Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:12:01 GMT

نخست وزیر نروژ سیاست تقابلی آمریکا را نکوهش کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۹۸۳۰۲

نخست وزیر نروژ سیاست تقابلی آمریکا را نکوهش کرد

تهران- ایرنا- ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ، همکاری میان کشورهای متوسط و کوچک و دوری از رویکرد تقابلی قدرت های بزرگ را حائز اهمیت خواند و از سیاست های یک جانبه گرایی و تقابلی آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایندیا تایمز،چهارمین کنفرانس سالانه رایسینا (RAISINA) در دهلی با حضور شخصیت های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی جهان از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی نخست وزیر نروژ آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سولبرگ در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: توسعه پایدار نیازمند حرکت بسوی چندجانبه گرایی و فاصله گرفتن از تک روی قدرت ها در عرصه نظام بین الملل است.
وی با انتقاد جدی نسبت به رویکرد تقابلی ایالات متحده و چین، به اهمیت نقش کشورهای کوچکی پرداخت که به حقوق بین الملل توجه می کنند و آنها می توانند در تعریف رویه های جدید اقتصادی و تجاری موثر باشند.
سخنان سولبرگ در رابطه با اهمیت تجارت میان کشورها و فاصله گرفتن از سیاست تقابلی و یا محدودکننده در حالی بیان می شود که ایران و هند تصمیم بزرگی در خصوص گسترش همکاری های و روابط تجاری فی مابین در بندر چابهار اتخاذ کردند .
همکاری هند در یکی از فازهای بندر چابهار متعاقب نشست مشترک هیات های نمایندگی دهلی ،تهران و کابل اتخاذ شده است. در این قالب، هند در منطقه آزاد چابهار فعالیت خود را گسترش و نقش بیشتری در تلاش های مشترک برای حمایت از مراوادات تجاری منطقه ای ایفاء می کند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برخلاف سال های قبل که نماینده خود را به این کنفرانس می فرستاد، امسال خود در آن شرکت کرد تا از این محفل برای بیان نظر و خواست ملت ایران استفاده کند.
ناظران سیاسی و منطقه ای سفر ظریف به دهلی را نشانگر عزم مقام های عالیرتبه ایران و هند برای گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی در مقابل تلاش و سیاست تحریم آمریکا علیه تهران ارزیابی کرده اند.
مسئولیت برگزاری کنفرانس راهبردی و ژئو استراتژیک سالانه رایسینا بر عهده وزارت خارجه هند با همکاری بنیاد پژوهشی ناظر است و موضوع گفت و گو در سال جاری یک نظرسنجی جهانی است: هندسه جدید، مشارکت‌های آسان و نتایج نامطلوب است.
کنفرانس سالانه رایسینا با شعار کشف و توسعه فرصت‌های یکپارچه‌سازی آسیا با جهانی بزرگ‌تر گشایش یافت .
گفت‌وگوهای صورت گرفته در کنفرانس رایسینا در راستای حل مسائل ناشی از انتقال جهانی و تغییرات در نظم جهانی است که توسط رهبران منحصر به فرد، مشارکت نوآورانه و فن‌آوری‌های جدید ایجاد می‌شود.
شبس**9460** 1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چندجانبه گرايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

به گزارش خبرآنلاین امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901272

دیگر خبرها

  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • دیدار نخست‌وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • فرجام نماینده‌ای که «نخست‌وزیر» شد
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است