Web Analytics Made Easy - Statcounter

خور کرتی به عنوان بزرگترین خور خاور میانه ظرفیت های بی نظیری برای رونق صنعت توریسم دارد که همچون سایر ظرفیت های شهرستان جاسک بکر و مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛شهرستان جاسک به عنوان دهان پر کن پایتخت مکران یکی از مناطق بکر و در عین حال محروم استانی به شمار می رود که داغ ضعف زیرساخت های عمرانی و رفاهی بر پیشانی دارد، چه بسا خانواده های بسیاری تنها به واسطه ارق ملی حاضر به جدایی از زادگاه و میراث آباو اجدادی خود نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان جاسک دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است و مردمان این شهرستان ذاتا انسان های متمدن و متحولی از نظر فرهنگی هستند لذا با تمام داشته و ذخایر پیدای و پنهانش تنها پلی برای پیشرفت غیربومیان و مدیران وارداتی است به واسطه فقدان بسیاری از آیتم های اجتماعی، عمرانی، خدماتی و درمانی  تاکنون ارمغانی جز فقر و محرومیت برای بومیانش نداشته است.

 

 

روستای کرتی یکی از مناطق محروم شهرستان جاسک بشمار می رود که در همسایگی بزرگترین خور خاورمیانه واقع شده با وجود ظرفیت های بی نظیر و بکرش در اوج فقر به سر می برد تا جایی که بسیاری از مردمان استان هم از وجود چنین روستایی بی خبر می باشند.

کرتی روستایی دور افتاده از توابع بخش لیردف در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جاسک قرار دارد که جمعیت ۹۰۰ نفر را در خود جای داده و از دو محله زرامسر وشهرلاف تشکیل شده است؛ اهالی روستا در اوج متانت و صبوری با فقر امکانات آموزشی،بهداشتی، رفاهی و زیرساختی دست و پنجه نرم می کنند و سایه شوم بیکاری موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی از قبیل افزایش نرخ اعتیاد شده است.

 

شغل آبا و اجدادی ساحل نشینان شرق هرمزگان صیادی و ملوانی است و اهالی کرتی به طبع محیط در زمینه صیادی فعالیت دارند که به واسطه فعالیت کشتی های تجاری و استفاده از روش های غیر اصولی صیادی، فرصت درآمدزایی را از بومیان گرفته است.

صندلی سنگی، کنارچک، ابراهیم نیادی، منبع آب بالا کوه، هیلرو، تله پشت، لب دریا و خورهامانند خورکایرانی، خورحامگ، خورنیکبخت گور، خورحرگی بالاکوه کرتی از جمله مناطق بکر و دیدنی روستای کرتی به شمار می روند.

خور کرتی به عنوان بزرگترین خور خاور میانه ظرفیت های بی نظیری برای رونق گردشگری و صنعت توریسم دارد و یا زیرساخت های بوم گردی ،روستای کرتی را به بهشت گردشگران مبدل کرد که این مقوله همچون سایر ظرفیت های شهرستان جاسک بکر و مغفول مانده است.

حسن خادمی، معتمد روستای کرتی شهرستان جاسک با اشاره به نبود امکانات اولیه روستا گفت: روستاهای شهرستان جاسک ازجمله کرتی همچنان فاقد پوشش تلفن همراه است و مردم روستای کرتی به دلیل عدم آنتن دهی تلفن همراه باید برای برقراری یک تماس ساده به روی تپه ها وپشت بام خانه ها بروند.

وی اظهار کرد: به واسطه نعمت بزرگ دریا شغل بیشتر مردم صیادی بوده و صید ماهی در کنار سختی هایش با رزق حلالی که به دست صیادان می دهد سختی کار را شیرین تر کرده است.

خادمی تصریح کرد: نبود اشتغال پایدار در روستا و سیگنال های تلفن همراه در اولویت دغدغه ساکنان روستای کرتی است که از مسئولان مربوطه انتظار می رود در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامحسین عماری در جلسه بررسی فعالیت های شرکت آب و فاضلاب در شهرستان ارومیه افزود: این شهرستان حدود ۳۱ درصد جمعیت آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده و ۶۱۱ روستای دارای کد آبادی دارد.

وی اضافه کرد: از کل روستاهای شهرستان ارومیه ۴۵۵ روستای برخوردار تحت پوشش آب و فاضلاب بوده که ۸۲ درصد جمعیت را شامل شده و ۱۰۱ روستای برخوردار غیر تحت پوشش نیز در این شهرستان وجود دارد که ۱۶ درصد جمعیت روستایی را شامل می شود.

فرماندار ارومیه ادامه داد: همچنین ۵۲ روستای باقی مانده با جمعیتی در حدود ۱.۲ درصد غیر برخوردار هستند. عماری درخصوص وضعیت مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آب و فاضلاب شهرستان ارومیه اظهار کرد: از سه پروژه این سفر با مبلغ اعتباری یک هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال، پروژه های مدول سوم تصفیه خانه ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه تکمیل شده و به اتمام رسیده است.

وی گفت: پروژه تکمیل سامانه آبرسانی و تأمین آب شرب اضطراری شهر ارومیه نیز در دست پیگیری جهت اقدام قرار دارد. وی به بررسی مصوبات سفر استاندار آذربایجان غ ربی به شهرستان ارومیه نیز پرداخت و افزود: این سفر ۱۷ مصوبه داشت که سه مورد تکمیل شده، ۱۱ مصوبه در حال اجرا بوده و۲ مصوبه در دست پیگیری جهت اجراست.

فرماندار ارومیه اظهار کرد: یک مصوبه نیز به علت عدم تخصیص اعتبار راکد باقی مانده است. وی اضافه کرد: در مجموع پیشرفت مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ارومیه حدود ۵۸ درصد برآورد می شود.

دیگر خبرها

  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • وضعیت سد جگین در شهرستان جاسک
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد