Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد قویدل مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در نشست بررسی آثار تحریم بر حق سلامت با بیان اینکه در شرایط کنونی ‏در تحریم‌ها فقط با کشور آمریکا طرف هستیم، بیان کرد: این تحریم با دوره‌های گذشته متفاوت است و با همه کشورها طرف نیستیم و آمریکایی‌ها ‏دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست و آنها باید پاسخ‌گو باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر نتوانیم از کانال مربوطه دارو خریداری کنیم، باید داروهای بی کیفیت بخریم، کشورهایی که در ایران نمایندگی دارویی ‏دارند در ایران حضور دارند، اما بانک‌ها به شکلی تحریم شدند که نمی‌توانند پول را منتقل کنند.‏

قویدل بیان کرد: من به سهم خودم از اتفاقی که در وزارت بهداشت افتاد نگران هستم، زیرا فرصت سوزی انجام شده است؛ ۵۰۰ ‏میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شد و این مبلغ ۲ ماه است که طول کشیده تا به دست بیمه و شرکت‌های دارویی و ‏تجهیزات پزشکی برسد.‏

باید تحریم‌ها در حوزه غذا و دارو مستند شوند

در ادامه قاسم زمانی مدرس حقوق بین الملل  بیان کرد: در قرن بیست و یکم و با توجه به جهانی شدن، ‏حقوق بین الملل به تمام حوزه‌های زیست بین المللی از جمله حوزه سلامت رسوخ کرده است.

وی ادامه داد: بهداشت و سلامت موضوعی بین المللی ‏است و ارتباطی محکم میان بهداشت و سلامت با صلح و امنیت جهانی وجود دارد و در ژوئیه ۱۹۴۱ و در جنگ جهانی دوم، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد جهان پس از جنگ بر پایه ۴ آزادی بنیادین بشری شامل آزادی بیان، آزادی مذهب، رهایی از ترس و ‏رهایی از نیاز بنا نهاده خواهد شد.

زمانی اظهار کرد: رهایی از نیاز نشان دهنده تعهد دولت‌ها برای سلامتی و بهداشت برای مردم خود بود و به همین دلیل ‏سازمان جهانی بهداشت که در سال ۱۹۴۸ همزمان با امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر ایجاد شد، تحقق بهداشت و اعتلای ‏استاندارد‌های بهداشتی را سرلوحه اهداف خود قرار داد و مقدمه اساسنامه این سازمان، بهره‌مندی از بالاترین استاندارد‌های قابل حصول ‏سلامتی و یکی از حقوق بنیادین هر انسان بود و بهداشت و سلامتی در محدوده‌ای فراتر از بیماری مورد توجه قرار گرفت. ‏

این مدرس حقوق بین الملل بیان کرد: حق بر سلامت در اسناد بین المللی مختلف مورد توجه قرار گرفته است و علاوه بر اساسنامه سازمان جهانی بهداشت ‏و ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ماده ۱۲ میثاق بین المللی اجتماعی فرهنگی این حق مورد توجه قرار گرفته ‏است.

زمانی با بیان اینکه امروز حق بر سلامت و بهداشت یک حق بشری محسوب می‌شود که ۳ تعهد را بر دولت‌ها تحمیل می‌کند، گفت: تعهد به ‏احترام، حمایت و اجرا شامل این موارد است و دولت‌ها نباید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بهره‌مندی افراد از حق بر سلامت ‏جلوگیری کنند و باید اقدامات تقنینی و اجرایی مناسب را برای تحقق حق بر سلامت انجام دهند. ‏

وی با تاکید بر اینکه حق بر سلامت فقط حق سالم بودن نیست، اظهار کرد: حق بر سلامتی، صرفا حق بر سالم بودن نیست و حق بر نظام حمایتی است که ‏فرصت برابر بهره‌مندی از بالاترین سطح سلامت را برای عموم فراهم کند و حق بر سلامت یک حق فراگیر است که در کنار آن حق ‏بر خدمات درمانی و عوامل تعیین کننده‌ای مثل دسترسی به مسکن و غذا و محیط زیست سالم نیز وجود دارد.

این مدرس حقوق بین الملل با بیان اینکه حق بر سلامت بر ‏شماری از حوزه‌های حقوق بین الملل به عنوان یک حق بشری تاثیر گذاشته و حقوق مالکیت معنوی را تعدیل کرده است، گفت: سازمان ‏جهانی تجارت دسترسی افراد به دارو‌های ضروری را یکی از حداقل‌های ضروری قلمداد کرده و از لایسنس‌های اجباری در این زمین سخن به ‏میان آورده است.

وی افزود: سازمان ‏جهانی تجارت اصرار می‌کند که دولت کانادا باید شرکت دارویی تولیدکننده دارو برای ایدز را تحت فشار قرار دهد تا زمینه فروش دارو را به کشور‌های ‏آفریقایی و روآندا فراهم کند. ‏

تحریم نباید منجر به محدودیت دسترسی شهروندان به دارو شود

این مدرس حقوق بین الملل تاکید کرد: تحریم نباید منجر به دسترسی نداشتن شهروندان از دارو و مواد غذایی شود و دیوان بین المللی ‏دادگستری در ۱۱ مهر ماه ۹۷ قرار موقت بر دعوای ایران و آمریکا را صادر کرد و بر اساس این قرار درخواست مرد که دارو و اقلام پزشکی و مواد غذایی و اقلام ‏کشاورزی نباید تحریم شوند و تاکید شده است که آمریکا نباید محدودیتی ‏در دسترسی ایران به این اقلام ایجاد کند و نباید موانعی در سیستم پولی و مالی شکل گیرد. ‏

وی ادامه داد: حق بر سلامت قابل دادخواهی است و یکی از پیچیده‌ترین حق‌های بشری در حوزه حقوق بین الملل محسوب می‌شود و ‏حقوق بین الملل سلامت که با تکیه بر اسناد بین المللی گوناگون و نهاد‌های مختلف ملی و منطقه‌ای و جهانی در حال گسترش است و با ‏مفاهیم جدیدی مواجه شده است و مواردی مثل عدالت بهداشتی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و ‏ارتقای سلامت و امنیت بهداشتی به عنوان یکی از مولفه‌های امنیت انسانی در آن خلاصه می‌شوند و حق بر سلامت به عنوان یک حق ‏مهم بشری نقش مهمی در حرکت به سمت جامعه سالم دارد. ‏

زمانی گفت: سازمان جهانی بهداشت در مورد حق بر بهداشت و سلامت تا حدودی رویه انتقاد برانگیز دارد و سیستم نظارتی مناسبی ‏در نظر نگرفته است، اما این سازمان از اواخر دهه ۹۰ با ایجاد دپارتمانی شروع به نهادینه کردن حق بر سلامت با رویکرد حقوق ‏بشری کرده است و این سازمان در سال ۲۰۰۸ گزارشی مبنی بر «مراقبت اولیه بهداشتی، اکنون بیش از هر زمان دیگر» منتشر کرده ‏و نابرابری در بهداشت عمومی در ۲ سطح ملی و بین المللی را مورد توجه قرار داده است. ‏

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،سرپرست معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: نظر به موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاسیس ۲ رشته پرستاری داخلی-جراحی و پرستاری سلامت جامعه در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه، شمار رشته‌های علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۱۸ رشته افزایش یافت.

دکتر حسن اژدری زرمهری افزود: بعد از بازدید میدانی ارزیابان وزارت بهداشت که بهمن ماه پارسال انجام شد و با توجه به نیاز روزافزون نظام سلامت کشور به پرستاران متخصص در زمینه داخلی-جراحی و سلامت جامعه و همچنین ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه علوم پزشکی، شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با این درخواست موافقت کرد.

وی گفت: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۹۳ عضو هیات علمی و نزدیک به هزار دانشجو با ترکیب ۵۶ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان است.

زرمهری افزود: اکنون این دانشگاه دارای رشته‌های پرستاری، هوش‌بری، مامایی، اتاق عمل، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، پرتوشناسی، فوریت‌های پزشکی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای، زیست فناوری، فیزیولوژی پزشکی، بیوشیمی بالینی، یادگیری الکترونیکی، ۲ مجوز دکترای پژوهشی و نیز دکترای پزشکی در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی و در چهار دانشکده است.

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه