناملموس کشور، پرونده آیین چاووش خوانی هیئت سقایی به عنوان یکی از آئین های زنده و در حال اجرا  مطرح شده و پس از اجرای زیبای نغمه خوان ها، این آئین با بیش از یکصد و پنجاه سال قدمت به نام بنیانگذار این سبک چاووش خوانی شاعر با اخلاص اهلبیت استاد واصف بیدگلی به ثبت رسید.

 

این آیین که در آغازین روزهای ماه شوال هر سال قمری و سه ماه مانده به محرم با تجمع نوحه خوان ها و نغمه خوان هابه همراه بزرگ و بابا و مرشد هیات و با حضور پیر و جوان در تکیه خانقاه شروع شده و طی هفته های متوالی تا ماه محرم روش های اجرای نغمه خوانی مرحوم واصف مورد تمرین قرار گرفته و جوانان در کنار ریش سفیدان، روش نوحه خوانی را آموزش می بینند.

 

با شروع محرم و در سپیده دم آغازین روز محرم بر بالای بام تکیه شیپورزنان مردم را برای برگزاری آئین دعوت نموده و یک نفر بصورت منفرد در کوچه و برزن اشعاری با مضمون شروع محرم قرائت نموده و مراسم از ساعت های ابتدایی صبح شروع می شود .

 

چاووش خوانان در مراکز تجاری و بازارها و گذرهایی که سابقا محل تجمع مردم بوده حضور پیدا نموده و تجار و مغازه داران با تعطیل نمودن مغازه ها به استقبال دسته چاووش می روند. در این آیین برخلاف تمامی دسته جات عزاداری از وسایل و ادواتی چون زنجیر و علامت و غیره استفاده نمی شود و حتی اذکار سینه زنی هم مورد استفاده قرار نگرفته و تنها با نوحه خوانی، خبر آمدن محرم در صبح روز اول و در مکان های پر تجمع شهر به مردم داده می شود.

 

در این آیین، تنها اشعار شاعر با اخلاص اهلبیت مرحوم واصف بیدگلی خوانده می شده و کسی بجز اعضای دسته چاووش، توانایی اجرای سبک را نداشته و نامگذاری اجرای این شیوه بنام این شاعر بااخلاص درخور این زنده دل نامی است./

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل استاد پرورش استاد علی اکبر پرورش کانون های مساجد آیت الله سید حاتمی مراجع و علماء مجلس مراجع استان گلستان شیراز چاووش محرم فهرست آثار ناملموس ملی شهرستان آران و بیدگل آثار ناملموس ثبت ملی میراث معنوی آران و بیدگل ثبت ملی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۱۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه درست کردن نیمروی بدون روغن + فیلم

تخم مرغ یک غذای پروتئینی و سالم است که البته درست کردن آن به شکل نیمرو و با روغن باعث می شود، این غذا برای گروه های سنی خاصی ناسالم تلقی شود. با ترفندی که در این ویدئو می‌بینید می توانید این غذا را بدون نیاز به روغن بدون تفاوت ظاهری با نیمروهای معمولی بپزید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • بدرقه صدای خاطره‌انگیز رادیو به خانه ابدی
  • شیوه درست کردن نیمروی بدون روغن + فیلم
  • سوگ مردم استان یزد در محرم شهادت امام جعفر صادق (ع)+ فیلم
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • برگزاری آیین چهارپایه خوانی در روستای ده زیار کرمان
  • تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • ۶ روستای دشتستان میزبان جشنواره ملی رضوی + تصویر