Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-02@03:25:05 GMT

آثار هنرمندان انقلاب در دهمین حراج تهران

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۷۵۹۸

دهمین حراج تهران روز جمعه ۲۱ دی‌ماه برگزار می‌شود. این حراج که ۹ دوره از آن ظرف ۷ سال اخیر برگزار شده، تا کنون با نقدهای سلبی و بعضاً ایجابی مواجه شده است که نشان می‌دهد به عنوان یک رخداد در بازار هنر ایران قابل اعتناست.

کافی است که میزان ارقامی که در این حراج چکش خوردند را مرور کنیم. کارنامه سال اول این حراج با رقم ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان، سال دوم با رقم ۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان، در سال سوم با رقم ۱۳ میلیارد و۴۹۱ میلیون تومان، سال چهارم با ۲۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، سال پنجم با ۲۵ میلیارد و ۷۸۷ میلیون تومان در نیمه نخست و رقم ۱۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان در نیمه دوم سال، در ششمین سال با رقم ۲۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان در نیمه نخست و رقم ۱۴ میلیارد و ۴۹۲ میلیون تومان در نیمه دوم سال و در هفتمین دوره در نیمه نخست سال جاری با فروش کلی ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان بسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اصلی‌ترین نقدها به این حراج ـ جدای از شائبه‌هایی درباره پول‌شویی ـ این بود که در نخستین سال‌های برگزاری نسبت به آثاری با مضامین مذهبی و آثار هنرمندانی از طیف موسوم به انقلاب و دفاع مقدس بی‌توجه بوده است. به نظر می‌رسد حراج تهران در رفع این نقیصه تلاش‌هایی ـ هر چند اندک ـ انجام داد و در برخی اداوار شاهد حضور نقاشیخط‌های محمد احصایی با مضمون «الله» بودیم.

از میان هنرمندان موسوم به انقلاب و دفاع مقدس نیز آثار ناصر پلنگی در حراج عرضه شد و دی ماه ۹۶ نیز اثری با عنوان «تعزیه» از این هنرمند ۳۸ میلیون تومان چکش خورد.

حبیب الله صادقی نیز از جمله هنرمندان شاخص انقلاب و دفاع مقدس است که از نخستین سال برگزاری حراج تهران، آثارش وارد این حراج شده و تاکنون ۳ بار آثارش در دوره‌های مختلف حراج تهران به فروش رسیده است.

مرتضی اسدی، سعید صادقی، حمید عجمی، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، مرتضی گودرزی دیباج و علیرضا اسکندری از دیگر هنرمندانی هستند که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی آثار بسیاری را با مضامین مذهبی و انقلابی خلق کردند و آثارشان در کنار دیگر هنرمندان معاصر ایران به مزایده گذاشته شد. 

پایین بودن قیمت آثار هنرمندان  انقلاب و دفاع مقدس در حراج تهران از دیگر انتقادهایی است که مطرح می‌شود. هر چند حراج خود را در این زمینه دخیل نمی‌داند و معتقد است آثار از مسیر گالری‌ها به حراج راه می‌یابند و هر چه مارکت هنری آن‌ها در سطح بالاتری باشد و جایگاه بالاتری در اقتصاد هنر کسب کرده باشند، به همان میزان اثرشان نیز بیشتر قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت‌گذاری آثار هنرمندان در حراج بر اساس معیارهای مشخصی صورت می‌گیرد که توجه به رزومه هنرمند و قیمت آثارش در بازار هنر از آن جمله است و  علاوه بر آن‌ها، قدمت، در قید حیات بودن یا نبودن، ابعاد آثار، نسخه‌های موجود از یک اثر، متریال،  سبک و ... نیز حائز اهمیت است.

با همین نگاه، حراج تهران مدعی است در صورت استمرار حضور این هنرمندان در مارکت هنر ایران می‌توان امیدوار بود می‌توان امیدوار بود در سال های آتی، قیمت آثارشان با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو شود.

اکنون حراج تهران در آستانه برگزاری دهمین دوره قرار دارد و این انتظار از مجریانش وجود دارد که گام‌های بلندتری در زمینه حضور هنرمندان متعهد در این حراج بردارند تا همه گرایش‌ها و سلیقه‌ها در این حراج حاضر باشند و به عده‌ای مشخص یا جریانی خاص محدود نشود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران انقلاب دفاع مقدس محمد احصایی دی ماه شاخص جنگ تحمیلی مزایده اقتصاد رشد هنر انقلاب اسلامی حراج آثار هنری حراج بزرگ تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۷۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران

فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با موضوعِ ویژه‌ی جوانی جمعیت و فرزندآوری منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را آبان ماه در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌کند.

تئاتر ایثار در گلستان

موضوع ویژۀ این دوره جشنواره جوانی جمعیت و فرزندآوری است و استحکام بنیان خانواده با تأکید بر جایگاه زن، عفاف و حجاب،  تأکید بر هویت ملی ایرانی براساس سه عنصر اصلی مسلمان‌بودن، انقلابی‌بودن و عمق تاریخی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، موضوعات شهر و شهروندی با تکیه بر اخلاق،  معرفی و شرح زندگانی شخصیتهای مهم ملی، علمی و مذهبی، جهاد تبیین، ایثار و ارزش‌های جبهۀ انقلاب و مقاومت، آسیبهای اجتماعی،  ضرورت وحدت و یکپارچگی ملی، مذهبی و قومی و  جهش تولید با مشارکت مردم از دیگر اولویت‌های موضوعی این رویداد هنری هستند.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران  شامل بخش مسابقه تئاتر استان تهران، ایثار، نهال (ویژۀ آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان تهران)، تئاتر خیابانی، لبخند (آثار کمدی، طنز و نمایش‌های آئینی و سنتی)، تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی است که تمامی بخش‌های جشنواره، به استثنای کارگاه‌های آموزشی، به شکل رقابتی برگزار می‌شود.

بر اساس گاه‌شمار جشنواره، گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره، تا 31 خردادماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه تئاتر استان تهران در تارنمای ایران تئاتر (به آدرس Tehran.theater.ir) در این رویداد هنری ثبت نام کنند.
ارزیابی آثار این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران 31 مرداد تا 9 شهریور خواهد بود  آثار برگزیده  از  25 شهریور تا 4 آبان در شهرستان‌‌ها اجرا خواهند شد.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران از 9 تا 16 آبان به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران