Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@07:44:20 GMT

مالک کارخانه "کبریت توکلی" درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۹۳۷۷۸

مالک کارخانه 'کبریت توکلی' درگذشت

رویداد۲۴ "تقی توکلی" کار آفرین و بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان صبح امروز (سه‌شنبه) در منزل خود در تبریز چشم از جهان فروبست.

توکلی که متولد ۱۳۱۰ بود از بانیان اصلی صنعت ماشین‌سازی تبریز و کوچکترین فرزند پسر "حاج علی عسگر توکلی"، مالک و بنیانگذار کارخانه "کبریت توکلی" تبریز بود.

سوابق تقی توکلی:

تقی توکلی، سال ۱۳۱۰ هجری‌شمسی در تبریز قدم به عرصه حیات گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۶ سالگی توسط پدر تاجر پیشه‌اش به مدارس قدیمی راه یافت و سپس به تهران رفت و در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت. بعد از اخذ دیپلم، جهت تکمیل معلومات راهی آمریکا شد و پس از ۵ سال تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، از دانشگاه نبراسکای آمریکا فارغ‌التحصیل و به وطن مراجعه کرد.

بیشتر مردم آذربایجان عمده کار او را احداث کارخانه ماشین‌سازی تبریز می‌دانند که در سال ۱۳۴۵ هجری‌شمسی در منطقه غرب تبریز احداث شد، اما اکثریت کارخانه‌های همجوار مانند پمپ‌ایران، موتوژن، ایدم، کمپرسورسازی، و شرکت گسترش صنایع ریلی، نیز بخشی از خدمات این مرد صنعت به‌شمار می‌رود.

وی از سال تأسیس به مدت ۹ سال، اولین مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز بود، ولی پس از وقوع جریان‌های انقلابی، از مسئولیت خود استعفا داد و با کوله‌باری از تجربه در کارخانه کبریت‌سازی توکلی مشغول به‌کار شد.

توکلی به همراه پدرش خدمات ارزنده‌ای در صنعت کشور انجام داده است که از میان آن‌ها می‌توان به احداث کارخانه کبریت توکلی، راه‌اندازی اولین کارخانه برق خصوصی، احداث کارخانه نئوپان، احداث کارخانه فورمیکا سازی و احداث کارخانه نئوپان روکش‌دار اشاره کرد که دستگاه‌های این کارخانه‌ها، از کشور‌های آلمان‌شرقی، غربی و یوگسلاوی خریداری و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی در سال ۱۳۸۵ هجری‌شمسی از طرف فرهنگستان علوم جمهوری‌اسلامی ایران، به‌عنوان مهندس برجسته کشور انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد

ربیعی گفت: ۵۰ هزار متر شبکه توزیع برق در شهرستان میامی طی سال گذشته اصلاح و بهینه‌سازی شد.

وی از نصب ۲۵ دستگاه پست هوایی توزیع برای تامین برق متقاضیان میامی خبر داد و گفت: اجرای ۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط از مرحله نخست و دوم خط ۶۳ کیلوولت عباس‌آباد با هدف تامین برق دهستان فرومد تا مجتمع خدمات رفاهی ساخته شد.

ربیعی ادامه داد: ۳۸ هزار متر شبکه‌ توزیع برق روستاهای طلوبین، گلستان، کوهان، هونستان، محمدآباد، جودانه و کلاته اسد از توابع میامی اصلاح و بهینه‌سازی کامل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی